Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5443 ggr
ovkyhn
0

Glassmaskin

Ja är ute efter en glassmaskin är det någon här som har erfarenhet att göra glass utan socker

Gunnilla
0

Tror Mervi har gjort det nån gång.

Mervi
0

Ja, jag har gjort det efter vanligt recept och ersatt sockret med sötningsmedel (stevia). Det är längesedan.Men jag tycker det blev helt OK. Bland efterrättsrecepten här till vänster finns flera recept. Lycka till!

Langhol
0

Jag har införskaffat en sån där maskin nu. Har gjort flera satser och dragit in på sockret.

Problemet är att jag inte är nöjd med resultatet. Glassen blir isig.Enligt bruksanvisningen ska apparaten köras 20 min. och det har jag gjort.(Haft behållaren i frysen halva dan) Den rör smeten i sakta mak - jag trodde den skulle vispa!

Har jag gjort nåt fel?Fundersam

magma
0

Ingen aning, har funderat på att skaffa en för jag har (hittills) hört mycket positivt om dem. Hoppas någon med glassmaskin har några tips att ge!

Sotlugg
0

Jag köpte en glassmaskin nyligen. Tyvärr får man ju numera köpa grisen i säcken förlåt jag menar maskinen i kartongen. Då har man ingen aning om hur maskinen fungerar. Men i broschyrer som ligger med framgår att sockret (i vissa fall honung) fyller er en viktig funktion just för att glassen annars blir isig och av dålig konsistens. Dessutom rekommenderade dom att man exakt följde deras recept för att lyckas. Jag försökte trotsa. Testade utan socker fast med stevia. Testade andra recept än i deras bok. Allt blev misslyckat och äckligt. Sen testade jag att göra som dom sa. Glassen blev underbar fast lite väl snål portion. Då jag kör hårt med LCHF vill jag inte tillåta mig det socker som ska till utan har tagit ut maskinen på landet där vi har långt till affären och många små glassmonster som hälsar på. Så snyft jag får klara mig utan glass tills vidare i alla fall i stan. Men måtten minskar och det är viktigast just nu.

Pasi
0

Jag gillar isig glass bäst!Räcka ut tungan

hemul
0

Det är inte så att det är magra recept med mjölk istället för grädde? Grädde och äggulor blir inte isigt. Har ingen maskin men brukar göra för hand. Eller brukade innan jag blev laktosintolerant. Skrikandes

Skadlig
0

Mängden is och storleken på kristaller har också att göra med hur mycket man rör glassen. Kan kanske vara värt att köra den längre alltså för att få en mindre isig glass.

Brasklapp, min erfarenheter av glassmakeri sträcker sig till att jag har sett ett program på discovery som heter "Kemi i maten". Ganska bra förutom att han är väldigt glad i kemiska smaktillsattser.

Saga2
0

Jag köpte en glassmaskin för 2 veckor sedan via nätet. Elprylar.se….för den fick jag ge 449:- inkl. frakt Skrattande skulle jag däremot köpt exakt samma maskin på Clas Ohlson så kostar den 599:- sick!

Vi har gjort en kanonglass hemma 2 gånger nu.

5 dl vispgrädde

5 st äggulor

1 vaniljstång

sötningsmedel om man vill (jag använder flytande sucketter, inget fett, inga kolhydrater & inga proteiner samt ytterst drygt)

Koka upp grädden med vaniljstången, kluven på längden. Låt stå och dra medan äggulorna vispas med sötningsmedel till skum över ett vattenbad. Häll i grädden och hetta upp till strax under kokpunkten (82 grader). Häll genom en sil och kör glassen i glassmaskin OBS! tänk på att smeten gärna får svalna av innan ni häller den i glassmaskinen. Annars smälter isblocket för snabbt. Servera med lite varma hallon el liknande

Satsen räcker bra långt, det är en väldigt mäktig glass.

magma
0

Du vispar alltså inte grädden först? Tack för receptet! Jag har fått hem min glassmaskin i dagarna, en likadan som du köpte. Ungarna gillade glassen jag gjorde på vispgrädde, äggula och färska blåbär med lite socker..! Ingen glass som fungerade för mig, men jag tänkte prova med pressad citron som smaksättning någon gång.

Sara40
0

Måste vara toppen att kunna göra riktig glass till sina barn istället för den där kemiska sörjan de säljer i affärerna!!!

Saga2
0

magma: jag vispade inte grädden alls, bara under uppkokningen Skrattande

ovkyhn
0

Jag har nu en glassmaskin vispar grädden  äggvitorna o äggulorna med några dr vaniljaron o ev lite sötningsmedel i var sin skål sen blandar ja de 3 skålarna o kör i glassmaskinen ca 30 min jätte gott.