Det här med äggmjölk...
Jag har läst igenom massa trådar och alla verkar helt förälskade i det. Jag har försökt mig på att göra det ett antal gånger men det blir så äckligt! Gör jag fel, eller är det andra som tycker att det inte smakar bra?
Någon som har besökt Amy's café i Fridhemsplan och vet om hon kanske serverar äggmjölk? I så fall skulle man ju kunna gå dit och köpa sig lite och få reda på hur det verkligen ska smaka! Antingen så är det bara jag som verkligen inte tycker om det, eller så gör jag bara verkligen fel :P Kanske är för att jag inte har osaltat smör? Men borde det göra så mycket skillnad?

Jag tycker det gör stor skillnad! Det blir inte gott med saltat smör. Sen är det viktigt att ha en bra mixer också så att den verkligen blir slät.
Amy serverar inte äggmjölk vad jag vet.
Det finns även två läger. De som älskar äggmjölken och de som avskyr den. Jag avskyr den men jag skriver ju inte så ofta om det… Du får väl prova några gånger till och sen bestämma vilket läger du tillhör.
Jag gillar den verkligen inte heller!

det är stor skillnad på om man tar saltat smör, jag kör med kokosolja utan smak, sen måste jag ha lite kakao i för annars smakar det inte så gott om man ska dricka den som den är, jag har inte provat att ha i kaffe som många har eftersom jag inte dricker kaffe. Sen tycker jag det är skillnad om man dricker den kall oxå. Prova dig fram lite med olika smaker.
#1 okej, får köpa hem osaltat då! Bra mixer har jag iaf redan :)
#2,3 Okej, bra att veta, har nämligen bara läst om folk som älskar den :P
#4 Vart köper man kokosolja nånstans då? Kakao hade jag i, men blev som sagt ändå inte gott :P Ja jag får prova mig fram! :)
Första gångerna avskydde jag smaken (provade kardemumma, vilket är en smak/krydda jag brukar uppskatta), men man får justera lite efter smak.. alltså det finns ju otaliga recept.. x antal ägg.. bara gulor.. smaksättning med kryddor.. med eller utan sötning.. och så kan man dessutom mixa ner tex frysta hallon några st..
Man kan ju dessutom justera mängdensmör tex eller vattnet.. som kan påverka konsistensen och smaken..
Jag kör personligen 50/50 saltat smör och kokosfett.. (och smaksätter gärna med lite vanilj och kakao)
MVH Sandra
#6 Okej, var får man tag i kokosfett då? Gör det mycket skillnad på smaken om man använder smör istället för kokosfett eller kokosolja?
Jag älskar äggmjölk, men jag gör den inte på kokosfett utan smör.
För mig blir kokosfetet hårt när jag förvarar min äggmjölk i kylen. Jag brukar hälla i kokosfett ibland innan jag ska dricka det.
Jag köper mitt kokosfett på hälsokraft. Det är bioofod ekologiskt (en vit plastburk) Det är lukt och smaklöst, funkar att hälla på eller i färdig mat och att steka i.
Hälsokosten säljer kokosolja, det finns med smak och utan. Den med smak (mild) är nyttigast och så klart dyrast, även den utan smak är nyttig och bra på alla sätt den sknar dock lite av någon fettsyra som jag just tappat namnet på.
Med smör tycker jag att äggmjölk blir jätteäckligt, men med en lagom klatt kokosfett, 2 äggulor och 2,5 dl vatten samt lite smält 70 till 85% choklad eller kanel, kardemumma eller vaniljpulver (äkta ekologiskt) så funkar det helt OK. Om man inte undviker mjölkprodukter så är det himla gott med en skvätt grädde i
Asså.. är kokosolja och kokossmör samma sak?
#9 Den smaklösa saknar bara smak och lukt samt möjligtvis lite vitaminer men fetterna är samma i båda. Och man tar kokosfett för fettets skull, inte vitaminerna.
#11 Kokosolja och kokosfett är samma sak, kokossmör finns inte.
