Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1585 ggr
Mozzarellan
2

Så kom Energin !!!

Efter mina sex veckor med lchf, hoppa på direkt på strikt utan övergångperiod, så kom då Energin!!!!! Känt mig helt ok för det mesta med seg i kolan…..tidvis trött. Men idag hände nåt. Var och handlade mat , gillar att planera och inte stå utan mat, för då blir det lätt man petar i sig snabba kolisar….. Väl hemma satte jag igång o laga mat, alltså tre olika slags middagar när jag ändå höll på. Hittade fina bitar att koka som puttrat i två o halv timme. Fet buljong av en skinnklädd hönsbit samt tre andra bitar som jag inte har en aning om vilka det är( som vanligt) Sen filéade fiskhandlarn fem makrillar, hälften in i frys och sen mandelmjölstekte jag dom med dill. Luktar Sverige, så gott. Sist en större bit av ossobuco av kossan, inte kalven som nu puttrat ii två timmar. Allt klart och skoj var det. Hittade en burk hemmagjord pesto i frysen så det får bli som sås till det kokta köttet. Tips mottages om vad jag skall göra med allt det kokta köttet… Eller bara äta rakt av med majjo o avocado. Sänt och ha mat redan färdig än att stå varje dag o laga. Då jag gör min majjo på rapsolja och äter en del, så blir det kanske för mycket dålig omega där. Alternativ o göra majjo med?? (Gör majjo på hela ägget) o visst var det nåt med rå äggvita som inte är bra!!!???

goliath
0

Rapsolja är ju inte så illa, omegamässigt.. Vet inte om man kan göra majjo på olivolja? Det är ännu bättre än rapsolja, omegamässigt..

SpurtAnne
0

Jag har i kanske en tredjedel smält smör i majonäsen också. Det är jättegott. En tredjedel av totala mängden fett alltså.

Lilltilda
0

Härligt med energin! Smart att passa på att laga mycket mat! Jag använder också rapsolja. Den olja jag verkligen undviker är solrosolja.

~God loves you, and I´m trying! ~

kickili
0

Nån som testat Ghee olja till majonäs? Känner i.ö igen mig i dig mozzarellan! Får såna riktiga energikickar och lagar massa mat som jag kan äta de dagar man inte är så energisk. Jättebra ju, så har man färdiga lådor till jobbet också. Himla bekvämt..Jag köper min majonäs ofta dock. Lite lat där kanske, men har lästr att Kavlis äkta är helt ok.👋

Mozzarellan
1

#2 intressant, skall,prova med smör nästa gång. Jo rapsoljan skall ju vara bättre än de andra 'gula' oljorna. Har en majsolja jag friterade äggplantor i i skåpet… Kollade datum och den gick ut januari 2009 !!!! Väldigt glad att jag aldrig varit inne o fastnat i det friterande italienska köket. Kanske man skall peta in en omega3 för balansera upp/ bort mega6? Energin sitter i 😃😃😃 även idag så nu skall jag svischa vidare!!

goliath
0

Mycket bättre omegamässigt.. Och olivolja är den bästa av de stora oljorna. Tex Solrosolja och sojaolja har nästan 10 ggr mer o-6 än olivolja..