Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5158 ggr
chilisalsa
0

B12 i växter

Det förekommer ju trots allt. Antingen genom onaturlig odling i t.ex "night soil" eller naturligt i naturen.

Skulle man t.ex kunna utvinna b12 från den vanliga svenska växten vattenbläddra?

Medarbeterare på Kost

Wildrat
0

Inga växter innehåller B12: http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Finns-vitamin-B-12-i-vaxter/

Kanske att vattenbläddra kan ha lite B12 då den äter insekter men knappast. Är den ens ätbar? Det finns enklare sätt att få i sig vitaminet.

B12 i samband med växter kommer av att de växt i (människo?)bajs och inte blivit ordentligt rengjorda. Det är därför veganer i Indien inte dör av B12 brist vilket de indiska veganerna i England gör…

chilisalsa
0

Mjae nu är ju inte SLV vidare väluppdaterade, dom tror inte ens det förekommer vitamin D3 i några växter, vilket det faktiskt gör. Generellt är det ju så men det tillverkas också vegantillskott av växter. I huvudsak lavarter vilka är en symbios mellan alg och svamp.

Naturligtvis förekommer B12 i vattenbläddra såvida inte växten gör sig av med det på något sätt vilket jag inte tror. Växter tar upp B12 i liten mängd även om dom inte drar nytta av det själva då de inte har behov av det. Dom tar upp annat dom inte har nytta av också… tungmetaller m.m. Tror bara att ingen kommit på idén att testa ! :-)

Man kan t.ex pumpa i B12 i jorden och vissa växter t.ex soja tar upp det. Visat i försök. Knappast en lösning på något problem. Obehandlad rå soja alltså… som tagit upp aktiv variant av B12 och inte nån inaktiv analog.

Det enda ideologiska veganfolk man känner som inte haft B12-brist odlar i eget träck, men äter såklart inte jorden.

Veganer finns inte i Indien vad jag vet…. inte över flera generationer iaf. Vegetarianer är det däremot gott om :-)

Visst finns det enklare sätt att få i sig B12. Men att tillverka tillskott är ju en annan sak, och allt fler får B12-brist iom processad aniamalisk mat…

Nånstans grovt 25% av alla amerikaner har B12-brist, och det ökar i Europa hela tiden med allt sämre mat. Snart kommer mat att börja B12-berikas… inte bara Red Bull :-)

Medarbeterare på Kost

starhawk
0

#2: "Generellt är det ju så men det tillverkas också vegantillskott av växter. I huvudsak lavarter vilka är en symbios mellan alg och svamp."

Inte så konstigt, både alger och svampar befinner sig mellan växtriket och djurriket och nyare forskning visar att de har mer gemensamt med djur än växter.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wildrat
0

#2 De får nog B12 brist av att vetemjölet ger skador på tarmen och då slutar den ta upp B12, troligtvis inte processat kött… Eller jo, om man menar samma sak som forskare när de säger processat kött. För då menar de förutom korv och bacon även pizza, hamburgare, varmkorv med bröd osv. Ser du nån gemensam nämnare med dessa "livsmedel"?

Om du läser lite extra sä ser du att varken växter eller djur producerar B12, det gör bakterier. Bakterier bla i tarmen på djur (och människor)…

I vilka växter finns D3?

chilisalsa
0

Nja…

Har jag inte läst menar du?

flåt menar inte att gå i polemik och vara "emot", tycker bara att sans är bra i grunden om det inte är akut :-)

Om du menar nitrit så köper jag det inte "idag"… det är för ospecificerat!

NaCl är en annan sak tycker jag.

har väl aldrig sagt att växter producerar B12?

Varför är det viktigt var/hur B12 produceras ?

De flesta vitamintillskott tillverkas högst industriellt….

Vill ogärna länka men t.ex http://www.vitashine-d3.com/  som sprang ur en finsk studie från början.

Medarbeterare på Kost

[tick]
0

Denna studien kanske? Provitamins and vitamins D2 and D3 in Cladina spp. over a latitudinal gradient: possible correlation with UV levels: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11693362 (fulltext här http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=133512&fileOId=624375)

Wildrat
0

Förlåt Chilisalsa, men jag förstår inte vad du vill ha ut av den här tråden. Ja, B12 är viktigt. Äter man inte animalier som innehåller detta får man äta grönsaker som är fulla av B12 från bakterier, alltså bajs eller så äter man piller där b12 tagits från samma bakterier men man slipper bajset (vad jag vet iaf). Vattenbläddra kanske är en lösning, vad vet jag. Det är inget jag sett som sålts nånstans iaf som ett alternativ.

D3 producerar jag själv på sommaren genom att sola, alt tar piller där D-vitaminet kommer från fårull. D-vitamin från blad, lavar och svampar? Ok men inte det heller finns nånstans att köpa, förmodligen av en anledning som tex att det inte är så stora mängder eller att det är billigare och enklare med fårull.

chilisalsa
0

Tyckte bara det var en intressant fundering 🙂

Köttätande växter finns det ju gott om över hela världen, och historiskt har det funnits riktigt stora saker. I tropisk skog finns ju väldigt gott om kannrankor. En del kan t.ex fånga däggdjur som råttor, även om de flesta lever på insekter.

Nu är det inte B12-innehållet växterna är ute efter utan det animaliska proteinet med t.ex kväve. Huruvida de gör sig av med b12-innehållet i djuret har jag ingen aning om…

Visst är det billigast som gäller för de flesta och för dom som tål lanolinbaserat, som tas fram lite som vid margarintillverkning må det vara mest ekonomiskt. De flesta tillskott tillverkas ju i fabriker i Kina och Indien som tar fram råvaran som sedan t.ex Svenska tillverkare använder.

Berikade produkter i Sverige (t.ex lättmjölk) använder lanolin-D3 löst i sojaolja.

Vill man berika fullfet mjölk får man göra det själv. Innan man började använda lanolin var t.ex ett annat produktionssätt som använts att UV-bestråla mjölk, som man sen plockade ur D3:t ur.

Det finns minst 2 märken med växtbaserat D3, varav http://www.vitashine-d3.com/ är certifierat.

Nu tror jag att processen att få fram fettet där är lika komplicerad som för lanolin.

B12, C-vitamin och några till är oftast framtaget ur soja eller majs, för B12 fermenterar man ju med specialbakterier med animaliskt ursprung.

Medarbeterare på Kost