Nypon vid LCHF-kost?
Jag är lite förvirrad och funderar på om nån kan reda ut det här, vet att måna här är så mkt mer bildade än jag!
Jag läste just att nypon tydligen innehåller en hel uppsjö av bra vitaminer och mineraler, och det låter ju himla bra, speciellt eftersom jag äter väldigt mycket frysta grönsaker (istället för färska, för att det helt enkelt blir för dyrt att äta varje dag), så jag tappar väldigt mycket nyttigheter och vill inte få bristsjukdomar.
I vilket fall, jag läste att nån hade skrivit att nypon innehåller 16g kolhydrater per 100 gram nypon, men det står på Fineli att obehandlade nypon innehåller hela 62 gram kolisar.
Vilket är sant? Jag vill gärna kunna äta nypon (har aldrig ens tänkt tanken att äta domf örrän nu men är det nyttigt så är det!), men vill inte riskera att må dåligt för det.
Undrar också, vilka nypon är det man äter? Jag menar jag har sett gott om folk som har rosbuskar i sina trädgårdar, går det att äta vilka nypon som helst? Har nämligen aldrig sett färska nypon i butik tror jag..
Är ingen expert, finns många här inne som kan saker mycket bättre. Jag äter nyponpulver och nässelpulver som jag köper på hälsokosten. Tror inte att den lilla mängden kolhydrater spelar någon roll. I övrigt så behover det inte var mindre nyttigt att äta frysta grönsaker. Att variera grönsaker så att man får i sig lite av varje tror jag på.
Det stämmer att frysta inte behöver vara sämre än färska. Frysta brukar frysas in kort tid efter skördandet, medan färska grönsaker transporteras långt (om det inte är säsong) och ligger ute i flera dagar innan de konsumeras. Det beror med andra ord helt på vad du menar för färska grönsaker, för att de skall klart vara "bättre".
Undrar lite över vad du är ute efter, mer specifikt? Vill du ha riktigt bra näring är det ägg och vildfångad fet fisk du skall fokusera på. Och lever.
Man får inte särskilt mycket vitaminer från grönsaker så nyponpulver är ganska onödigt. Den enda vitaminen som inte finns i kött, fisk och ägg är c-vitamin men väljer man rätt grejjer behövs ingen stor mängd grönt till det heller.
Enligt den här är det i princip bara c-vitamin och kolhydrater i nypon: http://matkalkyl.se/se-nyponufrontorkade.php
Ät paprika för c-vitaminet istället så får du i dig betydligt mindre kolhydrater.
PS. Du har läst fel på Fineli. Det är 16 gram kolhydrater, men 62% av energin.
#4 Fast det där var ju torkade nypon, medan andra pratar om att färska nypon innehåller mer vitaminer (A-vitamin och folat bl.a). Internet är ett förvirrande ställe när det kommer till sånt här! Får dra i mig lite extra citron istället (dricker citronvatten hela tiden)
Problemet är väl att jag inte kan äta för mycket ägg (för att magen tar stryk av det) och jag äter varken kött eller fisk dagligen, snarare nån gång i veckan, lever i princip på grönsaker. Tror jag håller på att få järnbrist bl.a, det var därför jag började läsa på lite :)
#6 Varför äter du på det sättet? Hälsan tar stryk, förr eller senare.
Men nypon hjälper inte mot järnbrist. Inga grönsaker gör det då det är fel sorts järn.
A-vitaminet är i form av betakaroten så det är inte heller särskilt näringsrikt då kroppen måste omvandla det och det görs inte särskilt effektivt. Äter man (feta) animailer så får man i sig färdigt a-vitamin…
Vill du äta nåt extremt näringsrikt så lär dig äta lever, det slår nypon med hästlängder.
Jag har inget emot att äta varken lever eller kött, däremot avskyr jag att tillaga det plus att mycket kött är väldigt dyrt (åtminstone jämfört med frysta grönsaker) så min ekonomi håller inte riktigt för det.
#6 Jag äter på det här sättet därför att min mage knappt tål nån mat alls, efter 2½ år av konstant illamående har jag lärt mig att om jag låter bli kolhydrater och mjölkprodukter så slipper jag en del av besvären, men de är långt ifrån borta, så jag håller mig mest till det jag vet att jag inte kommer må dåligt av.
#6 Blir lite bekymrad nu. Du äter inte bra.
Grönsaker är inte huvudkällan för näring för oss människor. De kan bidra, men är otillräckligt. Istället är basen kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, mejerier för dem som tål, bra fetter (smör, kallpressade raps- och olivoljor, kokosolja), medan grönsaker är ett komplement. I och för sig är vissa grönsaker viktiga om man äter lite ensidigt, t ex inte äter inälvsmat. Gröna bladgrönsaker, kålsorter, paprika, m fl, bidrar med vitaminer och mineraler, men inte alls i den utsträckning många tror.
På fineli.fi finns en sida som heter Mest och minst. Finns som länk i vänstra kanten av sidan. Den är jättebra. Sök på olika näringsämnen under Mest och minst, så kommer de bästa alternativen upp.
Paprika eller kycklinglever eller broccoli är överlägset citron när det gäller c-vitamin. För att ta exempel.
Viktiga mineraler finns i mineralsalt. Seltin, t ex. Drick ett glas vatten med 1 tsk seltin i, per dag. Vissa nötter innehåller också bra mineraler, t ex paranötter.
Hoppas att du bestämmer dig för att bli snällare mot din kropp. Man har bara en kropp ju.. 🙂
Oj, ser att du skrivit mer om dig själv nu. Men skriver inte om det jag skrev ovan, för det är trots allt basic.
Du behöver ju egenligen inte äta mycket kött (animalier), men en hyfsad dos ÄR viktigt. Och om jag tolkar dig rätt så både gillar du och TÅL den maten. Bra det.
Du är ju inte ensam om att ogilla tillagning, men man lär sig. Vänjer sig.
🙂
Det här är nog det bästa jag tagit hand om min kropp sen..ja, förmodligen hela livet, för att vara ärlig.
Stor anledning till att jag inte tycker om att tillaga kött är att jag har jättelitet kök, är dessutom lite av ett hygienfreak (okej, nä, det är mer det att jag är rädd att bli magsjuk/matförgiftad, vilket bidrar till att jag undviker kött). Sen är det ju återigen ekonomin, jag kan inte äta kött särskilt ofta, innan min mage kraschade levde jag typ på nudlar för att det passade min ekonomi bäst så ja. Sen finns det ju faktiskt gott om vegetarianer som mår bra hela livet trots att de inte äter köttprodukter så jag tror inte riktigt att det är skadligt att låta bli heller..

