Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3911 ggr
shintaida
0

Min kaloribantning

Den går bra. Stått stilla efter REN LC-kost. Blev deprimerad av viktuppgång och stillastående våg. Nu ligger jag under 79 kg.

Innan jag började med kaloribantning, gick jag först NER 8 kg på 16 DAGAR (Lite fort, men kul!) och sen UPP 3 kilo, till 82 kg.

MEN , jag äter INTE pasta, potatis eller ris. Har lagt till ca 70 gr smör varje dag i min rågflingegröt och broccolimos.

Så här ser en dag ut:

Morgon: gröt gjord på 35 gr rågflingor och 20 gr smör

Lite senare: 1oo gr hallon med 200 gr turkisk yoghurt

Middag: Mellan 400-500 gr broccolimos med 30 gr smör i; efterrätt: 100 gr hallon med 100 gr turkisk yoghurt.

Kväll: Gröt gjord på 35-70 gr rågflingor (beroende på hur länge sen jag åt sist) med 40 gr smör i

Kött har jag inget sug efter, men kan äta det ibland. Innan jag blev sambo åt jag ändå mest grönsaker.

Hittade en länk till kaloribantning och HUR LÅNG TID det kan ta att gå ner. Så bråttom får man inte ha!

Här är den. 

Jag tyckte innan att det fanns en "överskrift" med kaloribantning, men hittar inte den nu. Stämmer det? 

Jag VET att kaloribantning inte hör hemma här, men jag ratar ju dock  viss kolhydratmat, så jag anser att jag har "gift ihop" de båda hos mig. Och dom mår bra! 

Så jag är lite med i gamet än, men inte så aktiv med LCHF som ni andra. Vill inte leva så, faktiskt. Tyckte det var jobbigt.

Men hejar på Er andra, hoppas att ni når era mål.

Enligt uträkningen så skulle jag kunna vara i mål om 15 veckor (om jag är aktiv, promenerar mm). Men annars var det mellan 15 - 38 veckor - MINDRE ÄN ETT ÅR! Men vikten rör sig ner redan, så jag tror knappt det är sant. Innan låg kvällsvikten på mellan 81-83 (vattenvikt), nu ligger den UNDER 80!

JOO, vattnet i benen har försvunnit, likaså stickningar i benen. Sen slipper jag ju lägga till en massa magnesium och allt vad som finns.

// Shintaida

Margareta
0

Lycka till Shintaida

Numer pensionär i Nynäshamn

shintaida
0

Tack så mycket, Margareta!

Det kändes skönt att inte få mothugg!

Kram // Shintaida

Ulf-S
0

Jag blir bara lite orolig eftersom det verkar vara väldigt lite protein…?

shintaida
0

Jag klarat mig utan det innan…har aldrig tänkt på det då heller.

Vad kan hända om jag får för lite protein?

// Shintaida

Anterrabae
0

Med förlite protein har kroppen inga byggstenar att göra reparationsarbeten med (dessa behövs för alla alltid) Kolhydrater och fett är energi först och främst.. Proteiner behövs för att allt annat ska funka, celldelning och cellförnyelse osv..

Lycka till shintaida! Hoppas det går bra och kom ihåg proteinerna Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ulf-S
0

Tjae, protein är ju kroppens byggstenar så det verkar rimligt att äta ordentligt av dem.

Å andra sidan är ju kroppen smart i det här fallet också och hushåller med proteinerna om man äter lite av dem. Protein som bryts ner kan t.ex. återanvändas till att bygga nytt i viss mån. 

Mår du bra funkar det nog för dig. Bristsymptom kan vara trötthet, håravfall, dåliga naglar, täta infektioner.

shintaida
0

Ulf_S

Jag ska hålla noga koll på dessa symptom!! Det visste jag inte.

