Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4082 ggr
sockerfrittliv
6

Stevia- En sockerfri revolution, eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Let´s talk about Stevia. Jag tror att vi alla kan vara överens om att när nyheten om ett naturligt, kalorifritt sötningsmedel uppdagades kändes revolutionen nära. Ett sötningsmedel som inte påverkar blodsockret och som dessutom anses helt ofarligt för kroppen, eller?

Egentligen är det helt vansinnigt att vi så pass länge gått omkring och vräkt i oss mängder med socker. Att det tagit oss välutvecklade, högteknologiska, civiliserade människor så pass lång tid att komma på något bättre än gamalt strösocker! 

Men det är ju inte riktigt sant, Stevia har används i Paraguay i hundratals år och Japanerna fick upp ögonen för sötningsmedlet redan på 70- talet. Först i december 2011 godkändes Stevia av EU-kommissonen och sedan dess har steviaprodukterna sakta men säkert dykt upp i större utsträckning. 

Mycket kritik har riktats och livsmedelsverket är som vanligt mossiga i sitt ställningstagande. Nytt, obeprövat och läskigt. Då tycker jag att vi ska ställa oss frågan om hur man överhuvudtaget kunde godkänna sockret med alla dess hälsofarligheter när det kom. Sockret gjorde nämligen sitt intåg i en tid där man inte ifrågasatte någonting alls ur hälsosynpunkt. Sötsaker, sprit och cigarrer ska vi ha! 

Idag är det bevisat att socker är hälsofarligt, men nu är det liksom redan försent. Sockret är ett självklart inslag i vårt samhälle lika mycket som andra farligheter såsom alkohol och cigaretter.

Men om nu Stevia är som vi hoppas; ofarligt, sött och utan kalorier och påverkan på blodsockret, är detta faktiskt revolutionerande för den framtida folkhälsan. Jag är övertygad om att i relation till socker är stevia en himelsk drog, men med betoning på drog. Stevia påverkar inte blodsockret, men för hjärnans belöningscentrum är det sött som sött. Alltså bör en sockerberoende person inte vräka i sig Stevia istället. Vi som lever ett sockerfritt liv på grund av sockerberoende tendenser bör därför vara aktsamma även med Stevia. Dock tycker jag gott att man kan unna sig en liten Steviabakelse vid speciella tillfällen (om man inte riskerar återfall givetvis). Steviarecept kommer garanterat poppa upp lavinartat framöver, det är bara att börja baka!

Jag tror att Stevia är framtiden, vad tror du?

Kolla även in min blogg om ett sockerfritt liv :) http://sockerfrittliv.blogspot.se

[Petronella Pip]
0

öhhh låter som du tror att det är någon sorts nyhet? Här inne har det använts i åratal… bara att titta bland recepten så ser man.

Rasken90
5

Helt klart är det ett bättre alternativ än vanligt socker och diverse andra sötningsmedel. Men man kan ju inte vräka i sig större mängder, för då smakar det inte gott alls..

Vet inte om du är ny här? Men du har enbart 4 Medaljer så jag antar att du är ny, så får la passa på att välkommna dig. Som petronella skriver så finns det en sök funktion på sidan som gör att man kan söka på ord, tex Stevia.

Men man behöver inte heller skriva som Petronella skrev i sin första post här, låter väldigt dåligt i mina öron..

Men som sagt Stevia använder jag till mitt te och till bakning, men akta dig för det som heter Steviasocker ,för det är stevia blandat med vanligt socker..

Vitamin Well har även börjat med en Stevia serie, http://www.vitaminwell.se/sv/stevia.aspx (Vilket jag inte lagt märke till förrän förra helgen då jag köpte en flaska) Men de har nog inte lärt sig hantera mängden stevia som behövs i drycken..För den blir nästan alldeles för söt..Och med en liten eftersmak av anis/Lakrits..

Förhoppningsvis hittar du mer information på denna sidan :-)

[WickedAlly]
1

#3 Jag gillar Vitamin Wells Persika och vad det nu är, lite för söt håller jag med om men jag har en flaska i ett par dagar som jag blandar ut med kolsyrat vatten. Rekommenderas :)

Ary
1

#0 Jag har köpt både saft och sucketter med stevia och tycker inte om bismaken, dessutom kickar det igång mitt sötsug och jag kan bara använda steviaprodukterna i samband med måltiderna eftersom effekten minskar då. Det kommer nog inte handlas in några mer sådana produkter. Ströet från ica är väl det enda som varit hyfsat smakmässigt men det är inte bara stevia i det.

Så nej ingen revolution här för mig precis….

[Petronella Pip]
0

Oj då ursäkta! Jag blev bara så förbluffad! Det är ju stevia hit och stevia dit hela tiden härinne och har varit det så länge och det lät också lite som att TS ville ragga folk till sin blogg.

LaRose
1

Ingen hit här heller! Har slängt både den stevia och det Sukrin jag provat i bakning. Smakade rent förfärligt i min mun!

