Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 10979 ggr
Agnez94
0

Matpriser Tyskland

Hejsan!

Är det någon på sidan som vet hur matpriserna ser ut i Düsseldorf med omnejd för en LCHF-student? Kan någon ge förslag för en månadsbudget?  Jag ska eventuellt studera i Düsseldorf i sommar 😃 i ca. 11 veckor och det är därför jag undrar. 

Tack på förhand!

yvonnel
0

Jag vet inget om det men jag vill gärna också veta, tycker det är intressant med sådana jämförelser och kunskaper/tips. Det finns säkert många här på Kif som bor i Tyskland och gärna vill hjälpa till.

grymer
0

Priserna i Tyskland är generellt lägre än i Sverige. Du hittar affärer som dina kursare handlar i.

LenaK63
1

Jag bor i närheten av Flensburg men så stor skillnad är det nog inte på matpriserna. 

Smör köper man i 250 g förpackning och kostar f.n. € 0,95 för Deutsche Markenbutter. Det är milt syrligt men inte salt. Salt smör finns, åtminstone i vår region. Det är danskt. Annars kan det finnas franskt. Oftast dubbelt så dyrt.

Man handlar mycket bra och billigt på ALDI.  En dyrare men kvalitetsmässigt bra matkedja är EDEKA. Dessa två tror jag finns i hela Tyskland. 

Fråga mig gärna om priser på olika matvaror som du köper så kan du själv sätta ihop en budget.

Agnez94
2

Kött:
Kassler
Köttfärs
Kyckling
Fisk
Pålägg
Korv
Ägg

**Mejerier:
**Grädde
Smör
Ost (vilka sorter finns?) 

Grönsaker: (fryst respektive färskt?)
Broccoli
Blomkål
Vitkål
Morötter
Lök
Spenat

Övrigt:
Nötter
Bär

I guess that's it so far…

Anders-S
0

I Tyskland finns möjligheten att märka mat som GMO-fri.  Är de produkterna dyrare?

Antar att produkterna som inte klarar märkningen exporteras till Sverige.

LenaK63
0

#5 Har inte tittat speciellt på det men brukar köpa Creme Fraiche som är GMO-fri. Nästa gång ska jag jämföra priserna. 

#4 Här är några av produkterna taget från kvittona jag har hemma just nu i Euro förstås

Dj.Fr. Laxfile 250 g   2,99

Salami Bio (ekologisk) 125 g   1,99

Rökt lax i skvor 200 g  2;79

Tysk ost Maasdamer i skivor 300 g  1,49

Parmesan 232 g    3,94

Schinken-Fleischwurst (en korv som smakar som Falukorven gjorde förr) 650 g  2,49

Ovanst. är alla förpackade varor och inköpta på ALDI

Återkommer med fler priser.

Agnez94
0

Tack så mycket! Jag kom på några varor till!

Paprika
Gurka
Tomat
Champinjon
Zucchini

LenaK63
0

Här kommer priser som jag hittat i lördagens reklamblad. Det mesta är från en matkedja REAL som du förmodligen kan hitta i Düsseldorf. Det frysta har jag tagit i broschyren från vår "glassbil"  BOFROST. Bofrost är ganska dyr i förhållande till vad man köper i affärerna. 

Lycka till med budgeten. Kom gärna tillbaka om du vill veta mer.

Kött:
Kassler  3,49/kg  kan du kanske inte hitta överallt
Köttfärs  5,49/kg  köpt över disk i Edeka, Real har denna vecka billig blandfärs för 3,99/kg
Kyckling Hel färsk 3,99/kg
Fisk 
Pålägg rökt skinka 0,99/100g
Korv smörgåspålägg  0,59/ 100g
Ägg 10 st  ca 2,- beroende på frigående osv.

**Mejerier:
**Grädde  0,75/200g 
Smör  0,95/250g
Ost (vilka sorter finns?) Tyska, holländska, danska och franska finns men tyvärr inga svenska. Det är vad vi köper med oss när vi är i Sverige. Leerdammer i bit 1,29/100g. Gouda Jung i bit 0,49/100g

Grönsaker: (fryst respektive färskt?)
Broccoli färsk 0,69/ 500g
Blomkål fryst påse 1200g  5,95                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
Vitkål (kommer inte ihåg men är billigt)
Morötter frysta tärningar 3,25/kg
Lök röd Bio (ekologisk) nät 750g  1,49
Spenat fryst hackad påse 1200g  3,45

Övrigt:
Nötter: Pumpafrön 500g 5,29, Solrosfrön 500g 2,29 (Mer nötter hade jag inte hemma)
Bär frysta: hallon 8,95/kg, jordgubbar 6,45/kg, blåbär 7,45/ 750g

Paprika (spetspaprika) Bio 2,20 för ca 230g
Gurka Bio 1,99/st 
Tomat från Marokko 1,99/kg
Champinjon 400g ask 1,19 = 2,98/kg
Zucchini Bio 500g 1,99, ej ekologisk spansk 1,99/kg

Agnez94
0

Tack!
Det ser inte så farligt ut ju. Kan man klara sig på en matbudhet om 1000 kr (100 €) om man planerar i förväg?

LenaK63
0

Agnez94, det tror jag också. När vi är i Sverige och handlar mat tycker vi att det är väldigt litet man har i vagnen för ca 700 Kr. och det är bara för ett par dagar. Här räcker det för oss (2 pers o. hund) säkert en vecka.