Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5035 ggr
Trule
0

Proffsiga "röror"

Hej!

När jag äter ute så får jag alltid så goda tonfiskröror. Framför allt på den tiden jag åt bagels och subs.

Jag undrar - är det någon här som vet hur man själv lyckas komma i närheten av proffsens tonfiskröror? Lagom geggiga och syrliga, om ni förstår vad jag menar.

Om inte annat är jag tacksam för alla recept - utan majonnäs.

Jag är inte heller något vidare på att röra till en Skagenröra. Så gärna tips om detta också.

Mooniq
0

skrolla bland recepten till vänster -finns massor av recept.

I många röror finns majonäs, just för den lilla syrligheten.

jag kör tonfisk 2 burkar, 3 - 4 dl creme fraiche, 1 dl majonnäs, 10 cm purjolök- finhackad och 1-2 krm cayennepeppar. Ev 2-3 kokta hackade ägg.

Rör ihop och låst stå kallt i kylen nån timme.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Trule
0

Tack för receptet Mooniq!

Jo, jag kollade först på recepten i receptbanken, men det är svårt att utröna vilka av dem som liknar de där rörorna man får på mathaken i stan. Även om de också har sina variationer så är de snarlika.

[Petronella Pip]
0

I min smak är det inte främst majonnäsen som står för syrligheten utan cf eller ty. Plus förstås lite citronsaft. Nu hatar jag tonfisk så sådana röror har jag ingen kläm på alls men i andra röror så! 🙂

Trule
0

Tack Petronella. Jag är inte så förtjust i majjo så jag ska testa cf (crème fraische?)

Det här är säkert en ovanligt korkad fråga men vad står ty för?

Mooniq
0

ty - turkisk yoghurt

Trule
0

Åhå. Tack Mooniq

[Petronella Pip]
0

Ja och cf är Crème Fraiche som du så riktigt antog! 🙂

crikarlshamn
0

Vissa lägger i äpplen och glutamat…

Och Min Skagen Röra

Mooniq
0

jättegod dip till skaldjur, som du kan blanda med skaldjur och ha som röra:

1 burk (ca 60 gram) röd eller vit stenbitsrom

4 dl creme fraiche

1-3 vitlöksklyftor, pressade

4-6 msk majonäs - kan uteslutas

Blanda allt, låt stå i kylen och mogna, tänk på att vitlökssmaken ökar i styrka efter några timmar. Har man i röd rom så blir dippen rosa-aktig, varför svart rom inte är att föredra - dippen blir grådaskig.

om du skalar räkor och blandar ner så får du en supergod "gegga" med mycket bett och smak.

🙂

Trule
0

Tack, tack Mooniq!

Nu ska jag glufsa och njuta.

hemul
0

Titta på innehållsförteckningen till en köpt skagenröra så förstår du varför den du gör själv inte smakar likadant… 😛

yvonnel
0

Det är ju inget socker eller s.k. smakförstärkare i våra recept, där har du skillnaden. Ibland kan en liten dutt fransk senap göra stor skillnad i smaksättningen. Speciellt om man inte gillar majonnäs.

misty09
0

När jag jobbade på Pharmacia i Uppsala på 80-talet gjordes en tonfiskröra i personalrestaurangen. Denna hade man på rostbröd och gratinerade sen i ugnen. Dessa mackor hade strykande åtgång, alla köpte dom och pratade om dom. Dom var så goda att jag bad om receptet. Tyvärr hade kokerskan inga mått, detta gjordes ju i restaurangkök och i jättemängder, så man får känna sig fram.Ska bli en fast massa som enkelt kan läggas på bröd utan att det rinner av. Brödet får man ju utesluta eller baka ett LCHF bröd om man vill gratinera.

2/3 del majonäs

1/3 del gräddfil

smulad tonfisk

finhackad purjo

finhackad paprika

hackade champinjoner

hackade hårdkokta ägg

smaksätt röran med:

fransk senap

citronpeppar

svartpeppar

paprikapulver

tabasco

örtsalt

Lägg röran på bröd lägg på en tomatskiva och strö på gräslök gratinera 175° ca 8 min

Ska nog göra den igen ( var länge sen) och försöka måtta 😉

Trule
0

Jättestort tack!

Detta måste testas till lunch i dag.

Ler

Framåt
0

Jag vill tipsa om att tillsätta någon inlagd grönsak typ inlagd saltgurka eller lök.Finns ju sockerfria såna.I köpta röror är det rätt mycket socker som gör den speciella smakbrytningen.

Alla former av röror vinner på att få mogna i kylskåp en bra stund.Speciellt tonfisk kanske.

Trule
0

Tack för bra tips och info. Tänkte själv på det där med att röran säkert mår bra att vila i kylskåp när Mooniq skrev om detta i inlägg 9.

Det har jag aldrig tidigare gjort. I dag blev det dessvärre ingen röra eftersom vi var utbjudna och det blev råa räkor i stora lass i stället.

Nu förstår jag också varför rörorna ute på stan smakar helt annorlunda - dessvärre…:( Men med alla dessa fina recept kanske jag tycker "mina" nya röror smakar än bättre. Hur som helst, stort tack! 🙂

[Petronella Pip]
0

Råa räkor!? Fy det kan man väl inte äta!?

crikarlshamn
1

Råa räkor/lax/jakobsmusslor etc doppade i soja och wasabi gàr alldeles utmärkt att äta = sashimi.

