Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1377 ggr
Zepp
4

Priset för vår söta synd

Billigt socker, fel kostråd och ett belönings­system som bygger på snabba kolhydrater göder folkhälsoproblemen.

Påsken är sockrets högtid. Axelhöga travar av omsorgsfullt staplade godislådor trängs i livsmedelsaffärernas snaskkvarter. Ingen kan ha missat de årligen återkommande rubrikerna. Svensken äter mest godis i världen. Vi tycks älska att frossa i detta tecken på dålig självbehärskning, som ett slags offentlig avbön för vår söta synd. 14 kilo per person och år. Om New Yorks borgmästare Michael Bloomberg hade haft Stockholm under sina vingars beskydd skulle han inte tveka en sekund om att införa styrmedel för att balansera det faktum att godispriset har halverats de senaste 30 åren.

Med ett barn i familjen som nyligen insjuknat i diabetes är det lätt att sympatisera med Bloombergs iver i folkhälsoarbetet. Det är också enkelt att skynda förbi alla dragerade ägg, påskskum och chokladharar.

Till alla som däremot blir stående med fingrarna i godisaskarna finns en receptfri dunderkur: boken ”Ett sötare blod – om hälsoeffekterna av ett sekel med socker” av Ann Fernholm. Den är i paritet med Isabella Lövins bok om överfisket, vad gäller att med lätt hand borra sig in i ett komplext kunskapsområde.

http://www.dn.se/ledare/signerat/priset-for-var-sota-synd

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SpurtAnne
5

Godiset är verkligen heligt! På jobbet ligger det påskägg på varenda hylla och man blir betraktad som skum och tråkig om man inte tar en bit då och då.
Jag säger att jag äter inte godis och får till svar, "GUUUUDDDD vad tråååkigt!!! Jag vet att det inte är nyttigt men det är ju så gooooottt!!!"
Jag brukar svara "Jag tycker det är äckligt och vill inte ha"

Sorry alla påskkärringar, svaret hos mig är, "Nä, jag har inget godis, det är inte nyttigt! Här, ta en avokado istället!"

Tråkig som jag är…

fuhr
1

så lenge majoriteten av menneskene er frisk og ikke har sykdommer tilknyttet matprodukter vil dette være et ikke tema for folk flest! i dag strømmer 1000vis av nordmenn til Sverige for å handle, og da er smågodt noe som det kjøpes mye av!

man bliver hva man spiser, og barna tar med seg dette videre i livet!