Så då spelar det ingen roll vilken man tar? För den med smak är ju typ 100 kr dyrare..
Det var kokosfett jag menade :P Men OK, då vet jag!
Jag tror att en del ibland kallar kokosolja för kokossmör kanske p.g.a. konsistensen.
Men jag är inte hundra på det.
Själv så älskade jag Äggmjölk redan försat gången som jag mixade till det.
Jag har testat mig fram med olika varianter.
Hela ägg, äggulor, osaltat smör, kokosolja både med och utan smak.
Den Äggmjölk jag gör nu är som Suzanne56 beskriver men utan smaksättare.
Jag tycker att det blir bäst med kokosolja med smak.
Kokosfett kallas olja för att det har smältpunkten vid ca 22-23 C.
Jag började med LCHF i juni förra året. Redan från början läste jag om många som tyckte att det var jätte gott.
Men det tog mig tills för några veckor sedan att verkligen testa.
Så här gjorde jag:
5 hela ägg
1 dl kokosfett med smak
1 msk sukrin/stevia
några droppar vaniljarom
lite muskottnöt
4-5 dl hetvatten
Blandade allt i utom vatten i en mixer en stund. Sedan la i hetvatten medan den fortsatt att mixa.
Det blir jätte god! Det blev min favorit istället för grädde i kaffe och te.
När jag vill ha något extra lägger jag i mörk choklad medan den är varm och fortsätter att mixa.
Det blir en underbar krämig chokladdryck. 
Sweli, hur många måltider räcker den blandningen till? Har du prövat att smaksätta med kaffepulver?
Jag försöker ta mig in i tanken att jag kanske kan gilla det där med äggmjölk trots allt. Jag har ganska mycket tröttnat på ägg så jag behöver hitta nytt sätt att äta sådan mat som ju ändå är så väldigt bra.
#17 yvonnel,
För mig räcker för ca 2 dagar. Jag smaksätter inte med kaffe därför att jag har det även i te.
Den vanilj smaken passar väldigt bra till te och även till kaffe och det gör att det blir mångsidig. Du kan ha det i så mycket.
Jag testade först med vaniljpulver men den lägger sig i botten, därför har jag köpt osokrad vaniljextrakt från iHerb som fungerar jätte bra.
Är det det vaniljextraktet som finns på flaskor på iHerb? Har köpt här i Sverige på flaska men det hade knappt någon smak. Hur är det med detta extraktet? Tänkte att jag skulle prova på äggmjölk och jag älskar vanilj.
Hur länge räcker en sån där 500ml burk med kokosolja för er? Och vad mer förutom äggmjölkanvänder ni det till? Vill ju inte köpa en som sen bara står lixom :(
#19 jag har också tidigare köpt både i Sverige och Spanien men insåg jag senare att de även alkoholen innehåller socker.
När jag hittade den på iHerb utan socker blev jag glad.
Det smakar som vanilj, jag tycker att den är god. Klart godkännt 
#20 Jag brukar köpa burken på nästan 1 kilo, det brukar räcka 3 månader. Jag använder både i matlagning och till kaffe, äggmjölk, bröd, etc. som ersättning för smör.
Jarrow Formulas, Coconut Oil, Extra Virgin, 32 oz (908 g) Great Value! $19.95 $28.50 (30% Off)
Tack, jag har inte skickat efter något från iHerb någon gång så jag tänkte att jag skulle prova på nu med vaniljextrakt och kokosmjöl. kanske blir det också kokosnötsolja.
Jag använder min Cocosa mest till kaffe och te ett par ggr om dagen och det räcker länge för mig, säkert ett par månader. det beror ju helt på hur mycket man vill använda om dagen.
Det är det här jag köpte
Simply Organic, Madagascar Pure Vanilla Extract, 2 fl oz (59 ml) $4.45 $5.29 (16% Off)
Om du aldrig har köpt från iHerb använd koden YEW765 så får du 5 dollar rabatt.