Ceviche är ocksà rà fisk som marinerats/doppats i lime och citron juice.

[Petronella Pip]
0

Inget för mig, äter INGET animaliskt rått,  men kände inte heller till att man åt räkor så!

crikarlshamn
2

Förstàr, det gör inte min kära mamma heller men hon äter gravlax!  Vilket är rà lax för mig.

Fick pappa att prova pà carpaccio de beuf - lövtunna skivor av ràtt nötkött, ringlad olivolja och ett par droppar citron och till min förvàning älskade han det.  Ràbiff äter jag med glädje likasà!

Det ger möjlighet till mer variation i livet.

[Petronella Pip]
0

Det känns som om man skulle gå ut och ta en tugga av kon i hagen hehe

Sen har jag nyligen läst att man inte tillgodogör sig nyttigheterna lika bra om köttet är rått, det kändes SKÖNT så behöver jag inte sörja över att jag inte kan få i mig tocke!! 👍

edit tillgodogör oss det inte alls om man ska tro Anders_S härinne, eller eg. Forskning och framsteg… 

Vet att han skrivit det härinne med men i denna länk står det i en kommentar en bit ner:

http://blog.zaramis.se/2011/01/08/kottkonsumtion-och-miljo/

crikarlshamn
0

Det kallas för en smakupplevelse 😉 skämt àt sidan, har du nàgon gàng möjlighet, prova, vem vet, det kanske uppskattas.

Som barn tvingade aldrig mina föräldrar mig att äta upp, men däremot var behövde jag smaka… sedan fick jag välja.

Det har hjälpt min nyfikenhet gällande exotiska och för mig annorlunda maträtter.

crikarlshamn
0

Och nu ska jag och pojkvännen med kompisar ut pà kina mat, inte sà exotiskt i dag men lite kràngligt ibland med lowcarb… Pekinganka utan crêps?

Mozzarellan
1

#17 Det åt jag igårkväll, en 16 bitars sashimi. Fantastiskt gott. Måste erkänna att första gången var lite mysko. Men nu är det en smakupplevese varje gång. #20 Oh carpaccio är ju fantastiskt gott. Äter vi ofta rikligt med rucolablad och parmesanost och en bra olivolja&citron. Minns första gången mannan åt rå köttfärs. Trodde han skulle dö ju. Men med rätt köttfärs citron&olja o lite peppar är det ju mums. Har dock ingen aning hur jag skall lägga in sashimin och laxtartaren i dumbell…..överlever nog det med 😃

[Petronella Pip]
1

#22  Aldrig i livet, det kan säkert smaka bra men jag kan inte tänka mig det… har testat sushi en gång det räcker för mig! Råkade äta rå köttfärs en gång  utan att veta det och mår dåligt än bara jag tänker på det… ICKE!! Man ska ju inte behöva göra våld på sig, och tvinga barn att smaka skulle jag ALDRIG göra heller. Övergrepp tycker jag.

Annars äter jag ALLT.

Nä förresten inte testiklar eller ögon. Där ljög jag!

crikarlshamn
3

"och tvinga barn att smaka skulle jag ALDRIG göra heller. Övergrepp tycker jag."

Herre jösses, vilket tankesätt Petronella… jag tackar mina föräldrar att de väckte min nyfikenhet i och till livet!

I gàr provade en av killarna en fàgelbo soppa (vi var ju pà en kinesisk retaurang), han provade och gillade inte, var inte mer med det.

Jag nämnde din reaktion pà forumet och det visade sig att han hade ocksà haft föräldrar som sagt "prov smaka" när han växte upp. 

Jag fick sallads blad till Peking ankan och rullade in kött, salladslök, gurka och sàs i det i stället.  Gick utmärkt.

Jag har prov smakat "Tripe" (Kallun pà danska) och njure men det var i min smak ingen höjdare, men nu vet jag 😉

[Petronella Pip]
1

Jag vidhåller min uppfattning, att tvinga barn är övergrepp… du får behålla din uppfattning.  Det vore även tjänstefel att tvinga barn (på jobbet) om man arbetar som pedagog, vilket jag gör.

crikarlshamn
5

I min àsikt beror pà hur man definerar "tvinga" : "tjänstefel att tvinga barn (på jobbet) om man arbetar som pedagog" uttalar jag mig inte om, däremot läser du mitt inlägg igen "Som barn tvingade aldrig mina föräldrar mig att äta upp, men däremot var behövde jag smaka… sedan fick jag välja."

Det enda som sas var,

- Smaka, sedan behöver du inte äta upp. 

Nàgot hot gavs aldrig.

Däremot mina kusinger blev tvingade att "rensa tallriken" av deras Pappa.  När de var pà besök hos oss tvingade min kära Mamma att införa hennes regler där ingen var tvungen att äta upp! Gissa om kusinerna var glada 👍

[Petronella Pip]
0

Då är jag lite förvånad över att du inte skrev detta i # 26  istället för att skriva att det var ett konstigt tankesätt?

[Petronella Pip]
2

Vad är det förresten för skillnad på att "behöva smaka" och att tvinga att smaka? Är inte det exakt detsamma? Jag uppmuntrade och lockade mina barn att smaka. Men de behövde inte. Nu äter de nog allt.