Jag har ätit nyponpulver i tre år för att bli av med ledvärk. Det fungerar perfekt. Har inte haft ont i knä-eller fotleder sen jag började med nypon. De innehåller C-vitamin och det är ju bra. Sen är det kolhydrater i men jag har lyckats gå ner i alla fall. Just nu kör jag en blandning av fettfasta och fakir och har gått ner 3 kg på 3 veckor efter att ha legat på platå i 6 månader.
Agneta

#13 Hur gör du fettfasta och fakir, nyfiken !
Det finns också särdeles gott om vegetarianer som efter några år med sånt ätande är i riktigt dåligt skick. Har tre närmare bekanta som prövat. Alla har fått stora problem av det.
En slutade helt med vegetarisk kost, efter att ha blivit rejält sjuk neurologiskt (i 30-årsåldern). Läkarna konstaterade att det hade med undernäring att göra. De andra två bekantingarna fortsätter kalla sig vegetarianer, men äter sen ett antal år fisk, skaldjur, ägg och mejerier i stora mängder. Så vem är vegetarian egentligen? Den ena av dem hade efter ett antal år under 60 i blodvärde. Den andra var svårt deprimerad året runt. Det är uppenbart att det finns stora risker.
Men man väljer själv. Hoppas du iaf kan tänka dig att fundera över saken. Söka lite mer kunskaper/info om hur våra kroppar egentligen är funtade..
Och det där med pyttelitet kök. Det har även jag. Men nog går det.. 🙂
Skulle du kunna tänka dig att beskriva vad som inte fungerar för dig så att forat kan hjälpa dig?
Som nämnts är litet kök inget problem, det finns trådar och kunskap om det här, likaså om man har minimal budget.
Ditt illamående är jag nyfiken på, har du utrönt saltsyra-problematik?

Jag dricker en stor mugg bulletchoklad med mycket smör och kokosfett vid 11-12 tiden (jag är inte hungrig på morgonen).
Vid 5 tiden äter jag en ordentlig stekt köttbit med mycket örtsmör.
På kvällen blir det ett hårdkokt ägg med mycket majonnäs (hemgjord).
Kolsyrat vatten att dricka till maten och däremellan te.
Lite tråkigt är det att inte ha något att tugga på förrän vid 5 tiden så jag brukar ta 1-2 ostskivor till chokladen.
Jag har inte kollat så noga vad fakir är (läste det för 4-5 år sen) men kött och smör tror jag det är.
Om jag blir sugen på kvällen så äter jag lite friterade svålar ;-)
Agneta

#17 Ok, kör du så varje dag då? Huvudsaken är ju att det fungerar om man stått på en platå en längre tid.