Kokosmjölet från iHerb är jätte god men har mycket mer kolhydrater än den från AmanPrana här i Sverige.
Se till att inte beställa mer än 2 kilo åt gången så att du inte hamnar på DHL:s frakt som är jätte dyr.
Jag brukar dela beställningen så att det blir mellan 4-6 dollar på frakten.
1 kilo 4 dollar (vanlig American mail) tar ca 10 dagar
2 kilo 6 dollar (vanlig American mail) tar ca 10 dagar
3 kilo 27 dollar med DHL
#20. Användningsområdena för kokosolja är stora! Steka i och ha i smoothies och annat. Ett annat tips är att smörja in ansiktet med den, man blir mjuk som en baby, iallafall jag :)
Tack ska du ha Sweli, de har ju otroligt mycket, lite svårt att överblicka det hela om man inte vet vad man ska ha så att man kan söka på det. Det blir liksom inga impulsköp på grund av att man hittar saker som man inte visste fanns
. Jag är nämligen bra på det.
#25 skrivetav goldcamilla
Jag är också bra på impulshandla, det vet väl min man
Jag kommer hem med alla möjliga maskiner och prylar. Du vet alla bra att ha som man sällan använder.
Senaste inhandlade jag Tapioca på iHerb, problemet är att jag kan inte äta den, för många kolhydrater.
Så det blir att jag gör en efterrätt till familjen istället som inte följer LCHF.
Senaste inköp när jag inhandlade rooibos ansiktskräm var ett par strumpor till att smörja fötterna.
Det jag kan rekommendera är stevia och erythritol som är mycket billigare än i sverige.
Now Foods, Erythritol, 100% Pure Natural Sweetener, 1 lb (454 g) $7.17 $8.99 (20% Off)
NuNaturals, NuStevia, White Stevia Powder, 100 Packets, 3.5 oz (100 g) $5.99 $9.99 (40% Off)
Jag blandar stevia med erythritol då fungerar perfekt.
Här är senaste inköp av stevia:
NuNaturals, NuStevia White Stevia Powder, 12 oz (340 g) Best Seller! $13.97$23.29(40% Off)
Tack för tipsen Sweli, Stevia har jag köpt flera gånger men då från Sverige, både pulver och torkade växtdelar. Har använt det en del, började köpa det 2009 då jag började med LCHF för första gången. Det går ju också att ha i äggmjölk med vanilj antar jag. Då blir det kanske mer som vaniljsås. Tror jag skall prova det om jag nu ska våga mig på äggmjölk.
Ser att det finns ett inlägg som heter iHerb, om vad man handlat där, ska läsa lite mer.
#26 jag det är jag som startade det när jag jämförde priserna för både produkterna och frakten här i sverige gentemot iHerb i usa.
Dessutom har de bra kvalitet i USA på allt jag har handlat.
Det blir mera som en drink med vaniljsmak 
Det som är bra med lite av muskottnöt är att den tar bort smaken av ägg. Då blir det som en krämig vanilj drink.
jag gör på vanligt normalsaltat smör, tycker INTE om äggmjölk med kokosfett… men i morgon blir jag tvungen att göra det ändå för smöret är slut… och jag hinner inte handla… Får stå ut…
Jag älskar kokosfett med smak och doft av kokos.
Jag hade i kokosmjöl i min äggmjölk och det vanliga ägg, vatten och smör. Tyckte det blev mumma! Smaksatte med kanel och vanilj.
Kokosmjöl? Blir det inte väldigt tjockt?
Jo, det blir lite tjockare, men därmed mycket matigare. Jag tycker om det och ville i alla fall tipsa dem som är intresserade..
Tänkte eftersom det "kräver" mycket vätska och man bara behöver nån halv dl när man ska göra en deg. Hur mycket tog du?
Jag hade bara i någon matsked på son höjd. Det tyckte jag blev gott. Lite tjockare bara ;)
Jag brukar dricka mjölk till mina ägg när jag äter frukost. Det är gott. 🙂
Haha..