Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1993 ggr
Mozzarellan
0

Göra äggsås till torsk....

Har finfin torsk som jag gärna skulle vilja göra en äggsås till. Någon som har bra tips?? Blir ju ingen beschamelsås utan mjöl…. 😃😃😃

Mooniq
0

prova att koka upp creme fraiche o ha i kokta hackade ägg.

Vet inte om du gillar dill -det är gott till fisk.

jag brukar göra en kall sås till fisk -creme fraiche och riven pepparrot..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
4

Reducera grädde+smör, gräddsås som vanligt.

Angelfish
0

Istället för att ha i creme fraiche, som jag tycker har lite för syrlig smak för just vita såser, har jag i creme cheese (typ philadelphiaost). Kanske lite grädde också, och sen låter jag det stormkoka tills det fått rätt konsistens.

Sen har jag i den smaksättning jag vill ha, t.ex kokta ägg för äggsås eller pepparrot för pepparrotssås (jättegott) eller senap eller vadsomhelst.

[Petronella Pip]
0

Angelfish, vad har du som bas i såsen, vatten?

Mozzarellan
0

Många bra tips till middagen ikväll. Har färsk ricottaost som jag kanske kan prova med plus cremefraiche och grädde. Får väl experimentera lite. Ost smälter ju ner till fin sås. Tänkte inte så långt.

Effie
0

I mitt förra liv🙂 gjorde jag aldrig äggsås av bechameltyp. Enbart smör, mjöl och fiskbuljong gav en mer genomskinlig sås. Jag har inte direkt testat denna sedan dess (vad jag minns), men jag skulle inte ha i grädde eller ost - jag skulle snarare testa att reda med äggula. Eller kanske det där mjölet vad-var-det-det-hette? KOnjaksrot?

Jag får se till att testa, jag också. Jag har ju alltid älskat äggsås (förutom varianten i bamba, med persilja i 🤢)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Angelfish
0

#4  Buljong eller vatten.

MillisB
0

Något annat som är gott till torsk är annars äggsmör, koka äggen hårda, hacka dem och blanda ut med rejäla mängder smör som är smält. Mums…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Hannathu
0

Äggsmör är kanongott till fisk :-)

Och en annan sak som är jäääättegott till fisk är bacon + stekt lök + kapris

crikarlshamn
0

Effie,

Konjaksrot eller glucomannan som det ocksà säljs under är bus enkelt att reda med. 

Som med mjöl, vispa i kall vätska för att sedan späda ut i varm vätska.

byggarn30
0

#10 - var hittar man det enklast?

crikarlshamn
0

Finns kanske pà hälsokost i Sverige?

Jag köper här:  Ebay 1 och Ebay 2

jamtlandstjej
0

Jag brukar bara koka ihop grädde, eventuellt "reda av" med lite philadelphiaost,om jag inteorkar koka den så länge som behövs. Salt och vitpeppar, sen de kokta, hackade äggen, mums! 😛