// Shintaida

hemul
0

Men du äter ju inget protein alls… par gram från yoghurten bara. År du så proteinfritt förr också?

shintaida
0

Jaaa, innan jag blev sambo åt jag sällan kött. Ibland hände det ju. Det gör det nu med, men mycket sällan. Men jag åt grönsaker och åter grönsaker förr.

Det bara blev så.

// Shintaida

magma
0

Äter du inte kött alls, och ändå ersätter du det inte med "vegetariskt kött"? Nu blir jag faktiskt lite orolig… Du vill ju få mindre fettvävnad snarare än förlora muskulatur, inte sant? Att vågen pekar nedåt kan ju lika gärna betyda förlorade muskler som förlorat fett.

Äter du inte protein så bryter kroppen ned dina muskler för att få tag på protein, och äter på så vis av sig själv. Ersätt köttet med quorn eller dylikt åtminstone, ägg innehåller också protein, och kanske även proteinpulver även om det inte är det mest naturliga. Annars är magert kött och fisk bra kött med hög proteinhalt- en tumregel är att ju magrare kött, desto högre proteininnehåll. Önskar dig lycka till!!

Gojkan
0

Jätteroligt Shintaida. Du verkar trivas alldeles utmärkt och faktiskt fått lite viktnedgång. Du äter ju faktiskt ett mellanting mellan kaloribantning och LCHF. Inte gör det väl så mycket om viktminskningen går lite sakta så länge det går åt rätt håll. Väntar fortfarande på att få lite viktminskning men tycker dock att det är bättre att stå still på LCHF, än kalorisnål mat. Ett nöje att få känna sig mätt.

Fortsatt Lycka till och kul att Du lämnar lite rapporter

shintaida
0

Magma!

FISK har jag inte haft en tanke på!!!

Kollade makrill och kokt fisk, hur mycket kalorier där var i och det går inom mina ramar!

Tack för tipset!

Har väl inte tänkt på fisk som "kött" utan bara "fisk" hehehe

// Shintaida

mammam
0

Grattis shintaida, kul att du hittat en metod som funkar!

Jag vill också understryka vikten av proteiner. Tänk om det är muskler som försvinner istället för fett när du inte äter proteiner?

Jaja, bara du mår bra!

magma
0

Bara att åka till fiskdisken med andra ord..! Flört Finns ju en massa alternativ där, och även skaldjur är ju faktiskt "kött" och en proteinkälla- och magert.

mrsAngel
0

Grattis Shintaida!

Jag ligger i startgroparna (mental förberedelse) för att försöka mig på en liknande typ av viktminskningsvariant som du gör. Vill verkligen utesluta bröd, pasta, potatis mm, men samtidigt har jag märkt att det inte funkar för mig att äta obegränsat med fett.

Får återfall på återfall på återfall, börjar varje måndag med jättemotivation, och framåt onsdag går det lite snett, och när söndagen kommer är det total frossa som gäller. Det funkar ju inte, för jag går ju bara upp i vikt. Är så gräsligt trött på detta nu.

Såg någon dokumentär på TV3 häromdagen om riktigt överviktiga som kämpar för att gå ner, de vägde liksom runt 300-400 kg, här sitter jag med 20 (i sammanhanget fjuttiga) kilon som jag inte lyckas tappa. Finns det motivations- och karaktärspiller att köpa nånstans?????  Kram på er, alla ni som kämpar, misslyckas och lyckas!

problembarn
0

Kul att det går så bra för dig Shintaida!! Men även jag som inte heller fixat LC-kosten känner att proteinet eller kanske framför allt det animaliska fettet blir för lite. Jag har avstått sådant i massor av år och det har gett mig katastrofala följder… som hormonrubbningar, utbrändhet, Depression, låg leveraktivitet, problem med naglar och övervikt för att bara nämna några!

Om inte annat, käka tillskott av fiskolja!

Men framför allt, grattis till att du mår bra och lycka till!

