Matdagboken
Kan någon förklara för mig varför matdagboken räknar kalorier när man kör lchf? Då vill jag ju veta hur fett mm ligger i procent! När jag loggade in där så kom den fram till att jag skulle äta 1500 kcal men äter jag en massa fett så ökar ju kalorierna på fort?

Näe.. inte om du äter ditt energibehov!
Du skall inte äta en massa fett.. du skall ersätta kolhydraterna med energi från fett.
Och det gör man lättast genom att äta riktig mat, välja de fetare alternativen, steka i smör, slå en slatt grädde i såsen osv!
Man behöver inte äta så förtvivlat mycket fett.. det är energirikt.. och det finns i din mat!
Tex.. ägg, 66E% fett.
Bacon.. 87 E% fett!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok, då förstår jag! Men det finns ju dom som dricker smoothie med 1 dl vispgrädde och turkisk youghurt för att gå ner i vikt?
och om man äter ost med smör på? Det måste ju vara väldigt mycket kcal i?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eh.. är du så säker på att de går ner?
Kaloribantning är outstanding när det gäller viktnedgång.. men inget bestående.. om man inte byter livsstil!
Sen så.. grädde är förvisso rätt så fett, men ingen riktig mat, utan tillbehör.
Det är lite som med pulverpåsarna.. man går ner i vikt.. men de fattar inte att de måste fortsätta med påsarna för att behålla vikten.. resten av livet!!
Få som ens klarar att gå igenom de två första veckorna.
#3 Jag äter ofta ost med smör på till frukost och någon sällan gång även mellanmål. Fast det är ju mängden man får ta med i beräkningen, äter kanske tre ostskivor med lite smör på varje och det blir inte så mycket. Jag går ned rätt fort i vikt ändå.
Fast, behöver man äta fler än två större måltider per dag, vilket jag inte gör, så funkar det nog inte att äta sånt. Jag äter ofta några skivor ost med smör och några ägg med majonnäs till frukost, sedan äter jag en bit kött med grönsaker och fet sås till middag.
Då är jag mätt hela dagen och kalorierna hamnar inte på mer än 1400 och ibland mindre så att jag får äta ett mål mat på kvällen också bara för att komma upp i vettig mängd kalorier.
Så visst funkar det att äta sånt som du nämner, men det funkar nog inte för alla, långt ifrån och jag tror att det mest beror på hur ofta man äter. Ju oftare, desto mindre mat per gång såklart och då får man kanske välja andra grejer :)

Äter man ost med smör på lär man vara mätt väldigt länge.. dvs man äter väldig sällan.. dvs färre måltider!
I morse så hade jag lite bacon över.. ett halvt paket, stekte det i smör, knäckte sedan tre ägg och gjorde en äggröra av alltihopa.. och så såg jag en ostbit i kylen.. lika bra att äta upp den innan den blir gamal.. jag är fortfarande mätt.. och då var det klockan 9 som jag åt frukosten.
Får se om det blir någon mer mat idag.. borde ha hoppat osten iallafall.
#6 Ja, står mig länge och är ibland inte ens hungrig när det är dags för middag även om det är 9-10 timmar mellan.
Helt otroligt att man kan hålla sig så mätt, väldigt skönt dock eftersom man inte behöver tänka på att få i sig mat ofta.
Aha, nu börjar jag fatta :-). Jag åt ägg och bacon kl. 15.30 och är jättemätt än. Fast å andra sidan så drack jag the med 1 tsk kokosfett i för jag trodde jag skulle få igång magen. Men det hände inget där mer än att jag fick ont i magen och proppmätt :-)
Tack för era jättebra tips!

Du kunde nog hoppat cocosfettet efter den laddningen?
#8 Härligt :)
Är man inte van vid kokosfett så ska man ta det lugnt med det i början, öka gradvis. Tydligen många som reagerar och får ont i magen vad jag förstått, har aldrig testat kokosfett själv.
Ja jag trodde det skulle sätta fart på magen, så det var endast därför jag drack det.
Men jag har nog gått upp i vikt känns det som, så nu blir det annan typ av mat i veckan. Alltså mindre fett och på ett annat sätt.
#11 Väg dig innan du drar slutsatser, ibland blir man förvånad :)
Jo jag har gjort och gått upp ett kilo :-). Men det är bara att ta nya tag och ändra på fettintaget…
Ja, man får prova sig fram så hittar man sin grej :)
i dag har jag varit jättehungrig för jag har ätit alldeles för lite fett. tog en lchf latte när jag kom hem och lite köttfärssås 1timme senare. Fettintaget är för litet, protein och kolhydrater för högt :-/. Såg att jag endast skulle äta 1 000 kcal och inte 1 500 kcal som jag trodde, för att gå neri vikt, enl. matdagboken?
Vad ska jag äta i kväll? Vad ska jag starta morgonen med? Äter havregrynsgröt nu men det är ju alldeles för mycket kolhydrater ser jag?
Öka på fettet om du känner att du äter för lite! Det är inte farligt, du ska inte behöva gå runt och vara hungrig/må dåligt för att det står att du ska äta en viss kalorimängd på någon idiotisk bantningssida. Omelett stekt i smör med ost/grönsaker/bacon är jättebra morgonmat, testa att äta en ostbricka med olika feta ostar som efterrätt/kvällsmat.
Du borde strunta helt i kalorierna och äta tills du blir mätt och belåten. Det viktigaste är att du mår bra och slipper gå hungrig.

Jaa.. om man äter 1000 Kcal så går väl alla ner förr eller senare!? 😮
Skit i kalorirekomendationen, antingen så har du skrivit in fel längd eller så räknar programet fel.. det är bara barn yngre än tonåringar som kan äta 1000 Kcal om dagen!
Du kan hitta flera olika proram på nätet som leker lite med siffror och de kommer fram till olika saker.. vilket är då rätt??
Lyssna på din kropp, den har inbyggd kaloriräknare!
Lär dig i stället vad den räknaren försöker tala om för dig.. och det varierar från dag till dag.
Sen så har vi alla även en liten belöningsjävel i oss som vill att vi äter fel och onyttigt.. eller för lite/för mycket.. vad som triggar den.
Man skall alldrig behöva gå hungrig.. sugen är inte det samma som hungrig.
Hungrig betyder att kroppen vill ha energi.. och näring.. då skall man ge den det.. och inte mata belöningsjävulen!
Tack, nu har jag ätit ett par bitar brie med 2 små skivor salami. blev litemättare.
I morgon bitti ska jag äta ost med smör och ägg med majonnäs :-)

Ägg med smör duger jättebra till frukost.
Grejen med att lära sig äta LCHF är att man under hela livet fått lära sig att äta fel.
Det tar altså lite tid att ställa om knoppen.. annars så är det bara vanlig mat.. med ytterst lite kolhydrater och något mer fett.
#18 Precis det äter jag till frukost, och ibland en skiva rostbiff eller skinka till, hoppas att det funkar för dig också :)
Jag lade in allt jag åt igår i matdagboken och såg när det var dags för middag att mer fett skulle till och inte så många proteiner fanns kvar att äta. Då gjorde jag kokt broccoli med smält smör och smältost. Höll mig mätt på det och i morse kom antligen resultatet: -8 hg :-)
Äntligen!
Grattis till det fina resultatet, ha inte för bråttom!
Tack så mycket Adeon!