Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 9631 ggr
Haraaz
3

Friterade mozzarellastavar - billigt och gott!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dela med mig utav ett recept på amerikanska "cheese sticks", gjorda på mozzarella. Mozzarella är perfekt att steka och riktigt god. Den finns dessutom att hitta riktigt billigt på t.ex ICA, här på min ICA Kvantum finns den i påsar om 200g för 10 kronor styck så det är helt klart ett väldigt prisvärt alternativ när du är sugen på något gott och snabblagat. Det går självklart bra att använda annan stekost också, t.ex halloumi.

1 portion
2 mozzarella-ostar (ca 100g styck), skurna i skivor eller stavar beroende på vad du själv föredrar
ca 4 msk mandelmjöl
1 ägg

Värm stekpannan och lägg i en klick smör eller olja. Vispa ägget. Doppa mozzarellaskivorna i mandelmjölet, sedan i ägg. Stek på medelhög värme tills de är gyllenbruna och redo att tas upp. Låt svalna och avnjut dem som de är eller med en god tomatdipp.

Cazzos
0

De från Max är inget att föredra…

Haraaz
0

Nej, komersiella sorter är väl fullpackade med mjöl, ströbröd och annat som inte är så bra, men dessa är ju på en helt annan nivå 🙂

aussiemia
0

mums!! Jag älskar mozarellasticks :) 

Det här ska jag prova!

aswedishsmorgasbord.com

[WickedAlly]
0

Låter som en perfekt grej om man vill ha fredagsmys någon gång, tack! :)

[Petronella Pip]
1

Du menar de där läbbiga vita bollarna? Eller "gul" mozzarella?

MimLan
0

Doppar man inte i ägg först, och mjöl sen?

Mozzarellan
1

#5 vad är gul mozzarella?

[Petronella Pip]
0

Den ost de har på pizzeriorna är gul och ser ut som vanlig ost men ska vara mozzarella tror jag? 

http://www.mathem.se/varor/mozzarellaost/mozzarella-riven-150g-galbani

Mozzarellan
1

Men nej…… En mozzarella är vit , antingen av komjölk eller buffel. De låter mera som nåt surrogat ost. Kollade länken , och visst det är italiensk märke , men inte en mozzarella Men säkert nåt praktisk att strö över sin pizza. Prova o riv en färsk mozzarella,,, den svettas ju ut vätska , skall ha lite hinna och mjuk, inte gummiboll. Äter bara buffel mozzarella som smakar så mycket mera. Kollade Galbani hemsida och den rivna mozzarellan var inte med där, Delimo ab står som tillverkare. Man kanske har anpassat produkten till Sverige? Inte vet jag.

[Petronella Pip]
1

Kan det inte vara så att den inte är färsk då? Jag menar färskost är ju alltid vit och mjuk medan lagrad ost är gul och fast?

crikarlshamn
0

De olika mozzarell"orna"

Mozzarella cheese

1. Mozzarella di Bufala (buffalo mozzarella), made from domesticated water buffalo milk
  2. mozzarella fior di latte, made from fresh pasteurized or unpasteurized cow's milk
  3. low-moisture mozzarella, industriell och kan rivas, widely used in the food-service industry
  4. mozzarella affumicata (smoked mozzarella)
  5. Burrata är en mozzarella liknanade ost med grädde innutill
    http://it.wikipedia.org/wiki/Burrata
crikarlshamn
1

Haraaz,

Ser ljuvligt gott ut!  Kan inte äta ost i mängd men ska unna mig nàgon gàng och lätt att bjuda pa.

Och eftersom jag gör sà mycket mandelmjölk själv som ger mandelmjöl som biprodukt behöver jag hitta användningsomràden!

Finns inte denna rätten i medelhavsländerna/mellanöstern som friterad, eller kanske jag har fel?  Har ätit nàgot liknande och vet att det var ljuvligt!!!

Ditt förslag att steka är enklare, tack!

Här i Schweiz, bredvid Genève i VD finns Malakoff, friterad ost.

MimLan
1

#8 Mozzarella är vit. Den ost som finns på vanliga pizzerior är pizzaost eller margarinost, inte ens riktig ost med andra ord.

yvonnel
0

Mossarella är det den där gummiosten som gnisslar mellan tänderna?

LUAL
1

#14, du tänker nog på halloumi.

[Petronella Pip]
1

Mozzarella är en starkt överskattad ost IMHO, fattar inte riktigt vad det är som man kan gilla med den, totalt smaklös, förutom lite salt, gummiartad är den allt men gnisslet tyder mer på halloumi, ja. Smakar exakt som avsköljd keso, liknar det med fast 200 ggr så stor! 😛 brukar ofta serveras i skivor med tomat, basilika och olivolja.

MimLan
1

#16 Vanlig komjölks-mozzarella är smaklös, men den smälter rätt fint, det är därför den finns på pizzan.

Buffelmozzarella har dock smak som framhävs bra med tomat/olivolja. Riktigt trevlig rätt på sommaren tycker jag.

[Petronella Pip]
0

Syrran köper alltid dyr och fin buffelmozzarella men jag tycker inte den smakar nåt ändå, saknar nog just den smaklöken antar jag! 😉

yvonnel
2

Tacka vet jag en vällagrad cheddar.

crikarlshamn
3

Mmmm… Mozzarella di bufala…  😉 😉 😉

Hannathu
1

Kan tipsa om att göra samma grej med en lite mer smakrik ost men kanske inte de mest vällagrade

Eller blanda i lite sambal oelek i äggen eller chilipulver i mandelmjölet (och gärna lite flingsalt) för att få smak på mozzarellan

misty09
1

Detta recept la jag ut här för nåt år sen. Blir också supergott och hade strykande åtgång hemma. Också ett alternativ att göra av mozarella. Ska absolut testa din variant också.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e7e3b5088f4721a6e0055bb-friterade-mozzarellabollar?4d712529b9cb462141048881-3

aussiemia
2

#21 Poängen med mozzarellastavar är att man ska dippa dom i en marinarasås, dvs en tomatsås med massa smak. Prova!

aswedishsmorgasbord.com

Hannathu
0

tycker de behöver mer smak ändå, trots såsen :-)