Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 1712 ggr
Medlem
0

Utan lchf i 3 v ..

Hej,

Vi ska nämligen på besök hos vår familj och släkt i hemlandet i 3 veckor och där har jag ingen möjlighet att äta lchf. Det är också omöjligt att laga egen mat och inte kan gå till restaurangen varje dag, kostar skjortan att äta på restauranger där. Jag är så orolig att jag kommer att gå upp i vikt, har kämpat sen sep med vikten och är nära min målvikt. 

Hur skulle ni ha gjort om ni inte haft någon möjlighet att äta lchf under en kort tid?

[WickedAlly]
3

Jag skulle försökt att äta med måtta, undvika de värsta kolhydratbomberna och röra mycket på mig :)

Mooniq
5

hållt mig till kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg. bara tagit ytterstlite av kolhydrater. satsat på grönsaker . har du tur blir det lite bufféaktigt.. då kan man ta det man vill ha, liksom.. 

hade undvikit kaffebröd, bakelser, glass o godis såklart.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kajak11
0

Grönsakor, smör, om det inte finns kött eller fisk, då vegetariskt.

En bitte liten portion ris, om det inte finns annan möjlighet. Ris kanske lite bättre änn bröd om det inte finns annan möjlighet.

Soppar på grönsaker.

Undvik bröd, socker och mycket stärkelse.

Ha salt i maten.

Min Indiens resa på 14 dagor kämper jag fortfarende med….men det är nog bara ett kilo, men ämnesomsätnning är lite stört….tror jag.

MimLan
0

Är det så illa ställt att de varken har fett eller animaliskt protein? Äter de bara bröd och ris?

Koka ett gäng ägg om de inte har mat, eller ät maten och avstå från det sämsta.

Medlem
0

Tack, vilka bra tips!

Jag ska definitivt undvika sött och försöka röra på mig. Helt ok om min viktnedgång avstannar, bara jag inte går upp i vikt. Jag tänker satsa på GI där. Jag kan en hel del om den kosten men vet inte hur mycket fett man ska ta. Jag är ju van att ha stora klickar smör i maten med lchf 😃

Kajak11
0

i Sydindien använder dom olja i maten. Mycket göras på kikärtor och dal. Dom har ghee och mjölk i kaffet och teet men vegetarisk. Enstaka potatis och ägg. Mycket kryddor och så klart ris men allt smakte bra. Jag har det inte så bra med mycket ris. Blir svullen i magen…men kanske är det åldern som har sätt in nu:-) Alltså hormonella påverkan. Testar lite utrensning nu. Det blir mindre grädde..och ost och smör men så klart använder jag det i kvällsmaten. Annars ägg och grönsaker. Kött eller fisk på kvällen.

Medlem
0

Var det basmatiris du åt i Indien, Kajak11?

[WickedAlly]
0

#5 Tänk på att du antagligen kommer samla lite vatten om du äter mer kolhydrater så bli inte ledsen om vågen visar lite plus.

Sindri
0

Hmmm…jag har varit i flera länder och lyckats äta LCHF i alla fall.
Eller menar du att det blir sådant tryck på dig att du inte kan säga nej till vissa saker?

Kajak11
0

ja kanske det var det. Vet inte helt vad det heter men dom kokar risen länge. Så kan man äta den med fingrar:-) Idly till frukost med cocossås till och peanöt sås smaker bra….Annars blev d Ja jag ångrar inte maten där men var inte förberett på att avsteg hade konsekvens. Men kokt eller stekt ägg till frukost och lite frukt. Jag invänter vikten och magen som för avresan. På fredag har det gått en månad. Jag hade inte smärtor i magen i Indien. Tror att kryddor är så anpassad att dom skäl hjälpa omsättningen. Soppa på töms eller grönsaker i värmen är bra. Dom har en joghurt sås…Rajta. Bra till maten.

Kajak11
0

soppa på tomater eller grönsaker. Försök med ost. Ja om det finns möjligheter att äta LCHF är det bra. Det var det inte på hela men resa och då hade jag planerat att det bästa var om jag kunde överleva i och med kosten där. Och då blev det. Jag har mått rimligen efteråt men fettbrasan har haft svårt åtgärder komma i gång igen. Frös också mycket.

Medlem
1

#9 På sätt och vis ja. Alla har inte förståelse att se nån avstå vissa saker, det gör man överallt. Jag kan avstå sötsaker men svårt med huvudrätterna. Sen skulle det kännas som oförskämt om jag lagar egen mat medan andra äter något annat. Lite svårt att förklara närmare hur det är där :-)

Medlem
0

#11 Ja äta med händerna, gott när riset är fluffigt :-D

Nej jag kommer inte att äta frukt trots det är jätte billigt där, men mycket grönsaker kommer jag inte att undvika då libanesiska köket fokuserar på just grönsaker.