Smaksättare i matlagning
Hej alla kloka!
Väntar nu med spänning på mina böcker från bokrean så att det går att sätta igång med det här äventyret (byter från vv så känns helt klart som ett äventyr)… Gubben min har redan tjuvstartat så gott han kan, själv tycker jag det är lättare med handfasta recept 😉Läser så mycket jag kan (blir en del nu när jag är mammaledig 🤪) och självklart kikar jag mer på innehållet i det jag har i kyl och skafferi. Något jag funderar på är hur ersätter man smaksättare i matlagningen så som Sambal Oelek, soja med mera. Hur gör ni med dessa saker?

Man använder Soya och Sambal Oelek.. det blir inga mängder!
Och vet du vad.. vitlök har 30% kolisar.. men hur många klyftor har du i en måltid?
Hur vi gör.. vi använder sunt förnuft.. och silar inte mygg och sväljer kameler!
Om man säger som så.. tillbehör är en sak.. huvudingredienserna däremot kikar man extra på.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag använder också sånt som vanligt, använder vanliga buljongtärningar också även om en del pratar om sockret i dem. Äter ju inte hela paketet :)
gillar du mjukost? så kan de vara jättegoda att ha tex i färs eller som sås, då uppblandat med lite grädde eller creme fraiche. Jag brukar smula ner fetaost i färsen när jag gör köttfärslimpa - sen tar jag spadet och vispar upp det med en burk creme fraiche.
Nästa fråga brukar bli - hur reder jag såsen?
Jag använder philadelphiaost - blir jättegott och krämig konsistens. 2-4 msk beroende på hur tjockt man vill ha det. Eller så använder jag creme fraiche - då blir det rätt konsistens utan krusiduller..
Om du gillar asiatiskt så har Mrs Cheng bra grytbaser man kan köpa på burk, enkelt med lite kött, fågel eller fisk till - och kanske lite valfria grönsaker till.
Ibland marinerar jag kyckling med pressad vitlök och 3 msk kinesisk soya nån timme innan stekning - jättegott och sen har jag wokade eller ugnsrostade grönsaker till och kall sås på creme fraiche och riven pepparrot i.
tänk enkelt så kommer du längst
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Men de där grytbaserna… blir inte det väl mycket kolisar, har tittat på burkarna massor med gånger, men de har mellan 22 och 77,5 gram per burk!
Jämför med det ger ju lite sambal eller soja ingenting…
de jag köper pendlar mellan 4-9 gram kolisar/100 gram. Sen tar jag alltid bort minimajsen som ev kan finnas i.
Mrs Cheng Green curry Mild 4.7 gram kolisar / 100 gram och
Mrs Cheng panaeng curry Mild 9.8 gram kolisar/ 100 gram.
Sen får man kanske räkna på att man även tillsätter 500/700 gram kött eller fågel, då blir kolhydraterna mindre per 100 gram totalt. Eftersom jag inte äter ris eller nudlar så väljer jag att använda mer kött/fågel än vad som är angivet på burken.
Den variant som jag köpt med mest kolhydrater hade 17 gram /100 gram men har den inte hemma nu så jag kommer inte på vad den heter, men den har minimajs som jag plockar bort - så då blir det även mindre kolhydrater.
🙂
Ingen av deras soppbaser har under 5,5 per 100 vad jag sett?
Minimajs har jättelågt med kolisar (1,4 gram /100 http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d71793fb9cb462233086a8b-minimajs) så den bör man inte ta bort av den anledningen för då höjer man kh-innehållet procentuellt sett istället.
jag läser på burkarna - och om man tillsätter kött eller fågel så blir det mer mat att dela kolhydraterna på och som jag skrev jag tillsätter mellan 6-700 gram kött eller fågel då blir den totala kolhydrathalten mindre
om jag köper medium eller starkt så späder jag med en burk kokosmjölk och då blir även det mer mat att dela den totala kolhydratmängden på.
När jag gör mat med 1 burk bas och 700 gram kött + kokt broccoli och blomkål - så har jag många måltider - ca 7-8 - så då blir det ju även där bara en liten skvätt såsbas per portion.. Du läser endast på burken och utesluter den -jag räknar burken + köttet+ de grönsaker jag tillsätter och då blir den totala kolhydratmängden inte speciellt stor.
Köper jag medium eller Hot så späder jag med en burk kokosmjölk, då tillsätter jag kanske upp till ett kilo kött/fågel.
Man får nog räkna på helheten, helt enkelt
🙂
Haha bra svar där Zepp :) Nej det är väl likadant med t.ex. ketchup, det är ju inte så att jag har i en flaska precis… (även om det nog finns bättre saker att ha i 😉). En hel vitlök är det nog bara gubben som har i, men det är nog lugnt ändå 😃 Tack som alltid!