Margareta
0

Jag tycker som problembarn, om jag förstod dig rätt, att jag förstört min kropp så mycket på att missunna den fett under så många år att jag gör allt jag kan för att reparera det och då är LCHF bästa lösningen. Det är enda kosten för mig, där jag kan äta mig mätt på god mat utan att få sug på annat. Det är först när jag äter för lite fett som suget kommer och jag plötsligt ramlar över skaklarna och äter sådant jag inte tänkt.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

På tal om att hoppa över skaklarna om man äter för lite (och för lite fett) så känner jag att det är dags att mota suget med köttfärslimpa och varm broccoli med smööör… Håller som bäst på att inrätta mig i de strikta LCHF-leden igen efter ett antal utsvävningar sista veckorna- och då fungerar det INTE att gå så långt att jag känner hungern morra i magen.

hemul
0

Men om du levt på sådan mat som du beskrev under lång tid förut, hur sjutton mådde dina muskler då? Och hjärtat? Förvånad

shintaida
0

Hemul

….vem frågar Du?

// Shintaida

magma
0

Dig, tror jag.Flört

shintaida
0

Jaha…Skrattande

Jo tack, jag tränade genom dagliga promenader och vanligt liv förr. Vad gäller hjärtat, har jag ALDRIG haft känningar av att något är galet.

MEN jag åt inte DEN sammansättningen som jag äter i dag, för då behövde jag inte gå ner så mycket i vikt.

Hmmm…förstås en gång gick jag ner 25 kilo genom kaloribantning på ett år. Sen gick jag upp igen av alla mediciner jag får/fick + cortison. (Psoriasisartit och scolios) Har slutat med dom flesta och kan nu "börja om" på nytt.

Så som jag beskriver mitt matintag, kommer jag inte att äta i all framtid. FISK har jag lagt till i dag.

Men när jag kommer ner till min målvikt, kommer jag att kunna äta annorlunda och inte alls vara så strikt med kalorierna som nu. Bara tänka lite längre än vad näsan räcker och vad visst intag KAN ge för följder i långa loppet.

NU har jag en godisdag i veckan. Chips, godis, pizza eller något annat. Och då blir det bara DEN kvällen. Sen har jag inget sug resten av veckan. Men jag orkar inte så mycket, eller så är jag inte speciellt sugen.

Det jag kommer att akta mig för är VIKTÖKANDE mediciner. De är luriga.

Nu (om jag inte har för ont) stavgår jag en timma om dagen för att få igång kroppen och endorfinet så jag slipper ta så mycket smärtstillande.

Jag räknar mina kalorier varje dag och vågen pekar neråt i snitt 2 hg per dag.

Jag är inte hungrig någon gång - mer än när det är dags att äta.

Jag mår bra, helt enkelt!! (Förutom lederna och ryggen, då)

// Shintaida

Gojkan
0

Vad jätteroligt att det går så himla bra för dej Shintaida. Delar din glädje medan jag själv fortfarande står och stampar på samma ställe. Tycker att en 6,5 mån lång platå borde ge med sig nu. Fortsatt framgång önskar jag dej!!!

shintaida
0

Gojkan!

Fy bubblan vad länge DEN platån varar!!! För mig räcker det med en månad, sen ändrar jag om kosten.

Beundrar Dig som bara ORKAR stå på den platån! 

Förändra något, Gojkan - kanske nåt litet bara - så kanske det släpper loss…

Jag hejar på Dig!! 

Kram // Shintaida

Gojkan
0

Shintaida: Tusen tack. Började med LCHF i början av mars, och höll på 10 veckor, gick över till 1000-1200 kalorier/dygn i  drygt 5 veckor, men inget hände så jag gick tillbaka till strikt LCHF-kost för två veckor sedan. Händer inget nu heller men trivs bättre med ett stillestånd där jag får hålla mej mätt än med kcal och hela tiden vara sugen. Det är rökstoppet den 5/1 som ställer till det. Inte roligt, men vad har jag att välja på? Vill helst inte börja röka igen då själva rökstoppet inte är så besvärligt längre.