Husmanskost
Hemma hos oss försöker vi äta riktig husmanskost, men det blir gärna lite för stora portioner. Man bör väl sluta äta när det är som godast och att man är mätt.Men hur lätt är det inte att ta mera bara för att det är gott
Nu har jag iallafall bestämt mig för att äta på en mindre tallrik, aldrig ta om och mycket grönsaker
Är det flera som vill gå ner i vikt, som bara äter husmanskost?
Tar gärna emot några recept, på god o näringsrik husmanskost
Recept finns ju massor av här på sajten. Men husmanskost vet jag inte om det kallas. Lchf-kost, duger inte det?
Har du hamnat på fel forum tro?
öka på fisk, fågel, kött och minska/ ta bort på pasta, ris och potatis. ta gärna lite grönsaker till - kokta, stekta, wokade eller råa, lite sås eller kryddsmör - simsalabim så blev det lchf 🙂
protein och fett mättar, kolhydrater föder sug efter nya kolhydrater eftersom kolhydrater skapar blodsockersvängningar…
om du ändrar mängden på tallrik från kolhydrater till protein och fett så räcker en assiette. Man blir mätt på mindre mängd mat.
Lycka till
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Och har du inget intresse av lågkolhydratskost/lchf är husmanskostfrågor nog bättre att ställa på viktminsknings forumet.
Lycka till
#2 #4
Det är väl bra att trådskrivaren har hittat hit, vi kan ge massor av information om kolhydraterna och dess inverkan på kroppen.
Bra att TS gillar husmanskost för det är det som lchf har i grunden oxå, förutom att vi dissar kolhydraterna nästan helt. Nu är TS inte ute efter det, men vi kan ge massa bra info om god mat och bra näring och varför VI väljer bort kolhydraterna
I mitt fall är det sockermonstret och IBS'en som gör att jag kör lchf och är frisk och numera oxå på väg ner i vikt. 😃
Häpp!!
#5 TS kan ju även bli inspirerad nog för att testa, Lchf är ju jättebra om man tenderar att äta alldeles för mycket av både mat och sötsaker :)
För mig, och många andra som jag har förstått det, så kom vettigare portionsstorlekar automatiskt när jag lade om kosten för det finns varken sug eller hunger kvar när kroppen fått sitt.
Jag får väl lov att be om ursäkt om jag hamnade på fel forum
Tänkte ju bara fråga lite om husmanskost
Sivlin - du är välkommen in. Jag kan hålla med om att rubriken kolhydrater iFokus kanske är lite vilseledande - det borde kanske stått antikolhydrater eller minimalt med kolhydrater.
Om du skrollar i vänstermarginalen så hittar du massor av recept, många ren husmanskost -om du önskar så lägger du till ris, pasta eller potatis.
Vi skyr socker - så vi kör stevia eller sukrin som är en sockeralkohol så de bakverk som det finns recept på kan kanske upplevas som totalt osötade för en person som äter socker i sin vardag.
skrolla runt och läs, kanske får du lite aha-upplevlser.. jag hoppas det i alla fall
🙂
Be om ursäkt tycker jag inte alls att du ska göra, jag är gärna med och tipsar och får tips om husmanskost. Har alltid älskat sådan mat, enda skillnaden nu är jag att plockat bort kolhydraterna. Nästan alla recept går att göra lchf-vänliga dessutom :)
Jag har fastnat lite i samma gamla spår: Köttbullar, köttgryta (främst en version av kalops) och fläsk. Lite nytt hade varit trevligt :)
Husmanskost är gott. Man har bara en långt bättre fördelning på makronutrienterna så mår man bra.
T.ex. köttbullar med gräddsås och lite potatis. Då håller man sig mätt länge och på ett skönt sätt.
Men visst kan man äta på en liten tallrik, men det är ju inte ett problem att äta "för mycket", det dröjer bara längre tills man är hungrig igen.
Tänk på att just en sämre fördelning av makronutrienterna kan göra att man bara vill äta och äta och äta. Jag äter dubbelt så mycket mat om jag äter det med ris till. Alltså äter jag inte ris.
Jag hade köttbullar till middag i dag, i princip samma som jag och min mamma alltid har gjort med ägg, kryddor och lite ramlösa i smeten bara inte längre något ströbröd som vi alltid hade förr i tiden.
Flera ggr har jag även lagat kåldolmar, det går bra utan kokt ris i smeten, som vi alltid hade förr och inte behöver man ha någon sirap på heller när man bakar dom i ugnen.
Maten tycker jag inte är något problem, däremot så gillar jag inte kakorna med sötningsmedel eller annat än vanligt mjöl men det går ju att avstå.
Det går ju alldeles utmärkt att laga husmanskost lchfstyle. Finns ju en kokbok också, den kanske du kan titta på?
Det finns en uppsjö LCHF-kokböcker. Finns nån som har just husmanskost? Och vilken i sf.
Hittade! Anna Hallén… jag har en annan av henne men det är ofta rätt mycket kh för min smak men för TS är det säkert utmärkt!!
Jag håller med tidigare inlägg i denna tråd. Jag hade tidigare mycket lätt att överäta. Nu när jag äter minimalt med kolhydrater är det inte något problem längre. Jag har kommit på att för mycket kolhydrater helt enkelt gör att jag inte känner mättnad förrän magen håller på att sprängas. Jag kunde äta hur mycket som helst och var då tvungen att aktivt säga till mig själv att: "Nej, nu får du sluta äta"
Med minimalt med kolhydrater och mer fett så är detta inte ett problem längre, jag blir mätt inte fullproppad. Tilläggas bör kanske att jag inte har en exakt gräns för när detta inträffar, häller mig därför mest till kolhydratskällor i blad och kål, ibland tomater och gurka.

Det mesta av husmanskost går ju att LChf-anpassa och i vilket fall som helst så är husmanskosten vida överlägset dagens "normalkost"
Jag blev tex överlycklig när jag i helgen lyckades "labba ihop" en riktigt fin variant av min barndoms blodplättar, helt utan spannmål 😃