Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 28320 ggr
Cessy
19

Hur gör ni mandelmjöl?

Antar att de flesta gör sitt eget mandelmjöl o har en mandelkvarn. Typiskt nog slängde jag min gamla mandelkvarn för några år sedan o får väl inhandla en ny sådan om det här med mandelmjöl visar sig vara en hit. Nu till en början får allt mixern duga. 

Min fråga är dock hur ni gör mjölet:

• På vanliga okokta/oskållade mandlar?
  • Skållade mandlar med skalet på?
  • Skållade mandlar där ni tagit bort skalet?

Blir det någon skillnad annat utseendemässigt om man har skal på eller tagit bort skalet?

Spelar det någon roll för bakningen med mandelmjölet om mandlarna är skållade eller oskållade?

o slutligen: Finns färdigt mandelmjöl att köpa någonstans?

Gullvi
0

Ja, det finns färdigt mandelmjöl på lchfbutiken.se,  det är lite dyrare men också kravodlat spanskt mandelmjöl som innehåller mindre mängd kolhydrater. jag köpte mitt där, det var skållade mandlar de haft till det. Du kan annars ta mandelkvarn och mala själv, men det innehåller mer kolhydrater de mandlar du köper i affären.

parsley
0

Ibland finns det mandelmjöl på LIDL. Jag tror att mandelmjöl är lite av en säsongsvara tyvärr. Det finns vid jultid när det ska bakas mycket kakor, men kan vara svårt att få tag på resten av året.

Jag skulle mala mandeln hel med skal och allt om jag gjorde eget mandeljöl. Med lite tur finns mandelkvarnen Pia att köpa för en billig penning på närmsta loppmarknad. :)

anispanis
6

Jag kör med vanliga oskållade mandlar i en burk. Sedan mal jag dem med stavmixern. Går hur bra som helst :)

kricko1
3

Cessy - Vitsen med att skålla mandel är ju just att kunna skala den Flört

Vill du mala mandel med skalet på så skålla den inte innan. Det samlas bara en massa vatten under skalet (som skrynklar ihop sig vi skållningen och lossnar från själva mandeln) som gör alltihop blött och sörjigt när du sedan mal mandeln.

Mao:

• vill du mala mandel utan skal - skålla först, skala (låt ev. mandeln torka lite) och mal därefter!

• vill du mala mandeln med skalet kvar - skålla inte innan!

Det blir inte jättestor smakskillnad (mest utseendemässig) att mala med skalet kvar. Men skalet ger en liten antydan till beska tycker jag så jag föredrar skållad och skalad om det ska vara till mandelmassa eller dessertbakande. Till exv. pajdegar för matiga pajer eller till "matbröd" så skulle även jag behålla skalet kvar innan jag maler.

Lycka till! /K.

ullisbullis
0

#3 Bra tips!

Ett annat alternativ till mandelmjöl är Makadamiamjöl.

Jag brukar mala det själv, det blir vitt, inget skal att ta bort, mycket låg kolhydratinnehåll(ca 3-4g kolh./100g), neutral smak ifall man inte vill ha just mandelsmaken. Nackdelen är att det är dyrt men jag betalar ca 130 kr/kg lösvikt och om man jämför det mot att skicka efter färdigmalet mandelmjöl så blir det inte dyrare. 1 dl Makadamiamjöl väger ca 50g.

Cessy
0

mm …. jag älskar skållad skalad mandel, så det är nog ärligt talat bättre att jag köra oskållad mandel i mixern till en börja med, för det var till matpajer jag hade tänkt o testa mandelmjölet o inte ha skållad skalad mandel som frestelse att börja knapra avSkäms. Blir resultatet av detta test gott, så ska jag nog försöka återinvestera i en mandelkvarn (himla dumt att jag har slängt minObestämd) o kanske lyxa o skålla o skala mandel (skala är ju det tråååååkiga) då för att ha till lite mer kakliknande skapelser, men det får komma långt längre fram när jag kommit längre på LCHF:s bana. Just nu hägrar mer att kunna göra mer varierad mat o paj hade varit väldigt gott att kunna göraSkrattande

Tack alla för svarGlad

Icegirl
0

Jag mal oskalade mandlar i mandelkvarn helt enkelt. Gör jag för mycket så lägger jag i tät burk i kylen och tar fram vid behov.

Snakebiite
0

Någon som vet hur man bäst förvarar egen gjort mandelmjöl för att förhindra att den möglar?

Sindri
1

I kylskåpet, helst i glasburk med inte för tätt lock, men gör inte för mycket åt gången.

Nuförtiden finns det att köpa överallt, tycker jag.

Snakebiite
0

mjo, fast gjorde eget och satte det i skåpet bredvid det köpta.. som jag haft i några månader, idag kom jag ut och skulle baka bröd.. Då var mitt egen gjorda mjöl helt mögligt.. Nästa gång blir det kylen =)

Hannathu
0

jag köper på Lidl

Snakebiite
0

Okej, vi har inget mandelmjöl på lidl där jag bor =/

Sindri
0

Ja men det finns på ICA, Coop, City-gross, fråga och be butikerna ta hem.

Kung Markatta är ett märke, Sellton ett annat. Du är kunden - butiken servar!

Hannathu
0

#12 inte?

det står mald mandel på paketen - kom in igen på de tre jag, mamma och syrran varit på för några veckor sen. Likaså malda hasselnötter

Hannathu
0

#13 även risenta har kommit med mandelmjöl och det brukar de flesta butiker vara rätt snabba med att ta in

Snakebiite
0

'tyvärr inte kollade senast igår och ne =/

JMW
2

Apropå förvaring av mandelmjöl så kan man ha det i frysen om man gör/köper för mycket.

kaisakavat
1

Affärerna ställer mandelmjölet på olika ställen. På Coop här i stan har de nyss flyttat det.. jag trodde det var slut, men frågade och tja. Nu står det bland 'mjöler' - typ vanligt vetemjöl och stuff.. förut stod det bland specialgryner och frön och sånt, Risenta-hyllan typ. På nån affär har jag sett mandelmjöl på glutenfritt-hyllan.

Rena detektivjobbet! 🙂

Fråga personalen - hips vips står det nånstans..