Krånglande mage
Jag sitter fast nu på två plan skulle jag vilja säga, har inte ätit lchf särskilt länge, har kommit så långt att jag har grepp om vad jag kan äta men inte i vilka mängder för att balansera upp intaget av fett emot hur mycket proteiner jag får i mig plus allt annat som kroppen behöver.
Det finns två anledningar att jag äter lchf, dels för att gå ned i vikt och få en mer hälsosam kropp och för att min mage är en riktig krångel mage.
Det är är ibs som gör att min mage krånglar och den har blivit så mycket bättre efter jag började med lchf, men just nu har jag det extra stressigt och min stressmage har reagerat därefter, mår konstant illa och har både ont och är hård i magen och det gör det svårt att äta, jag känner ingen hunger alls.
Det är inte mycket jag klarar av att äta just nu, har levt på kokta ägg med smör de senaste dagarna.
Jag känner att jag vill hjälpa min mage att komma i balans igen samtidigt som jag äter mer lchf rätt….
Är det någon som har några tips om enkla tips på lchfmat som är snäll emot en upprorisk mage, så jag inte behöver känna att jag tappat att äta rätt?
Om du e hård i magen så kan kokosfett vara bra att äta nån matsked per dag.
Dricker du tillräckligt med vatten? om man inte tänker på att dricka tillräckligt med vatten så kan man bli hård i magen.
Prova att äta lite av tex fisk/kött/fågel. Plussa in lite grönsaker och kanske lite kryddsmör eller bregott med havssalt som är jättegott till pannbiff eller kokta grönsaker.
jag har oxå ibs men har sluppit alla problem - har ätit lchf i snart 5 år.
Du kanske ska skriva lite mat-dagbok o se om det finns samband med viss mat och vissa magproblem?
Hoppas du slipper problemen snart
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Å tusen tack för ditt svar. :)
Ja dricka har jag haft svårt för, ska försöka öka vätskemängden jag får i mig och som tur är har jag kokosfett hemma :)
Och tack för resten av tipsen, de var väldigt tänkvärda.
Avokado brukar vara snällt för min mage när den är känslig.
jag undrar om någon kan svara på varför min mage inte blivit något bättre fast jag inte ätit kolhydrater sen 13 januari. Har problem med gaser och uppsvälld mage. Har ätit väldigt försiktigt med fett ända tills lördags då jag ökade på med fett för flera har sagt att man måste äta fettet för att gå ner i vikt. Nu är magen väldigt öm och svullen och gasig?
#4 irjaannika
prova att skriv mat-dagbok, vad du äter och när problemen uppstår.
Har du testat att ta bort mejerier under 4-5 dagar för att se skillnad. Ev prova låglaktos eller laktosfritt?
Dricker du mycket kaffe?
Äter du några grönsaker som skapar gaser/uppsvälldhet?
Om du varit snål med fettet så kan magen reagera om man "vräker" på.. bra att börja lite och öka under en längre period.
sen är frågan vilket fett du tillsatt? tänk på att kött/fisk och ägg innehåller en del fett i sig.
jag köpte hem laktosfri naturell youghurt igår och soyagrädde för att prova. Jag har tillsatt smör, cocosfett och vispgrädde.
min mage är alltid brafram till lunch (även när jag åt kolisar). efter lunch sväller den upp och det blir massor med gaser i den.
Nu har jag jätteont efter att ha ätit lite broccoligratäng.
så vad äter du till frukost om du klarar det målet utan magproblem?
och vad äter du senare på dagen då problemen uppstår.
jag föreslår att du tar bort alla mejerier under 4-5 dagar o kollar om det blir bättre eller ingen skillnad alls.
Tack för tipsen! Jag har ätit fiberhavregrynsgröt med kanel i flera år, sen keso som mellanmål. Det har alltid fungerat bra, men sen blir det lunch på rest. och efter det så börjar mina problem med gaser och uppsvälld mage.
I morse drack jag lchf kaffe, sen en avocado vid 9 tiden. Till lunch en köttfärsbiff med grönsaker och sås. efter en timme svällde magen upp och efter min lilla bit broccoligratäng till middag blev det värre. Men den lagade jagmed vanlig grädde och ost, så det kanske inte var så bra?
Tog lite soyagrädde till kaffet efter maten.
Soja skulle jag akta mig för, speciellt om jag hade känslig mage!
Oj då! Tack för info. Tog en kopp the med 1 msk kokosfett i kl 20,00 ca, då magen börjat lugna ner sig med påföljd av ny svullnad och ont :-/
i denna gamla tråd står nog en del om soja och magproblem bl.a.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4ee10d0188f4724cf0007d15-soja
Vissa grönsaker ger gasig och svullen mage såsom kål och lök. Jag har också märkt att kokosfett påverkar min mage så nu använder jag bara smör, ghee och olivolja.
