Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 16518 ggr
[linda-pinda]
44

Köpa blodsockermätare?

Hej!

Är det någon som vet om man kan köpa någon form av blodsockermätare för privat bruk utan att vara diabetiker? Finns det på Apoteket och vad kostar utrustningen i så fall? Hur går mätningen till? Jag läste en intressant artikel om blodsockret och hur det påverkar oss i längden (framför allt högt blodsocker) och vill nu kolla mig själv.

Margareta
0

Jag är inne på samma linje som Du Linda-Pinda och vill veta samma sak.

Jag har levt i gränslandet till typ2 i många år och eftersom jag undvikit socker sen 1993, vetemjöl sen 2002-2003 och resten av kolhydraterna i 2½ år så har jag aldrig (tack och lov) passerat gränsen och därmed fått en mätare.

Just nu försöker jag hitta en läkare som faktiskt skall förstå detta och ge mig en mätare för att kontrollera…

Numer pensionär i Nynäshamn

Bengt-Olov
0

Är också ute efter en mätare! Fast jag är mer intresserad av att kunna mäta hormonerna (vilka som f.t. styr) - och kanske inte framförallt insulinet, utan KORTISOLET. (Har blivit som besatt av detta - fast ser det snarast som själva faan, i för stora mängder då. Det är kopplat till insulinet, visst…) Kanske vi kan lägga in min fråga i Linda-Pindas!?

Margareta
0

Jag vill också mäta båda…Glad

kitabu
0

Blodsockermätare får man inte gratis. De kostar runt 100-150:-. De teststickor som behövs är dyra. 6-7 kr/st. De är gratis för diabetiker på recept.

Jag använder One Touch Ultra Smart som visar genomsnittsvärde på 7,14, 30, 60 och 90 dagar. Tset stickor till denna mätare ligger i förpackningar på 2x25 stickor och kostar ca 350:-

I One touch ultra smart kan man lägga in antal kolhydrater/dag, vikt etc . Det finns också dataprogram till för översikt.

MiaP
0

Det är bara att gå tiill apoteket och fråga finns ett antal modeller från 50:- och uppåt. Kolla vad teststickorna och nålarna kostar det är nog intressantare än vad själva mätapparaten kostar.

Margareta
0

Jag betalar gärna själv, även om det känns lite snett. Jag hade varit typ2 för länge sen om jag inte medvetet kostbehandlat mig sen 1993 sa den läkaren jag gick hos då. Det såg han på mina förhöjda grav värden. Därför har jag redan sparat en massa pengar åt landstinget.

One Touch Ultra Smart låter som ett bra val för mig (jag googlade och läste om den), tack för upplysningen den skall jag fråga efter.

MiaP
2

Den apparaten låter som ett bra val, jag har en enklare variant som jag fick på VC.

[linda-pinda]
0

Margareta: köpte du en sådan? Är den bra? Kan man hitta teststickorna billigare än det pris som nämndes ovan? Annan apparat med billigare stickor?
Jag kom mig aldrig för att köpa en mätare, men funderar på det nu igen.
/Linda

carissima
0

Tips: Gå in på apotekets hemsida, apoteket.se. Välj sedan handla - övrigt - hjälpmedel - blodsockermätare, så får du info om sortiment och pris utan att behöva gå till apoteket!

/carissima

Margareta
0

Jag har fått min mätare gratis och även stickorna - priset är det som gäller om man köper själv.

Eftersom jag skulle varit typ2 om jag inte åt LCHF - så får jag en begränsad mängd stickor - så pass att jag kan ta fastesocker varje dag i alla fall. Jag har haft en lång diskussion med läkare på VC och diabetssköterskan - med stort bistånd av kitabu som peppat mig att stå på mig.

Andreas_P
0

http://www.abbott.se/matare/

På den här sidan så kan man beställa en gratis blodsockermätare.

Beställde själv en för någon månad sedan. Tog ca en vecka sedan så var den på postkontoret.

solros_666
1

Nu har jag beställt en med… men hur får man tag i nya stickor till den sen?

Pasi
2

ApoteketGlad

solros_666
0

Ok Kyss

[IdaIlsk]
1

Önskar att ni människor kunde förstå att ni INTE ska beställa av de företagen som tillhandahåller GRATIS blodsockermätare. Det är till för DIABETIKER! 

Sista svaret jag fick av abbott, som en av er hänvisar till ovan, var att de mätarna är SLUT. Varför? Jo för att så många UTAN diabetes missbrukar användandet av dem. Missbruket är då att ni utan diabetes köper dem. Resultat? Vi fick ingen utan fick vänta ett par månader… Vet ni att en diabetiker har en livshotande sjukdom och klarar sig inte utan en blodsockermätare? Vet ni att sjukvården inte samarbetar med ALLA företag som tillverkar blodsockermätare, så det finns endast ett begränsat utbud?

Inkanyezi
4

Nej idalisk. I en marknadsekonomi fungerar det normalt inte så att en vara blir svår att få tag på genom ökad efterfrågan. Vid ökad efterfrågan ökar man produktionen. Det är inte så att det sker en massa "missbruk" som du antyder, utan företagen som säljer de där mätarna har annonserat i dagspress och på andra håll om att mätarna är "gratis" och att man kan skicka efter dem. Inte minsta antydan om att man måste vara diabetiker, och de skickar gladeligen ut sina mätare till kreti och pleti.

Skälet är så klart att det är förbrukningsartiklarna, stickorna, som de tjänar på, inte mätaren. Alla mätare kräver sina speciella teststickor, som bara levereras av den som gör instrumentet. Stickorna är långt ifrån billiga, och för den som förbrukar en större mängd går affären med vinst för den som delar ut mätare. Självklart föredrar de diabetiker som använder upp till ett tiotal stickor på en enda dag, men kanske mer regelbundet allra minst en om dagen, medan väldigt många mäter tre gånger om dagen. Många bäckar små, och efter ett år är det en stor vinst för MedOne eller Abbot eller vem man nu har "fått" sin mätare ifrån.

Så det är Abbot, som har annonserat, med stora annonser och små, på massor av ställen, vårdcentraler, dagspress, månadstidningar av olika slag och specialtidningar för olika saker som viktnedgång eller diabetes, som är boven i dramat. De har öppet lockat till att beställa "gratis" mätare, och när de inte tar hem tillräckligt många för att möta efterfrågan, så blir det väntetider.

Och vi som inte är diabetiker har väl inte väntat oss att få en mätare gratis, utan det är faktiskt de här företagen som är så kåta på att sälja sina stickor att de delar ut mätarna, lite grann på samma sätt som att de som gör skrivare dumpar priset på skrivarna men tar rejält betalt för bläcket. "För jag tjänar in på gungorna det jag förlorar på karusellen" sjäng visst en revyartist (Karl Gerhard?) för länge sedan.

[IdaIlsk]
0

Det var svaret jag fick av dem och för oss var det då katastrof. Men tre månader senare hade vi en mätare.

[Marja-Liisa]
1

Jag är ju diabetiker men på LCHF behöver jag inte mediciner så jag köper själv mina stickor, nu på nätet och det finns alltid mätare också till salu för några tior. Jag skulle inte i falls man inte kan få en gratis av sin Landsting köpa och betala på nätet. Jag tycker inte att jag missbrukar mätaren genom att själv skaffa en och betala också för stickorna. Tvärtemot, genom lchf och egen kontroll sparar jag sjukvårdens resurser och slipper näringsrekommendationerna som gör mig sjuk.