Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7660 ggr
Anders-S
2013-03-05 07:33
5

Svin

Galtkött smakar vidrigt. Det är oätligt. Jag har alldeles ofrivilligt smakat på galtfärs i början av 1990-talet insmuget i blandfärs från Scan. Till och med hunden vägrade äta det.  SR hade ett reportage idag i nyhetsmorgonprogrammet 06:35 om olika sätt att försöka undvika smaken.

Enklast är nog att inte föda upp galt utan slakta redan innan svinen blir könsmogna.

Istället kastrerar man utan bedövning.

Nu tvingas man använda bedövning.

Men man berättar även om en ny metod som man kallar vaccination. Egentligen är det hormonbehandling det är fråga om men det vill man inte kalla det.  Helt ofarligt för människan att äta påstår man. Men i slutet av inslaget säger man att "vaccinet" har samma effekt på människa som på gris.  Vart är vi på väg?

VildaVittra
2013-03-05 07:39
3

Det är helt ofarligt. "Hormonet" är ett protein som bryts ner med tiden, så inget finns kvar när det sedan är dags för slakt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Annamaja27]
2013-03-05 08:38
2

Däremot är det lite dumt om bonden råkar sticka sig själv för många gånger av misstag…😉

Hannathu
2013-03-05 09:19
1

Problemet är ju att även icke könsmogna handjur har förhöjd halt testosteron och smakar fruktansvärt.

Vi har haft okastrerade galtar som inte fått leva tills könsmognad men de luktade ändå och smakade därefter

VildaVittra
2013-03-05 09:20
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

byggarn30
2013-03-05 09:54
0

Gäller detta även vildsvin?

AntoniaUtanX
2013-03-05 11:32
0

Är det, det som gör att köttet stinker urin när man tillagar det?

Flera middagar har fått landa i soptunnan, eftersom de luktat så illa.

#5 Jag har aldrig känt att vildsvinskött luktat så, men jag har kanske haft tur.

Hannathu
2013-03-05 15:27
0

#6 ja det är det som får det att stinka urin

och #5 japp det gäller även vildsvin.

yvonnel
2013-03-05 15:49
0

Ni pratar bara om färs, hur gör dom kotletter?

Allvarligt, jag har undrat varför jag inte gillar fläskkött längre, eller ofta iaf har känt en missnöjd upplevelse/smak och faktiskt inte längre köper fläskfärs. Därför är det, ja där ser man, så oförskämt.

Att det blir på vildsvin kan man ju förstå, om dom faktiskt är helt vilda numera, har annars hört om att man utfodrar dem för att veta var dom finns när man ska jaga. 

Kastreringen kanske blir en jobbigare sak att hantera idag när man har så stora besättningar. Med eller utan bedövning, en annan sak som jag faktiskt inte kan ha någon åsikt om.

Så bra att Kif finns.

Hannathu
2013-03-05 16:25
0

#8 Nä jag pratar om allt fläskkött. Från lägg och färs till filé så kan det ha en doft och smak av urin om det är från galtar

[Annamaja27]
2013-03-05 16:50
0

Vad jag vet så slaktas väl i stort sätt inga galtar i Sverige. Hur det är med importerad gris vet jag inte.

RobinEH
2013-03-05 17:17
1

Den där bedövningen de tvingas till. Är inte det så att bonden får välja mellan smärtlindring och bedövning?

Vid smärtlindring så ges ju ett NSAID-preparat (undrar hur många som skulle vilja opereras med detta).

Och vid lokalbedövning (KRAV-märkta Gris) så injeceras väl ett bedövningspreparat direkt in i Griss testiklar (tror att de flesta män förstår hur ont detta måste göra).

Tycker att det är mycket tragiskt att vi gör som vigör.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

yvonnel
2013-03-05 23:30
0

Jag läste om behandlingarna men undrar om själva slaktmiljön har mer stressande effekt jämfört med längre tillbaka i tiden. Det är annorlunda numera, iaf förr har jag gillat fläskkött.

SpurtAnne
2013-03-06 07:47
0

Jag äter inte gris, det enda jag saknar är salami men det är bara för att det är så svårt att få tag på kalkonsalami. Inte ens min stora fina ICA har det… Kalkonsalami smakar precis som vanlig salami tycker jag. Jag tror inte att det är nyttigt att äta gris. Kan tyvärr inte referera till några studier eller så men jag har läst ganska mycket om det. Dels hur grisar behandlas och vad griskött gör med våra kroppar. Har ni tänkt på att grisar är allätare, de äter alltså kött. Äter vi några andra allätare? Nä, vi äter i princip bara idisslare, förutom häst då.

VildaVittra
2013-03-06 07:51
5

#13 Ja, vi äter höns, lax, gädda osv, alla de är allätare.

SpurtAnne
2013-03-06 10:00
0

Alläntande däggdjur menade jag förstås…

VildaVittra
2013-03-06 10:08
3

#15 Då kan vi ta björn som exempel, det har jag ätit och många med mig. Säl är poppis i kustområdena, val i Japan samt Norge.

