Matlagningaskunniga om gravat!
Hej
Jag har en fundering på gravat. Till exempel lax och oxfilè.
I recepten står att det ska vara ganska mycket socker, har någon någon synpunkt om detta, varför ska man ha det? Måste man ha det? Spelar det någon roll för oss som inte vill äta socker i detta fall? Gör väl det antar jag? Sockret försvinner nog inte. Kan man byta ut det mot något annat?
Ingredienser till gravad oxfilé
Antal portioner: 4
Ingredienser
300 g oxfilé
1 dl socker
1 dl grovsalt
1 st lime
0.5 dl mald peppar
1 tsk rosépeppar
1 tsk kummin
1 dl portvin
Svara själv 🙂
Här kommer ett bättre recept:
450 g hel oxfilé som varit fryst
1 msk salt
1 msk socker
1 tsk svartpeppar
2 msk timjan
Nobissås:
1 ägg
1 msk rödvinsvinäger
2 dl rapsolja
0,5 tsk salt
1 tsk fransk senap
1 liten vitlöksklyfta
hackad gräslök
Lägg ner ägget i kokande vatten och låt koka precis 3 minuter. Skrapa ur ägget med en sked. Droppa omväxlande ner vinägern och oljan under tiden du mixar. Droppa ner oljan i en tunn stråle så tjocknar såsen efter en stund. I med salt, senap, vitlök och gräslök. Salta och peppra.
Blanda salt, socker, peppar och timjan. Gnid in köttet med det och låt marinera i ett dygn. Skär köttet i tunna, tunna skivor. Stek sparris, salta och peppra. Servera med sparris, skuret kött och toppa med nobissåsen.
Jisses så gott!
Socker har en viss konserverande effekt. Gör du utan socker, eller med mycket mindre socker, blir det rimmat. Kanske det smakar alldeles för salt?
Jag gör gravad lax ibland och använder rätt mycket socker till den. Det blir en lag av saltet och sockret och den häller man ju bort, men jag har svårt att uppskatta hur mycket av sockret som finns kvar i laxen.
Jag gillar verkligen gravad lax, och tar några skivor när jag har det, hoppas att det inte blir så mycket socker, för mig har det funkat i alla fall.
Jag gravar ofta min egen lax och har aldrig socker i. För länge sedan lästa jag att enda anledningen man tillsatte socker var för att visa att man hade råd. Fiskarna (och deras fruar som man antar tillagade fisken) hade sällan tillgång till socker men salt däremot, var ju en det vanliga konserveringsmedlet.
aswedishsmorgasbord.com
Om man gör utan socker, eller med mindre socker än salt, är det rimmad lax. Det är också gott - men det är inte gravad lax.
Oftast utesluter man dillen när man rimmar laxen.
http://www.alltommat.se/recept/Lenrimmad-lax-med-rastuvad-dillpotatis-14143

Salt och socker tar sig inte in i köttet eller fisken. Det ligger kvar utanpå köttet och drar ur vätska ur köttet.
Ta tillräckligt med salt och socker (1 dL av var) låt ligga något dygn eller tre och skrapa bort överskottet av salt och socker.
Sedan finns det bara litet socker och salt kvar på utsidan/kanten av skivan.