Är min LCHF kost bra?
Hej!
Jag är ny när det gäller LCHF och även på denna sida. Jag började med LCHF för ca 1 månad sedan, första veckan gick jag ner 3 kg, men sen har jag nästan stått stilla på vägen sen dess.
Undrar om jag kanske äter fel?
En vanlig dag för mig ser ut såhär
Frukost: 1 LCHF pannkaka med grädde&hallon till, 1 kopp kaffe med kokosolja i
Lunch: Kassler gratäng (grädde,ost,cremefraiche,vitlök) och broccoli till.
Middag: Fetaost biffar med ostskiva på och sallad.
Tacksam för all hjälp jag kan få :)
Tror att de flesta skulle säga att du bör försöka utan, eller mindre, mejeri produkter.
Frukost:grädde
Lunch: grädde, ost, cremefraiche
Middag: Fetaost, ostskiva
Samt att läsa:
http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/
Om jag förstàtt rätt, sà är MB kaffe (fett kaffe) ett antingen eller och inte bàde och.
Det verkar vara väldigt mycket mjölkprodukter vilket kan stoppa upp viktminskning… Bär får somliga vara försiktiga med.
Jag kör mer på kött, bea/majonäs/smör och lite grönsaker. En måltid om dagen baserad på ägg och smör i ngn variant. Kokta ägg med smör, omelett, stekta ägg och kanske bacon. Just för att minska ner på mejeri, så att inte alla måltider baseras på mejeri.
Har du lust att registrera en dag på dumbbell.se eller minmat.net för att se vad det blir i energiprocent och energimängd? Det ger lite mer kött på benen. En likadan dag som du nämnde.
Välkommen till Kif och lycka till. 🙂

Du kan alltid satsa på att äta lite rejälare mat.. annars så ser det inte så pjåkigt ut.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack så jätte mycket för alla tips! Tycker det är svårt att hålla sig ifrån just mejeri produkterna, men jag ska testa att dra ner på dem.
Är majonnäs okej? Har ganska svårt för att äta ägg, men med majonnäs kan jag tänka mig att det kan gå. Då skulle jag ju kunna ta det till frukost istället.
Ska kika in dem två sidorna och se hur jag ligger till :)
Tack å tack 😃

Ät mera ägg.. antagligen ett av det nyttigaste du kan äta!
Testa ägg o bacon.. stek bacon och gör sen äggröra med allt fettet kvar i pannan!
Köp gärna Tulips torrsaltade bacon. bara tre ingredienser, fläsk salt och ascorbinsyra, dessutom är det rökt!
Annars så funkar det att mosa kokta ägg med smör.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag försöker äta mera ägg, men har som sagt lite svårt för det. Ska testa kokt ägg med smör, jag har haft majonnäs till och så lite dill över när jag ätit ägg. Brukar ta det efter att jag tränat.
Men jag står fortfarande still på vågen.. Händer ingenting där. Ganska jobbigt :( då jag har väldigt många kilon att gå ner..
Mäter du dig också? Det kan ju hända grejer även om vågen står still just nu.
Jo jag mäter mig också och har minskat både runt midjan och lår :) Men jag har också börjat träna 3-4 ggr i veckan så måste ju nästan vara därför jag minskat på måtten..
Jag vill ju se resultat på vågen också.. Snart 3 veckor sedan det var minus på vågen.. Jag kanske äter fel? Jag har försökt fylla i maten jag äter på minmat.net men förstår inte riktigt hur man gör
Tänk på att muskler väger mer än fett och att musklerna samlar lite vatten när man tränar. Att du minskar i midja och lår tyder ju på att du gör rätt tycker jag :)
Du kan ju testa att ändra på maten dock, man får testa sig fram lite tills man hittar sin grej.
När jag började med lchf så käkade jag ägg med majonnäs och ost med bregott på till frukost, sedan åt jag en bit kött, en hög grönsaker och fet sås eller kryddsmör till middag. Det är ju en ganska enkel kost även om det blir lite långtråkigt i längden, började äta lite gratänger och sånt men då gick det långsammare. Gick tillbaka till det enkla och nu går det rätt fort nedåt igen :)
Jag har aldrig använt minmat, använder matdagboken istället och där är det enkelt att fylla i sin mat. Kostar inget så du kan ju testa där istället :)
Tack så jätte mycket för dina tips :)
Jag ska kolla in matdagboken, jag trodde det kostade men såg nu att det var gratis om man tog basic :)
Vad äter du för kött? Vi äter väldigt ofta köttfärs, kyckling och korv. Och ibland kyckling och kött.
Ja, har också bara basicversionen. Är ändå bara matregistreringen och forumet jag vill använda mig av :)
Jag äter det mesta i köttväg, blir ganska mycket kyckling och fläskytterfilé dock för att det är enkelt att tillaga men jag försöker äta fisk ganska ofta också. Sen varierar jag kryddorna rätt mycket.
Kryddkorv åker det ned lite också :)
Jag fyllde i all mat jag åt igår på matdagboken och fick fram att jag fick i mig 7 kolhydrater under hela dagen.
Vägde mig imorse för att se om något hänt där, - 1 kg visade det så nu hoppas jag att jag fortsätter neråt :)