Magkatarr varningar!
HJÄLP!
För några månader sen började jag med LCHF men fick ge upp då jag mådde så dåligt! Min mage reagerar starkt när jag äter för mycket fett. Har haft magkatarr för några år sen, kändes som ett varningstecken.
Bacon tex. kan sätta igång det ordentligt..
Jag vill så gärna få LCHF att fungera.. vad ska jag göra?
För äter jag kolhydrater mår jag ju absolut inte bra heller, magen blir i uppror och blåser upp sig. Men hellre den känslan än magkatarr känslan. :(
Tacksam för svar! :)
HALLLOJJJ!
Min Flickr
För egen del kände jag att det var bra att inte gå ut för hårt öka kan man göra när magen vant sig. Viktigast tänker jag är att ta bort mjöl och socker och sen inte vara rädd för fett men inte heller vräka i sig.
Ta det lugnt.
Ät mat med fibrer (Vattenlösliga)
börja med att äta som vanligt och minska på KH lite i taget och lägg till en msk grädde och öka suxesivt och försiktigt.
KAn dock säga att jag gissar på att det är övergångs besvär, för egen del så mår min mage riktigt kasst om jag äter annan kost två dagar, och mår lika konstigt när jag byter tillbaka, ung två - tre dagar.
Men det ger med sig.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/
Alltså, jag har inte så stor koll på fibrer eg skulle jag vilja säga att det är bra om du får i dig en del figrer efterson du blir lös.
Men samtidigt kan fibrer ibland ställa till det och skapa oreda hos vissa.
För mig är inte fibrer något problem.
Däremot sägs det att vattenlösliga fibrer är nyttiga för alla.
eftersom jag inte har något problem med fibrer har jag aldrig satt mig in i vad det närmare innebär. Men tänkte att det var säkrast att säga så ifall att.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/
Lösliga fibrer är den typ som finns i t ex grönsaker, icke lösliga de som finns i t ex fullkorn osv (lite förenklat) - vet dock inte om det skulle hjälpa…
Det är inte omöjligt du hör till de som har lite för låg saltsyra produktion i magsäcken, då blir det lätt den typen av symptom (som ofta tolkas fel som att det vore för mycket). Jag hörde till de som behövde äta ersättningstabletter för det i några månader i början med lchf innan det uppreglerat sig - sök gärna om det på forumet så finns ett antal trådar.
men stekt bacon är ju oerhört svårtsmält för många magar.Allt som är rökt är väll det?
Har man en känslig mage så underlättar det att äta kokt mat framför stekt.Det är förstås individuellt vad man mår bra av men kokt fisk med goda såser,kanske även stekt fisk samt omeletter är exempel på sånt som är lättsmält om man frågar min mage!Ugnsstekt bättre än hård stekt eller grillat.Många kan ju reagera på kål i olika former och lök.
Själv fick jag oerhörda magproblem när jag gick ner mycket med lågfettkost.Både gallproblem och magkatar - det senare kan ju ha haft andra orsaker iofs.Nu när jag äter LCHF är gallproblmen i stort sett borta
Jag tror det finns specialla trådar om lättsmält LCHF-kosttips - typ skonkost men jag vet inte riktigt vad jag sökte på för att hitta dom.
Kokosfett kan vara svårt att vänja magen vid om den är kinkig.Börja med en liten mängd och inte sent på kvällen om du inte är van.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Av egen erfarenhet prova att undvika:
- kokosfett
- fläsk
- feta mejeriprodukter
- rökt kött (och fisk)
Prova en mer PALEO baserad kost
- fet och icke fet fisk
- magrare kött
- ovanjord grönsaker
- lite underjord grönsaker/inte potatis
- en handful ris (basmati) 3gg/vecka
- väl genomkokt mat
- avokado
- variera växtoljor
- omega3 tillskott
10 min motion 3gg/vecka - med förhöjd andning.
