Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2883 ggr
line84
2013-03-11 21:55
1

Tips?

Hej alla! :)

Jag går inte efter någon speciell diet men tänker på att inte äta för mycket kolhydrater och det funkar bra! Men har lite funderingar kring frukostar.. Älskar ju flingor. Antar att det inte är särskilt bra? Kellogs tex? Hur illa är det? Finns det bättre alternativ? Egen musli? Hur är det med mjölkprodukter? Antar att smaksatt yoggi är sämre än naturell? Lättmjölk? Filmjölk? Vad är bästa alternativet? Hur är det med gröt? Havregrynsgröt? Mannagrynsgröt?

Mycket tacksam för tips och ideér! :)

Ary
2013-03-11 22:13
1

Ska man få ner kolhydratsinnehåll och som kanske är en bra idé få bort gluten iaf till en del är nog musli av nötter, mandlar, kokos, frön etc ingen dålig idé.

Ägg blir det mycket till frukost här annars, kokta, stekta, omelett etc etc med smör. majjo, avokado el bacon.

Mejeri håller man sig mätt bättre på fullfeta osockrade produkter. Fjällfil, turkisk yoghurt mao bättre än sockrad 0,2 yoghurt.

Gröt är upp till dig själv beroende på hur mycket kolisar. Mannagryn hade jag nog hoppat dock, kellogs med (saknar du det kan man ju kanske äta det lör el sön morgon typ ;), hellre havregröt men gärna kompletterat med kokt ägg med smör eller majonnäs eller annan proteinkälla för mättnads skull.

Välkommen till kif

line84
2013-03-11 22:19
0

Tack Ary! :)

Zepp
2013-03-11 22:27
2

Cornflakes uppfanns för att man skulle få sin tillfredställelse av att skita, dvs det är en kur mot psykisk ohälsa.. inget man äter eller gillar om man är frisk och inte lider av Klisfimani!

Tipset är altså att äta riktig mat även på morgonen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
2013-03-12 09:14
3

#3 Det var en ny teori för mig, Zepp. Det jag har läst är att det var för att minska sexualdriften (eller menar du att man byter sex mot att göra nummer 2? 🙂..börjar ana varför jag aldrig gillat cornflakes).

Och majsodlarna behövde större avsättning för sin skörd.

Har inget att tillägga om frukosten; Ary sammanfattade det bra

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mooniq
2013-03-12 09:20
2

OM du vill ha Müsli kan du göra egen.  tex hasselnötter, pumpakärnor, skalade sesamfrön, riven kokos, solrosfrön

hasselnötter kan man rosta i ugnen och sen grovhacka.. 

Men jag säger som ovanstående.. ägg är supermat, håller mig mätt länge och ger kroppen massor av näring. Jag har alltid kokta, kalla ägg i kylen, världens bästa mellanmål -med lite räkröra, eller majonnäs, eller bara lite salt på..

Läs även på kostdoktorn och klicka runt här på Kif- du hittar mycket läsvärt!

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magica1970
2013-03-12 09:45
0

Maias nötblandning är supergod :)

line84
2013-03-12 12:15
0

Tack för era svar! :)

SpurtAnne
2013-03-12 14:31
1

Flingor, gröd och smaksatt yougurt, glöm dem, alla innehåller alldeles för mycket kolhydrater.

Jag kokar 2 ägg på morgonen som jag hackar med gott om Bregott. Minst 2 matskedar. Gärna en avokado till om de är bra, annars ost eller kokosnöt. Till det kaffe med vispgrädde i.

Zepp
2013-03-12 17:44
1

Ja det var Dr Kellogs som drev en privat psykisk klinik.. hans främsta bot var sexuell avhållsamhet och lavemang tre gånger om dagen!

Nu var ju inte hans patienter helt med på hans behandling.. så han fick oppfinna något som gjorde att de åtminstone gick en gång om dagen.. dvs Cornflakes!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
2013-03-13 06:34
1

#0 Rent krasst är det inte konstigt att du gillar flingor. Hjärnan triggar på spannmål/frön. Jag har alltid varit känslig för det, och jag åt havrefras som godis som barn medan omgivningen tyckte jag var "nyttig".

Men ändå, även om du är frisk och mår bra, kan det vara bra i det långa loppet att äta riktig mat rent generellt för framtida hälsas skull, och kanske ha flingorna till helgfrukosten som någon tipsade ovan.

Testa gärna att bara äta t.ex. ägg/äggröra till frukost en vecka, och se hur hunger/mättnad/energi blir under resten av dagen. Ofta blir det en riktig tankeväckare.