Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2662 ggr
Ary
0

Åderförkalkning

Jag har en bekant, man, pensionerad med diabetes typ 2 som äter vanlig kost (Inte intresserad av lowcarb, jag har kollat såklart) som nu sköts relativt bra med en lite viktminskning som följd.  Ett tag åts det nog på med både kakor och läsk men då var blodsockret totalt ute och cykla så det fick gå bort. Han fick gjort en trippel bypass i mars-april och fick nu en infarkt och fick ballongspränga 2-3 kärl. Enligt frun var nu ett av kärlen med i bypassen i princip totalt igensatt - igen. Är detta möjligt på 8 mån eller är det snarare en missuppfattning. Det verkar otroligt fort för ett rent kärl att sättas igen totalt…. *Kliar mig i huvudet…*

LenaK63
0

Låter ruskigt. Vill också gärna veta vad de kloka här på forumet säger.

dufva
0

Han är antagligen genominflammerad i kärlen och kroppen gör vad den kan med hans kosthållning

Den bygger och bygger febrilt i kärlen för att stoppa den systemiska inflammationen

Vad ska man säga?

Tragiskt att han inte tar till sig om vilken kost som orsakar och vilken som kan dämpa den pågående inflammationen

Ary
0

#2 Så du tror att det kan gå så snabbt?

Trodde att det kanske var ett missförstånd och det inte var samma ställe utan ett gammalt ställe som byggts upp i åratal……

Record
0

TS

Kan det vara så att det är isatt en "stent" är det säkert så att socker har slammat igen nätet i stenten, läs i länken, min erfarenhet kommer från den som tillverkar stentar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stent

LenaK63
0

#4 Kan du berätta litet mer om det som stenttillverkaren säger.

Ary
0

#4 Tack. Jag vet inte om han har ngn stent men ska kolla upp det nästa gång.

yvonnel
1

Jag har en stent sedan nov. 2012. Jag fick flera mediciner utskrivna bl.a. statiner som anses ge många biverkningar och inte till någon nytta.

Det har jag vägrat att ta, men annars har jag följt instruktionerna på medicinsidan. Dock tycker jag att det är konstigt att det inte undersöks hur kosten påverkar, både uppkomsten och efterbehandlingen av kärlförträngning.

Eller, jo det görs ju av beceltillverkarna förstås, enligt deras egna uppgifter, men det har vi ju hittills inte sett något förbättrat resultat av.

Men med upplevelsen i bagaget - av en häftig kramp när man de facto tror att livet är slut - så är det inte lätt att vara kritisk.

Record
0

#5 LenaK63

Ja får fråga min fru lite mer när hon kommer hem från USA. Det är det svenska företaget Getinge där hon arbetar hos, och som tillverkar dem.