En mycket snabb promenad eller 5 yoga-sun salutationräcker. (tror jag har en länk till video pà min profil som visar en sun salutation) annars är denna bra - att göras lite snabbare när manlärt sig:
Tack så mycket för alla tips! Det verkar som om jag måste tänka lite :)
Ja, stekt mat är ibland som gift för min mage. Speciellt bacon. Sen bror det på från dag till dag.
Men jag ska kämpa och testa mig fram. Med början att sluta helt med godis, läsk, bröd, pasta o potatis. och sen börja träna mer!
Har ni några grymma frukost tips? Hade väldigt svårt förra gången jag testade att få till en bra frukost. Jag är ju en bröd-människa. När jag jobbar går jag upp, klär på mig och går till jobbet. Har inte tid att stå å laga nått. Gårdagens rester har jag svårt för på morgonen.
Har hittat LCHF bröd på ICA nära mig. Jätte gott! Nån som hittat det? Kom däremot inte ihåg hur mycket kollisar det är i dom… Men kanske ska starta med det så jag får i mig en bra frukost?
HALLLOJJJ!
Min Flickr
Prova att göra tjocka typ Amerikanska pannkakor (bakpulver) pà mandelmjöl och hälften oatly/vatten.
Var sedan strikt med kolhydrater för resten av dagen.
Jag äter ofta sallad eller kokt broccoli med nàgon form av kokt/ungnsbakad/stekt protein.
Koka ägg dagen innan och ät med majonäs.
Sedan beror det ju på hur strikt du vill vara om du regelbundet vill äta lchf-bröd på morgonen eller inte.Sånt finns det väll av väldigt många olika slag.Själv klarar jag inte brödsubstitut pga matmissbruk.
Keso tillsammans med något fett eller Yougurt med någon LCHF-musli ?
Sedan beror det ju väldigt mycket på vad man lägger på sina mackor hur bra eller dåligt det blir.Lite bröd och mycket pålägg!
Mår du väldigt dåligt pga magen är det väll värdefullt att göra som du skriver och ta förändringen sakta.Hellre nästan rätt än helt fel!
Ägg verkar jag tåla… Och kamomillte och mandel.
Vilka pålägg är milda??
Jag älskar att "knapra" på saker… Vad finns för saker med tuggmotstånd som är milt för magen?
#14 - Jag har ofta leverpastej på mackan.
Hm.. knaprigt.. menar du då bara frukost? Annars kan du ju rosta grönsaker i ugnen. Lite nötter kan du knapra på.. göra ostchips.
Men milt vet ja inte riktigt.. det var en svår fråga.
Nu när tråden togs upp igen kan jag ju berätta att det har gått ganska bra för mig. Men jag balanserar på en skör tråd i mellan "lössläppt" och strikt. Har lärt mig en massvis med grejer om min kropp.. det viktigaste av allt är att med lchf så blir min mage lugn och harmonisk, så fort jag äter något med mycket kollisar så störtar magen. Den blir riktigt riktigt arg.. För någon vecka sen var jag helt av med sötsuget kände jag för första gången. Men vi vart bjudna på middag och sen var det kört.
MEN nu är det inte lika jobbigt att ta sig dit igen. Det jag kände då vill jag verkligen känna igen. Det är motivation nog för att orka "börja om". Plus lite viktnedgång då hehe :)
Snart ska jag börja träna, ordentligt. Då ska vi se vad som händer! :D
HALLLOJJJ!
Min Flickr
# 14 Ingen aning om ifall selleristjälkar t.ex. är milt för magen, men knaprigt är det och lågt på kolisar med! Dippar man i nåt gott fett (som du tål) blir det väl bra balans med.
okej nu såg jag listan i # 9 selleri var inte så bra men i listan nedanför i samma länk fanns en del knaprigt iallafall! Om än inte lika låga, kanske, i kh.
Jag har kommit på att morötter är milda för magen… Men det är ju inte ovanjord… :-/
det är med ovan jord är ju en sanning med modifikation, det finns sådana grönsaker som växer ovan jord som har mer kh än vissa rotfrukter, som rättika t.ex.! Vet inte hur det är för magen heller men även morot har mindre än majs som ju växer ovan…