Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1553 ggr
Sivlin
0

Gi diet är det bra

jag har alltid varit en jojo bantare,men nu bestämt mig för att testa GI metoden

Vill ju äta så lite kolhydraterjag kan utan att för den skull bli sjuk eller må dåligt

Tacksam om ni vet om jag är på fel sajt

Ary
6

Hej och välkommen. GI funkar för en del. För den som är sockerberoende och får sug/hunger i tid och otid är nog lchf bättre. Helt upp till var och en. Det råder delade meningar om vad som är lchf, vanligt är 20 gram kolhydrater per dag. Somliga säger att upp till 50 eller 100 kan räknas som lchf eller kanske snarare som low carb.

Så vad du väljer är upp till dig, det är personligt. Ingenting som  hindrar att du testar båda. 😉

Tänkte passa på att tipsa om dumbbell.se där du enkelt kan registrera vad du äter.

Sedan finns viktminskning i fokus om du vill nosa runt där lite.

[Petronella Pip]
0

Om du är på fel sajt eller ej får du nog avgöra själv, läs på om sajten ovan och bestäm dig sen!

Zepp
0

Vi sysslar väl mest med GL, där GI ingår som en liten del!

Det de glömmer att säga när det gäller GI är att det gäller att dra ner på kolhydraterna oxå, annars så leder det just ingen vart.

Här har du kostråden, för LCHF;

http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trule
4

#3. Och vad 17 står GL för? 😮

Vad jag förstår av sitevärden Margaretas tidigare inlägg i frågan är att forumet startade som ett paraply-forum för all form av lågkolhydratkost ä men att det blev allt större fokus på LCHF med tiden därför att det var vad de flesta medlemmarna var intresserade av.

Det finns dock folk här på forumet som inte kör LCHF utan GI, Paleo och PHD allt vad variationerna kallas.

Ulf-S
0

#4: GL = Glycemic Load, alltså glykemisk belastning. Det vill säga totalt antal kolhydrater, vare sig de är snabba eller långsamma.

Zepp
1

Glycemic Load!

Dvs GI ingår som en delfaktor i GL.. men det är sällan någon som talar om detta.. därför gör jag det här och nu.

Det är som så att ju mer kolhydrater man äter.. dessto viktigare blir GI.. dvs hur snabbt 50 gram av en viss vara höjer blodsockret.

GL handlar om den totala glykemiska belastningen, dvs GI plus mängd..dvs LCHF!!

Alla får äta prexis vad de vill.. sen så får man även kalla det prexis vad man vill oxå.

GI-induction från Expressen är inget annat än LCHF/Atkins på cirka 20 gram!

crikarlshamn
0

Forumet heter Kolhydrater i Fokus.

De flesta här är intresserade av nàgon form av làgkolhydrats kost.

[Petronella Pip]
1

# 4 fast så skrivs det inte alls i "Om sajten"  saxar:

Sajtvärden Margareta skapade forumet i avsikt att förespråka LCHF(LowCarbHighFat), som är den kost dr Annika Dahlqvist i Socialstyrelsen januari 2008 fått igenom som godkänd kostmodell för behandling av patienter med diabetes typ 2 och övervikt.

Medlem
0

PHD tycker också att kosten är low carb trots den handlar om 50-150 gram kolhydrater per dag beroende på sjukdom/träningsfrekvens etc.

hemul
0
hemul
2

Fast de festa fattar väl att det är GL det handlar om antingen man vet vad det heter eller inte, d.v.s. att mängden man äter av kolhydratmaten  ifråga är en viktig faktor. 1 g socker gör ingen diabetiker liksom hur högt GI det än har och det förstår nog de flesta.

crikarlshamn
1

Helt chockad, tittade in i Dr Dahlqvist site, ville söka upp vad hon ger som riktlinje till hur mànga gram carbs/day.

Slutade tvärt att läsa när jag kom till:

"Smör och ost innehåller inte laktos…"

http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

Zepp
0

Möjligtvis spår av laktos då, det innehåller altså väldigt lite kolhydrater!

Laktosen hamnar i vasslen, både vid smör och osttillverkning.

crikarlshamn
0

Och Zepp, tro mig, mànga av oss som är laktos känsliga känner väl av den laktosen som finns kvar i ost. 

Smör gàr bra för mig men inte alla klarar det heller sà att skriva det hon skrev, och som läkare, fick mig att ramla baklänges.

Zepp
1

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=651&lang=sv

Grejen är att ju fetare och mer lagrad osten är.. ju mindre laktos.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=500&lang=sv

Hon pratar om kolhydratinnehåll.. i allmänhet!

Det är altså lika mycket/lite kolhydrater i ost/smör som i ägg!

crikarlshamn
0

Hej Zepp,

Jag vet men den innehàller laktos och för övrigt har jag aldrig petat pà andra än riktigt feta och väl lagrade ostar efter att jag upptäckte dessa.

När man bor I Schweiz och har tillgàng till Gruyère lagrad i 24 màndader (extra vieux) och fet Italiensk Parmigiano Regiano extra lagrad likasà vore det väl skam om jag àt annat…

Smà mejeri "artisanal" producter föredrar jag, "plast ost", fromage industriel, som Babybel och Caprice des Dieux = smärta!

Mest ledsen att jag inte kan äta dem och fàr och get ost (tillgàng fràn Provence) ger problem vid "normal" mängd sà inget att använda som "staple food". Men oh, sà goda!

20-25g hàrd ost kan jag lägga i en sallad 2gg per vecka, i bland…

Verkar hjälpa att ta en sked äppelcider vinäger först men.. det är nàgot jag hàller pà att utforska.