#10 Är du van vid kokosfett? Annars trappar man upp långsamt, börjar med en tesked. Sedan tycker många att de inte mår bra av att ta det på kvällen.
ang sojatråden ovan: man måste svara på den inledande enkätfrågan för att kunna läsa.
ett citat ur tråden: Blev mjölk(protein lägger jag till då den som skrev tillfogade det i en senare kommentar) allergisk när det bara fanns sojaersättningar att köpa och använde då dessa. Som tur var kom havreersättningarna när jag började få samma symptom av sojan som av mjölken. Har senare läst att soja är extremt allergiframkallande så det kanske inte är så konstigt att jag började reagera på det också.
Tack för era svar ang. mjölk och kokosfett. Jag tror också att jag kanske vräkte på med för mycket fett på en gång. Har varit försiktig med det tidigare.
Köpte sojagrädde för jag inte hittade havregrädde i min affär!
kommer att minska på fettet och bara försöka tillsätta havre produkter och rapsolja och liite kokosfett hädanefter. Kanske öka vartefter sen.
Jag har alltid trott att det var gluten som varit mina problem med min svällda mage, men eftersom jag fortfarande har samma problem efter att ha slutat med kolisar, så är det nog tyvärr mjölksocker också!
Har fortfarande gaser och vääldigt svullen mage :-/.
Tar till mig era tips och hoppas att det blir bättre :-)
PS! Någon som vet om rismjölk är bra?
skippa allt som liknar mjölkprodukter under en vecka. alltså havremjölk, rismjölk sojamjölk.. skippa alltsammans utom äkta smör som du kan göra lite kryddsmör av och steker i..
tänket med att släppa mejeri är jättesvårt - jag är en av dem som går upp i vikt och har magproblem av mejerivaror, men det går. Jag har istället törnat in på mer asiatisk matlagning där jag använder kokosmjölk, det finns även färdiga grytbaser av Mrs Cheng i de flesta butiker.
Fàr akut magkatarr när jag äter kokosfett…
Magen reagerar även om jag äter för mycket smör och bacon, rapsolja och andra oljor ger inget utslag.
En halv avokado till de flesta màltider och fettet kommer med.
Gör nu regelbundet min egen mandelmjölk och magen verkar älska det.
Hoppas du hittar vad som gör din mage glad. 🙂
Tack crikarlshamn och Mooniq för era svar, det verkar vara en djungel det här. Hur gör du mandelmjölken? Är det mandelmjöl och vatten?
Ska prova med en halv avocado till måltiderna, men då kanske det blir väldigt torrt med bara kött och sallad till och ingen sås?
skrolla i vänstermarginalen så hittar du recept, eller tryck " sök på sjaten" knappen och skriv in mandelmjölk
Istället för sås kan du ta skeksky eller göra lite kryddsmör, eller prova bregott med havssalt - jättegott! och det blir inte torrt. När jag gör sallad så har jag vinegrett i salladen, då har jag oftast inget till köttet/fisken - upplever inte måltiden som torr..
🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Prova kött/fisk/fàgel med sallad med mycket men god salladsàs - vinägrrett och avokado bitar till. Dàblir det inte torrt.
Mandelmjölk:
(làt mandeln svälla i vatten i 12h innan, sila genom en kökshanduk)
Om du har IBS, så ska du låta bli fibrer.. Och det finns nog ganska mycket av den sorten i havremjölk.
det är 0,8 gram fibrer per 100 gram, vet inte om det är för mycket?
Hej igen och tack för alla tips och rå, det är också kul att fler hittade hit med sina frågor.
Och min mage är så mycket bättre, det tog nästan 3 veckor, men nu känner jag att den fungerar som den ska, fick tvinga mig att dricka mer vätska, tror att det var boven, har så svårt att dricka ordentligt när jag mår illa.
Jag valde också att utesluta mjölkprodukter, förutom en skvätt grädde i mitt te.
Och jag börjat är röra på mig varje dag, jag är ingen motionera i grupp person och vägarna här omkring är för isiga än för att ge sig ut på, så jag tog mig en funderare, vad tycker jag är kul att göra som tar på flåset, och dansa kom jag fram till. :)
Tänkte att det är väl bättre än inget än att svänga mina lurviga, så jag har dansat varje dag ni i snart en månad, håller i gång ungefär en timme, med lite pauser för att dricka och att stretcha loss min spända kropp.
Har mätt midjan en gång i veckan och har minskat med ett par cm i veckan, har ingen våg… men idag fick jag låna på min kompis och ni har ingen aning om hur förvånad jag blev och fortfarande är, över att jag gått ned ca 7 kg på den här tiden.
Det känns så bra, jag är mer alert, har mer energi, magen fungerar och jag har äntligen börjat gått ned och fått mer kondis och en mer samarbetsvillig kropp :)
Och inte saknar jag mina sötsaker jag brukade unna mig, jag unnar mig en friskare kropp istället och den är en väldigt skön känsla att bry sig om mig själv och ta hand om min kropp och inte ha dåligt samvete.