Arla går över till GMO
De ska inte bara tillåta det, de ska tvinga det på alla sina mjölkbönder!
http://hejdagmo.se/2013/03/03/arlas-leverantorerna-far-bara-anvanda-gmo-rtrs-djurfoder-fran-2015/
Tänk på att man inte kan undvika detta genom att köpa mjölk från andra mejerier eller ekologisk mjölk. För när korna mjölkat färdigt hamnar de i köttdisken och då vet men inte om det en gång var en Arla-ko.
1: Ingen tvingar bönderna att använda soja.
2: Mjölkkor går i väldigt liten utsträckning till slakt om man skall jämföra med köttdjur så % gmo kött kommer vara mycket liten.
Bra att du är nöjd, men jag vill veta vad jag äter och jag vill varken äta eller stödja GMO om jag kan undvika det. Mjölkkor är inte en så liten del av nöten som slaktas att det inte spelar någon roll heller.
Själv är jag förvånad över detta eftersom City Gross kampanj med GMO-fritt fläskkött faktiskt fick Scan att sluta med GMO-foder till svin. Men det kanske vänder det också nu.
"Idag svarar de speciella köttraserna för cirka 35% av den totala nötköttsproduktionen. Mjölkkorna står för 25% och resten kommer från ungnöt av mjölkras"
Desto mer anledning att köpa gräsbeteskött och/eller närproducerat man kan få lite återkoppling om.
Jag undviker Arla, mest av princip för att jag tycker de beter sig som pisspottor, men jag "vet" för den delen inte att alternativen är bättre.
Sju gårdar för grädde. På andra plats blir det Hjordnäras grädde. Sju gårdar har dock plastkork, något som stör mig som fan, trots att de bara har treor. Hjordnäras är en femma, och de klarar sig fint utan plastkork. (Båda har en takåsmodell i förpackningen, vilket är bra i sig, det går ju att återförsluta.) Hur viktar man, plastkork vs storägare?
Smör blir det Valios för osaltat och Coops danska ekologiska, för det är vad som är alternativen i min vanliga affär.
Jag undviker också Arla;köper det bara ibland när det inte finns något alternativ. Från och med nu kommer jag att avstå, hellre än att köpa Arla.
Mina vanliga alternativ är Hjordnära och Wapnö; båda har tre och fem dl utan plastkork vilket jag föredrar. Smör brukar bli Valios.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag läste länken, som hastigast. Det handlar ju egentligen inte om att Arla tänker gå över till GMO - utan om att det blir dyrare (och förmodligen svårare) att få tag på GMO-fritt foder (läs GMO-fri soja). Det känns som att det är detta som ska angripas. Fodret, alltså.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jag vill ha ekologiska mejeriprodukter från kor som är uppfödda på gräs och grovfoder utan något GMO-foder och att man skiljer på A1- och A2-mjölk även i Sverige.
Blir illamående av Monsantos lobbyister!
Undviker redan Arla:s produkter som kan innehålla dansk GMO-mjölk.
Köper inte danska livsmedel alls eftersom danskarna använder GMO-foder. Men även Lantmännen har haft foder som är varit kontaminerat.
Kommentera på:
http://www.atl.nu/ledare/dags-att-fasa-ut-det-gmo-fria-fodret
Det finns alternativ:
Smör från finska Valio
Yoghurt från Wermlands Mejeri
Någon som vet hur det är med ekologiska produkter? De får väl ändå inte innehålla GMO?
Ang Arla så brukar jag köpa deras meze-yoghurt och den finns i 1 l både i tetrapak och i plastbytta. Upptäckte häromdan att tetrapacken tillverkas på arlas mejeri i Linköping medan plastbyttan tillverkas i Danmark!
Köper i övrigt en del av Arlas eko-sortiment men även Hjordnäras produkter. Just fet yoghurt finns det inte så bra alternativ varken i eko eller från mindre producenter eller är det nån som har nåt tips?
#9 skrivet av Beate
Jag köper också bara den yoghurten. Skall man tolka det så att hinken kan innehålla GMO?
Jag har sett Lindals turkiska yoghurt ekologisk i halvlitershink. Det är så vansinnigt mycket dyrare. Jag blir så arg för jag tror inte det hänger på kostnaden utan mer på vad man "ta ut". Har inte provat den - gillar inte deras yoghurtar över huvudtaget.
Ja, eller att det iaf är större risk att den gör det.
Jag blev mest förvånad att samma produkt tillverkas i olika länder. Kommer fortsätta köpa tetra-litern tills jag hittar nåt bättre alternativ. Lindahls produceras väl i Tyskland om jag inte minns fel.