Marianns LCHF Mat & bak
1

Ja jösses här har det bakats med stevia och erytritol under många års tid.
Det bästa är väl stevia socker( stevia och erytriol) i en blandning som är ca 2-3 gg sötare än socker, det brukar smaka bäst.
Eller enligt min uppfunna blanding 3 msk erytritol och 1/4 krm stevia som numera är vedertagen bland fler lchf-bakkretsar. Ja alltså fram tills dessa färdiga blandningar kom ut.

Stevian har nog kommit för att stanna.

sockerfrittliv
1

Ja det verkar sannerligen vara gammal ost här : ) Tack för alla fina kommentarer! En intressant fråga för mig har varit om Stevia kickar igång sötsuget lika mycket som socker? Kan en sockerberoende person hantera lite stevia då och då måntro?

[WickedAlly]
0

#9 För mig fungerar det, fast enda gången jag fått i mig stevia är genom vitamin wells nya Persika. Känner inget behov av att använda det i andra sammanhang :)

Rasken90
2

#Petronella ,jag såg det inte som ett försök att ragga besökare till en blogg. Det är ju upp till var och en om man vill gå in och läsa den. Finns ju även de som använder den lilla extra texten man kan få under meddelanden till att just lägga ut en blogg eller säga vilka iFokus sidor man håller på med osv..

På internet överlag finns för mycket hat, så istället för att skriva som du gjorde så kan man använda en vänligare ton och förklara.

#WickedAlly ,jag får nog testa det isåfall :-) Blir nog bättre smak på det hela då eftersom vitamin well var så barnsligt sötad :-)

[Petronella Pip]
0

Jag ställde en fråga, ( i det inlägget du först relaterade till) man får vara bra känslig om man upplever det som hat.

Sen tycker jag det är lite märkligt att som första inlägg över huvud taget gå in och hålla en föreläsning om ett ämne utan att alls kontrollera om det kanske är att slå in öppna dörrar. Så gör iallafall inte jag på nya fora.

Rasken90
9

#12 Jo visst du ställde en fråga, men det lät som om du var en översittare.

När man skriver :

Öööh, du tror att det är en nyhet?
Här har det använts i flera år…

Istället för att ha en vänlig ton, så går du ut starkt med " du tror att det är en nyhet?"

Det är ju inte det hon ville ha ut av texten som hon skrev, utan informationen i själva texten,faktan som man skulle läsa för att sedan svara på en liten fråga i slutet om vad man tror om stevia framtiden..

Visst det finns relativt många recept härinne med stevia, men tänk på andra ställen på internet.. Jag tror inte det kommer upp lika mycket som det gör just på denna sidan..

Det som kommer upp när man söker på stevia på google, är just affärer där man kan köpa stevia, samt vitamin well,funlight, och annat där det står lite enkelt förklarat av vad det är. Det kom ju inte upp något forum på första sidan som talade om det eller som diskuterade om framtiden för just stevia. Det enda är ett fåtal bloggar..som kommer efter sida 3 eller något.. Det är väl bara det att de senaste så har de börjat att hårdlansera Stevia..Finns ju till och med Ketchup med stevia..

Jag ser ju hela tiden att det kommer fram nya produkter på hyllorna i affärerna med Stevia, så varför kan inte det vara en slags nyhet och en slags revolution.. Att information nu går mycket fortare att få tag i nu än då är ju en annan sak som gör att nyheter fortare blir äldre än innan..

Att slå in öppna dörrar?

Är en dörr öppen brukar man väl bara gå igenom ;-)

Och när dörrarna är öppna brukar det oftast bli ett fritt samtalsämne,men bakom stängda dörrar (Nordkorea eller andra diktaturer som man inte får uttrycka sig fritt) då kan man inte prata om vad som helst eller yttra sina åsikter. Men detta är internet och man får skriva i stortsett hur man vill. Men är det ett forum så brukar man oftast följa ett par regler/Stadgar för att alla skall trivas, att man inte söker igenom forumet först man kommer in kan vara en sak som väldigt många glömmer av, jag har själv inte sökt på Stevia just härinne. Men om hon ville skriva lite om stevia och avsluta med en fråga som ger upphov till en diskussion, då har hon full rätt till det.

Varför?

Jo ett forum är till för att folk skall kunna diskutera med varandra om olika saker, vissa ämnen kanske har diskuterats innan..Men jag ser inte det roliga med att puffa upp en 6 år gammal tråd till exempel med gammal fakta. Då tycker jag att det är bättre med en ny tråd och mer relevant information :-) Men det är bara mina åsikter :-)

LaRose
2

Jag upplevde inte inlägget som någon föreläsning. Tvärtom tycker jag det är bara av godo att ta upp och dryfta en sån sak som stevia. Jag vet verkligen inte allt om det.

F ö brukar väl de flesta känna efter hur de själva vill bli bemötta, innan de helt i onödan tar till en otrevlig ton.

[Annamaja27]
0

För mig funkar stevia utan att sockermonstret vaknar till liv 😃 så jag använder det när jag behöver sötning.

