Hej
Hej jag har gått på lchf nu i en väcka och har gått ner 3,5 kg, men igår vägde jag mej och var 70 kg,och idag var jag 71,7 hur kan det vara så mycket i skilnad, jag har inte slarvat något men jag åt mera meyeri igår.ville kolla om någon hade bra förklaring till mig , mår inte så bra
Eftersom det är såpass stor ökning så är det mest troligt vätska :)
Vägde du dig vid samma tidpunkt på dagen? Med samma kläder/naken? Tränade du igår? Tränade du kan musklerna ha samlat lite vätska.
Mycket kan påverka vågen. Jag väger mig alltid på morgonen efter toalettbesök så att jag inte har mat i magen eller full blåsa som kan påverka vikten.
Nej jag tränade inget och jag vägde mig på morgonen som alltid och hade inga kläder

Du tappar alltid en hel del vatten i början och det har en tendens att komma tillbaka.
Sen så.. man varierar dessutom något kilo från dag till dag.. av helt naturliga orsaker.
Anledningen till att du inte mår bra.. är mest troligen glukosbrist, dvs det är det hela grejen handlar om eller iallafall mycket, dvs att få kroppen att gå över till att använda fett som huvudsakligt bränsle!
Vad händer då i början.. jo först så tillför du mindre kolhydrater än vad kroppen har behov av, det första den då gör är att ta det ur glykogenlagren, sen när det börjar sjunka så ökar en del andra hormoner som handlar om att överleva svält.. de gör lixom inte att man mår toppen om man säger som så!
Till slut så ökar kroppen på de ensymer som är involverade i fettmetabolismen, ökad lipolys, ökad ketonproduktion och ökad användning av ketonkroppar för hjärnan osv.
För hjärnan brukar det ta tre veckor innan den tar uppemot 70% av sin energi från ketonkroppar och musklerna är under tiden förhindrade att anvvända för mycket glukos.. då det är reserverat för din överlevnad.. dvs främst för hjäna, hjärta, njure och lite annat.
Man kan öka kolisarna lite om man mår för dåligt, så får man en längre men snällare övergång!
Om man säger som så.. det är lite som när man börjar träna, först så mår man mest dåligt och inget resultat.. men man måste ändå gå igenom det hela för att kroppen skall ställa om sig!
Tips för nybörjare, extra salt, man tappar en del speciellt i början, cocosfett har hög ketonfaktor och förbränns lätt i musklerna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu vet jag inte om du är kvinna. Men kvinnor samlar ofta vatten när det är dags för mens, inte alla dock. Min vikt går alltid lite uppåt då.
Jag är kvinna idag hade jag väldigt mycket illamående och har lite värk i benen , beror det också på dieten

Antagligen!
Sk omställningsbesvär.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.