SpurtAnne
2013-03-06 10:13
0

Jaja, men ät det om du vill. Jag tror inte att det är nyttigt så jag äter det inte. Du gör som du vill Vildvittra

Här hittade jag lite som kostdoktorn skrivit om allergier.

http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk/

byggarn30
2013-03-07 19:50
1

Gällande vildsvin fick jag svar av en kompis som är chef för kommunjägarna här (det skjuts mycket vildsvin där :) )

"hej… Nä unga galtar smakar inget (under80 kg) Men större galtar kan ha en lite smak. Och under brunsten nov-dec kan en vuxen galt lukta något så jä.. illa så det bara är att gräva ner dem (100 +)"

Hannathu
2013-03-08 13:59
2

nja de kan allt lukta en del även om de väger 70kg, det har jag råkat ut för. Under brunsten stinker hela skogen :-P

Män känner normalt sett inte de smakerna och dofterna lika väl som kvinnor så det är oftast kvinnor som arbetar med att inspektera grisarna i slakterierna :-)

konichiwa
2013-03-08 15:53
0

Vad ni vet mycket intressant! Då vet jag nu varför fläsket ibland luktar så illa att jag inte vill äta upp det. Numer undviker jag det. När det gäller kotletter (krav) har jag inte märkt av det så det köper jag ibland.

yvonnel
2013-03-08 16:36
1

Detta med att män inte är känsliga för galtlukten är ju en mycket intressant uppgift/kunskap. Har aldrig hört talas om detta förut fastän min mor jobbat i köttbutik och en bror var slaktare och hela mammas släkt var bönder. Fantastikst, helt enkelt.

Amandla
2013-03-08 17:01
0

Det är alldeles för ofta som fläskkött luktar och smakar galt, dessutom är det då ofta konstigt att steka och det liksom pyser upp fett ovanpå köttbiten och det sprätter. En släkting till mig som är en riktig allvetare påstod att det beror på stressen vid slaktningen.

yvonnel
2013-03-08 18:59
0

Kan man kanske tro att det är galtlukt/smak som är orsaken till att stekfläsk nästan bara finns att få i saltad form?

Jag brukade tycka om färskt stekfläsk men det är svårt att få tag på nuförtiden tycker jag.

En tanke till, kan man laka ur saltsmaken om man lägger det i vatten något antal timmar?

Anders-S
2013-03-08 20:34
0

Tidigare såldes inte galtkött i handeln. Det prov SCAN i Skara gjorde i början på 1990-talet förklarade de med att de ville testa reaktionen från konsumenterna inför inträdet i EU. I Danmark såldes nämligen galtkött. Jo, jag reagerade hörbart.

Vet inte hur det varit efter det. Äter i första hand kött från idisslare. Om jag köper gris så är det bog eller skinkstek och enbart garanterat svensk. Jag trodde galtköttet gick till industrin.

Kan det vara så att det är danskt galtkött som letat sig fram till matborden som smakar så illa som några berättat om?

Ett försök att dölja dålig smak är alla kryddblandningar som används men det har jag trott i första hand berodde på att omega-3 fett smakar gott medan omega-6 smakar illa. När kvoten blivit fel på grund av felaktigt foder måste ursprungliga smaken döljas.

Amandla
2013-03-08 20:43
0

Det måste ju inte vara galt bara för att vi tolkar det som galtsmak på köttet, det kan vara kött från ett stressat djur. Det tror jag är den troligaste orsaken, eftersom som man inte säljer galtkött i handeln i Sverige.

AntoniaUtanX
2013-03-10 13:28
0

Jag köper mitt kött på CG, som ju går ut med att de endast säljer  svenskt kött. Men likväl luktar grisköttet pink ibland 😕

Jag vet inte vad stanken kan bero på, kanske att djuret och köttet behandlas på något konstigt sätt???

För stress, vet jag inte om det är. Förr, när en gris skulle slaktas på gården, så användes en slaktmask (en mask som man satte på grisen, med en plugg i pannan. Pluggen slogs in med en slägga in i hjärnan.)

Innan masken kom på så vad det ett jä…..a liv, med grisen som skrek och alla andra runtomkring som var exalterade. Så nog var det gott om stresshormoner då. Men köttet luktade aldrig så illa, som det kan göra idag.

När någon stekte panerade fläskkotletter till middag, så kunde man känna den ljuva doften lååååångt bortifrån :)

Amandla
2013-03-10 14:06
0

#26 Förstår hur du menar, men dagens grisar får ju oftast åka transport en längre bit, sen ska de in i en främmande miljö som luktar diverse otäckheter som blod och död och dessutom trängas med varandra… Vet inte hur många timmar det tar från de åker från gården innan de slaktas, men det måste ta ett antal timmar. Hemmaslaktade grisar får knappast samma stresspåslag även om stunden före slakten kan vara jobbig för dem.

hemul
2013-03-10 14:10
0

Fågel föds ju upp ännu sämre än gris, så att det skulle vara ett alternativ har jag svårt att förstå.

AntoniaUtanX
2013-03-10 14:23
0

amalda, det har du rätt i. Stressen var intensiv, men väldigt kort. Innan dess hade(har fortfarande på vår familjegård) grisen ett rätt så bahagligt liv, men rymlig spilta och utehägn att böka i.

Är det den långvariga stressen som gör det, eller är det medicinerna och fodret??

[Annamaja27]
2013-03-10 18:08
0

Hejja Bo Algers!! 😃

konichiwa
2013-03-10 23:44
0

Fy vad ledsen man blir. Bra av Bo Algers!