Har använt det långt innan det blev godkänt så jag har vant mig vid ev bismak.

sockerfrittliv
3

Tack ingen för intressanta kommentarer (och tack Rasken90).

Om Stevia inte triggar sockermonstret fullt lika mycket, är detta mycket intressant information tycker jag : ) 

Var inte alls menat som en ”föreläsning”, och jag förväntade mig inget annat än att folk skulle vara väl insatta i Stevia på detta forum : ) Som ni redan har märkt så är jag ny här och har inte stenkoll än på ”hur man skriver”.

Jag tänkte nog faktiskt mer allmänt på vad folk tror att det här innebär i framtiden för folkhälsan. Om socker kommer att ersättas av Stevia i framtiden osv. Kanske finns möjligheten att socker en dag kommer att försvinna och ersättas av nya, bättre alternativ? 

Det är helt frivilligt om man vill gå in och läsa bloggen sockerfrittliv.blogspot.se som endast syftar till att inspirera och hjälpa andra. Jag har själv varit nere på botten av sockerberoende, vilket inte är skoj. Därför är tanken att om jag genom min erfarenhet kan hjälpa någon må bättre, så vill jag gärna göra det : )

yvonnel
0

Jag fick just en liten fundering om stevia och om socker.

Kan det vara så att man har olika smakuppfattning och ev. beroende baserat på syra/bas-balansen?

Eller något annat fenomen som har med den enskilda individen att göra. Jag har aldrig varit hemskt mycket för socker och söta drycker, visst kunde jag få "sockerfrossa" nån gång men det brukade räcka med en liten chokladkaka ca 50 gram eller några bitar lösgodis, har aldrig varit särskilt förtjust i läskedrycker öht. definitivt inte coccacola.

Jag vill inte ha jättesura smaker i munnen, som tex rabarber när det är tillagat, men rabarber går att tugga på i rått tillstånd, lite granna iaf. samma med citron och färska jordgubbar går bra men inte så gärna frysta/tinade, som att sursmaken kommer fram mer då, har väl med att göra att cellväggarna går sönder.

Stevia är inte heller i min smak och allt jag har försökt att ersätta den lilla mängd socker jag normalt använt före LCHF har smakat apa eller metalliskt eller något jag inte kan jämföra men det mesta har åkt med soppåsen ut så istället har jag avstått från det mesta som man kunde behöva stevia eller erytol till.

Så ett litet råd, köp inte på er för stora och dyra lager förrän ni har smakat lite försiktigt om ni tycker det är OK. Bättre att avstå eller långsamt och försiktigt minska konsumtionen av sådant man vant sig vid som sött eller kanske småbitar av samma men utan allt socker. Kanske kan man träna upp sina smaklökar på nytt om man nollställer först.

Länge leve bubbelvatten! (och kaffe).

Marianns LCHF Mat & bak
0

Om man upplever bismak av Erythriolen - metallisk smak och ibland sveda/starkt i halsen ( lite så som mkt socker kan ge sveda)
Stevia - en tydlig stevia smak åt lakrits hållet, då har man mest troligt använt en dålig stevia och/eller överdoserat.

För den som är intresserad av just detta kan läsa mer BISMAKER

Internettan
0

#17:

Vilken intressant fundering!

Jag märker tydligt att min smak ändras beroende på hormoner. Det kan säkert finnas fler orsaker men detta är det jag märkt tydligt själv. Beroende på var jag är i menscykeln är jag olika sugen på sött, fett, syrligt och kryddstarkt.

Sen är ju en del människor alltid mer sugna på sött än andra människor. Och andra fokuserar mer på god mat och ser det som livets goda. Vet inte om hormoner kan vara inblandade där också eller om det är något annat. Men visst är det rätt intressant? Och hormoner har ju inte bara med mens eller graviditet att göra utan påverkas väl av en massa saker (stress, svält, sjukdomar, näringsbrist mm)?

"Every point of view is a view from a point."

[WickedAlly]
1

#16 Jag tror att socker kanske kommer ersättas av Stevia om många år, med betoning på många. 

Så länge det finns ett beroende av och en vilja att köpa socker så kommer producenterna mest troligt att förse konsumenterna så gott de kan och den onda cirkeln fortsätter. 
Hela folket skulle behöva en avgiftning :P 

Det som jag ser som möjlighet är att varumärkena inför enstaka produkter som Felix och Vitamin Wells har gjort, de har fattat galoppen tycker jag och fler borde haka på :)
Sen gäller det ju att få andra än oss lchfare att testa dock så det lär nog ta väldigt lång tid om det någonsin händer.

yvonnel
0

Du får inte glömma att många beroenden är skapade av industrin, alltså kan du inte räkna med att socker kommer att försvinna så länge det finns pengar att tjäna. Gäller nog de flesta andra beroenden, skapade av någons  intresse att tjäna på det.

Genom det stöd vi här på Kif kan ge varandra finns det en chans att vi kan bekämpa det skapade beroendet och bli starka gentemot den sortens påverkningar.

[WickedAlly]
0

#21 Ja, vilket var precis vad jag skrev :)