Brunt sukrin?
När jag handlade idag såg jag brunt sukrin, skall efterlikna råsocker. Samma tillverkare som det vanliga sukrinet. Det är tillsatt lite stevia. Någon som provat? Gillar råsocker så det vore kul om det fanns sukrin med den smaken.

I vilken affär ( kedja) hittade du det? Jag vill gärna köpa det men har ingen lust att betala ca 50 kr för frakt för en enda förpackning.
Agneta
På ICA Maxi.
Ingen som har provat detta "Sukrin Gold" och vet vad det smakar?
Innehåller Sukrin, tagatose (vad är det?), glycerol, maltextrakt och stevia.

Tagatose är en slags mjölksocker. Det går höga vågor när detta nämns … en del säger att det är jättebra som sötningsmedel medan andra säger att det är ett djävulens påfund … nu överdrivs det ju överallt särskilt om det kan dra in pengar … jag har inte sett det på amerikanska marknaden än. Det är maltextractet som gör det brunt antar jag … och ger den där rätta smaken …
Står det ingen näringsinfo på pösen?
Nu fnn jag detta på Mindresocker
Energi-innehåll per 100 g: Energi: 63 kJ/15 kcal
Netto kolhydrater som påverkar blodsockret: 1 g
kolhydrater: 99 g, varav sockerarter 3 g, varav sockeralkoholer 96 g
ser inte mycket värre ut än vanligt sukrin då !
Nej, jag är inte orolig för innehållet - jag vill veta att det verkligen smakar som brunt socker. Annars känns det meningslöst att köpa det.
Men jag har bestämt mig för att jag nog chansar och provar en påse.
Jag gillade råsocker mer på den tiden jag åt socker - blir en fyllig och rund smak. Och kanske man vågar göra en liten mojito i sommar….
tagatesse ska visst kunna karamelliseras också och enligt Sofie Hexeberg innehåller det också lite sukralos, vilket inte är bra. men om Sukrin gold gör det vet jag inte.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Mojiton behöver inget socker!!! Även icke LCHF'are gillar min friska mojito.
Verkar inte som det är samma som sukralos iaf… det står på wiki att s. är ett konstgjort sötningsmedel men tagatos är ett naturligt och det anses inte ha någon skadlig inverkan.

Dags att komma in som motvallskäring:
http://www.wnho.net/tagatose.htm
Nu måste jag vara ärlig och säga att jag har INTE läst hela artikeln … och jag känner inte igen hans namn men ska göra en search.
Det där blev för mycket för mig, så intresserad är jag inte.