mozzarellan
Nej ibland måste jag ha lite grönsaker. Idag blev det lite kokt blomkål och en liten bit gul paprika.
Varannan, var tredje dag ungefär blir det lite grönsaker till köttet.
Jag kan väl inte hålla på så här särskilt länge men ett litet tag till i alla fall. Jag känner väl om jag börjar må dåligt.
Kanske ska jag säga också att jag växlar om till lammlever med gräddsås nån gång i veckan för vitaminer och mineraler (och för att det är gott!) och nån gång blir det lax men jag blir inte lika mätt på fisk tyvärr.
Agneta
Jag kan inte äta mjölkprodukter, särskilt feta saker, ägg, kolhydrater, sojaprodukter osv. Därmed är det dels svårt att hitta mat som är intressant att äta, som dessutom ryms i min budget, som är hyfsat lätt att laga OCH som jag har tid att laga (jag jobbar heltid + pluggar 25%). Andelen maträtter som passar in i alla dom kategorierna är väldigt begränsade. Att det hela tiden går larm om EHEC hit och salmonella dit och dåliga köttprodukter här och där är knappast motiverande när det kommer till min vilja/ovilja att laga kött till att börja med eftersom 2½ års illamående har lett till kräkfobi.
Jag är inte vegetarian, men jag är varken särskilt bra på, eller särskilt intresserad av att laga kött, av alla ovan nämnda anledningar. Kyckling går bort helt och hållet eftersom jag inte har nån ugn och det är dessutom dyrt (förutom om det gäller typ frysta lår, men de tar en timme att steka istället och det blir sällan bra), fisk är dyrt, förutom om det är vit fisk vars näringsinnehåll knappast är tillräckligt för att täcka upp nånting, att leva på torsk har jag då aldrig hört ska ha några fördelar, men jag äter vit fisk ibland.
Jag stekte köttfärs häromdagen också, så som sagt, jag äter det ibland, men det är typ..ett par gånger i månaden kanske, om det råkar bli tillfälle och jag hittar det billigt.
Jag har heller ingen frys (jo, ett liiitet frysfack där det ryms kanske..motsvarande 3 smörpaket eller så) så hela situationen är sjukt opraktisk och jag önskar helt enkelt att det fanns nåt piller jag kunde ta så att jag slapp äta, för oavsett VAD jag äter så mår jag i princip illa.
Idag har jag på hela dagen ätit lite tonfisk med majonäs, det var imorse, och jag mår fortfarande illa. Inte för att jag inte tycker om att äta, utan för att jag liksom alltid mår illa. Läkarna har hållit på och letat fel i över ett år nu, och inget leder till något. Testat varenda idiotisk "kur" jag läst om online och absolut ingenting fungerar, så jag har helt enkelt gett upp hoppet på den fronten lite. Har åtminstone köpt järntillskott så kanske kroppen börjar fungera snäppet bättre.
Du borde absolut söka läkare tills du hittar någon som tar dina problem på allvar, det är helt visst något om är fel och i obalans i din kropp.
Som du äter så borde du vara ganska undernärd och behöver få professionell hjälp att komma tillrätta med dina matproblem.
Undernäringen i sig kan skapa ätstörningar.
Blir du fysiskt sjuk av att äta det du säger att du inte kan äta, eller är det mer på det psykiska planet?
Jag hoppas verkligen du envist fortsätter att söka hjälp, och att du har någon som kan stötta dig och peppa dig. Du är värd att må bättre än vad du gör.
Det går ju att koka kyckling, jag köper ibland hel färsk kyckling ca 1,2 kg och betalar inte mer 40 kr för det på Lidl och den är alldeles perfekt i kvalitet. När själva kycklingen är kokt kan du spara buljongen till grönsakssoppa som kan vara bra nu vintertid.
En sådan kyckling räcker till ca 4- 6 port. beroende på hur man tillagar och tar vara på och lägger till.
När jag pluggade och bodde i olika studentkorridorer så brukade de flesta av oss hänga ut mjölken osv. i plastpåse från fönstret på vintern, men det kanske är en sådan sak man inte får lov att göra nuförtiden.
Är det C-vitamin man är ute efter kan nypon vara ett bra val också ur kolhydratsynpunkt. Nypon innehåller 10 ggr så mycket C som grön paprika, men bara 6.5 gånger så mycket kolhydrater. Alltå blir det mindre kolhydrater för att få i sig en given mängd C-vitamin om man väljer nypon istället för paprika.
För att få i sig 100 mg C räcker det att äta 8 g nypon vilket också ger 1.28 g kh.
För att få 100 mg C från grön paprika måste man äta 83 g och får då också i sig 2.08 g kh.
Rent hypotetiskt alltså. I verkligenheten spelar det så klart ingen roll vilket man väljer såvida man inte ska superboosta C. Men allting är inte alltid som det ser ut vid ytligt betraktande. 😉
#21 Det är inte det att jag inte blir tagen på allvar, det är bara det att dom inte kan lista ut vad som är felet. Sammanlagt har jag lämnat säker 40 rör blod, kollat lever, hjärta, njurar, binjurar, diabetes, tagit urinprover, diverser andra otrevliga former av prover, gjort gastroskopi..
Jag spyr om jag äter nåt av det, ibland mår jag skit annars också men skippa kolhydraterna har hjälpt såpass att jag oftast kan gå till jobbet iallafall. Har varit såhär sen sommaren 2010 och har litegrann gett upp hoppet om att det skulle bli bättre, gäller att vara realistisk också. