Kött- vad är detta??
Har precis inhandlat denna köttbit på ett kilo. Svålen sitter kvar samt ett litet ben i mitten. Har ingen aning vad detta är för bit, heter på italienska "spalle di suino" och spalla är axeln. Tips på vad jag ska göra med grisen?? Funderar på o bryna den på båda sidor och sen köra klart i ugnen. Naturell eller med vad!! Tack för all hjälp .
Det ser ut som man har gjort en kotlett av fläsklägg (fast utan insaltningen).
Jag skulle bryna den, sen steka klart under lock på svag värme, möjligen med lite vatten, lök och buljong som jag sedan skulle sila och göra brunsås på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
skinkstek eller lårstek med ben kvar
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Den är 5 cm tjock. Priset var ju så bra ett kilo för 2.20 €.

Hm…har de mixtrat ihop axeln med skinkan 😁😁😁😁 Lite märkligt med ett litet ben mitt i liksom.

Om jag bryner det kan jag köra det på låg ungs värme som när man gör skinka? Eller gör biten sig bäst på plattan??
ugnen, stekpåse om du har och så olja blandat med kryddor och krossad vitlök.. stekskyn blir mumma ihop med lite grädde eller creme fraiche.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Personligen tycker jag fläskkött blir bäst på plattan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Brynte båda sidor, la en lök vid sidorna, frestad o lägga ner två tre äppleklyftor(kanske inte så bra) och nu puttrar med grädde under lock på minsta gasen. Blev inget äpple. Blir detta gott skall jag köpa o frysa in för det var ju som hittat eller?? Tack för eran snabba hjälp. Har inga ugnspåsar😔
Äpple passar jättebra till fläsk.

Men är äpple lchf….det o katrinplommon är ju mums…..i en sån här sås.. Får liksom barndomsminnen av doften… By the way, Hur lång tid ska den puttra??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#11, Kollade Wikipedialänken och den delen är ju stinco här.fanns också i affären idag. Måste vare en del högre upp,på grisen…eller har han bautaben😳 Först trodde jag det var en flintastek, men som ni redan har hajjat har jag noll koll på styckningsbitarna.
Äpple och katrinplommon ger en fin krydda åt fläsket. Du behöver ju inte äta upp dem sedan….
#12 Grisar är inte speciellt små. Minigrisar väger typ 50 kg (mer än en schäfer) så tänk då på hur stora normala grisar måste vara.

Nu har jag studerat frisen och styckning…verkar vara bog…högre upp än fläsklägg och då är vi ju vid 'axeln' på grisen. Ser nu att fettsvålen smält ner i grädden….. Skall jag spara fettet? Vill gärna separera det från grädden. #14. Menade bara att jag inte hade så mycket ben i mitt köttstycke. Och skulle de typ gå runt ett ben blir det mer elefant. Det man ser på Wikipedia är här kallat stinco, mycket gott dessutom ätit flera gånger.

Jag tror det är bogbladskotlett med svålen kvar. En supergod styckningsdetalj som ofta fanns på sommaren i vår butik på 90-talet sen försvann den. Vi grillade den alltid och godare grillkött har jag nog aldrig smakat. Här finns ett recept men finns fler om man söker på bogblad.
http://www.alltommat.se/recept/Stek-pa-bogblad-med-citrongras-och-morkt-ol-19344

Nu har det puttrat färdigt…..allt fett gick in i steken igen… Inväntar bara mannen sen så är det bara o prova. Kanske inte lönsam längre och sälja ….inte vet jag…
Vitlök smakar alltid bra till fläskkött, ville bara påpeka en liten (lyx)-?-detalj.

Vi åt fläsklägg i Prag (som bilden i Zepps första länk) och har därefter gjort det ett par gånger här hemma. Det blir galet gott :D

Mumsat klart på den läckra bogbiten och coleslaw. Helt klart att denna köttbit kommer att köpas igen. Jovisst är det gott med vitlök. Det hänger ju egentligen mest på att ha tid i köket. Slowfood.
Försök få tag på en tjockare bit bogfläsk nästa gång. Skiva hyfsat tunnt och gör gammaldags fläskrullader. Det är så gott! Fyll med äppelbitar, rulla ihop och fäst med en tandpetare. Bryn runt om, slå på grädde och puttra ett tag. Salt och peppar förstås.
Det priset önskar jag det vore här!
Webbsidan nedan har bàde gris, ox, fàr, fisk och vad de olika delarna kallas i de olika regionerna och annat förklarat:
http://www.mimmorapisarda.it/NORMACURIOSITA.htm

2. La spalla Viene usata generalmente per la preparazione del prosciutto cotto di spalla. Fresca, può essere cucinata arrosto oppure stufata.
Google: Ansatsen används vanligen för framställning av kokt skinka skuldra. Nyrostat kan vara kokta eller ångade.
Jag bryner denna typ utav kött och làter puttra svagt i 6-8h i vätska.
Vätskan kan vara buljong, vin eller tomat i burk. Och ett par katrinplommon, fikon eller dadlar förgyller :o)
Det blir en gryta eller kött bitar till soppa.
Bitarna blir ljuvliga med blomkàlsmos och sallad.

#21 Jag skall fråga om de kan stycka den i större bit, då de styckar allt kött på plats och synligt bakom stort fönster varje dag på min supermarket. #22 Jo jag hittade liknande info när jag surfar runt ett tag på svenska och italienska sajter. Förutom att det blev väldigt mört och gott så var ju priset absolut bäst…. 1 kg för 2.20 €!!!

Grejen är de där billiga köttbitarna oftast är de som är godast!
Skillnaden ligger mest i att veta hur man tillagar de för bästa resultat.
Tror du har en outsinlig källa till recept på sådana rätter i Italien.. problemet blir väl att välja vilken regions kokkonst som bäst passar med ens egen smak.

#24, Ja du har så rätt.alla regioner har sin mat och väldigt måna av att behålla det så. Sen att den nya generationen inte har tid att laga mat utan äter hos mamma på söndag är en klassiker. Märkte för något år sen att tillochmed frysta grönsaker smakar mer här än de jag köpte i frysen på Ica. Det enda som inte är så klimatsmart är väl de färska blåbären ifrån Chile…
#25 Blåbären är släkt med vitlökarna från Kina på Lidl? 😛 Får alltid handla ngn annanstans om jag ska ha vitlök, kan inte tänka mig att de närmsta vitlökarna växer i Kina - duh…
Tänkte på dig när jag såg jätteblåbär igår. Tänkte att ska man bara äta 12 stycken är bautabären bäst lol.

Jaa, det var som när min företagssköterska pepåkade att det inte var nyttigt med mer än ett glas vin om dagen!
Fick ju rusa och köpa större glas! 🏆

😂😂😂😂😂
Gaah! Jag blir tokig på de här blanka inläggen!
Jo, jag sa angående #23 att du nog kan skiva en sån där bit också, men att du kanske får dela på den. Den måste vara väldigt stor (bred) om den väger ett helt kg, så det ser svårt ut att skiva rakt över liksom.

Mmm gott, bjussar du? 🙂
Tog ett tag innan jag klurat ut vad som inte stämde med fotot - det är upp och ner på. 😉

Jodå, ser lite mysko ut. Visst har du vägen om Italien så😜 Precis ätit och det var gottigott, tom svålkanten var mumsig. Nu åker det in i frysen i lagom portionlåder. Mätt som en plätt