CacaoSmör - MBC variant?
Har kört LCHF i snart en månad och är supernöjd! Har alltid haft svårt att äta frukost och nu letat alternativ. Har läst en del om "Magic bullet coffe" och dricker detta nu utan kaffe :-) Har aldrig gillat kaffe…
Jag mixar 2dl kokande vatten med 2msk smör och 2msk cocosolja samt smaksätter med kanel - helt ok smak och funkar bra för mig på morgonen.
Så hittade jag CacaoSmör på nätet (Renee Voltaire) där det står 100% fett. Någon som provat detta? Är lockad att testa detta i min 'bullet' variant!
Produktbeskrivningen säger 60% mättat fett, 40% omättat, det står dock inget om hur mycket av det omättade fettet som är omega 6, och som bekant ska man vara försiktig med produkter som innehåller för mycket fleromättade omega 6-fetter… Smör och kokosolja innehåller inte mycket omega 6 alls, så jag skulle nog rekommendera att du fortsätter med dem istället. Om du skulle vilja ha lite kakao-smak i ditt "fett-vatten" skulle det nog kanske vara en bättre ide att tillsätta några kryddmått kakaopulver istället.

Kakaosmör har jag för mig är nyttigt men utan smak.. och kostar skjortan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kakaosmör enligt shenet.se:
Mättade fettsyror 62-65 %
• Palmitinsyra 25-30 %
• Stearinsyra 31-36 %
Enkelomättade fettsyror 35-40 %
• Omega 9: Oljesyra 34-39 %
Fleromättade fettsyror 3-4 %
• Omega 6: Linolsyra upp till 3 %
• Omega 3: Linolensyra under 1 %
Övrigt
• Glycerin som i förestring med fettsyrorna bildar själva fettet, 4-10 %.
• Steroler (avenasterol, brassicasterol, campesterol, ergosterol, spinasterol, stigmasterol, sitosterol, kolesterol…): Lite.
Vitaminer
• E-vitamin: 0,001-0,002 % naturligt d-alfa-tokoferol, d.v.s. 1-2 mg per dl.
Annars kan man göra "Magic Bullet te" om man dricker sånt.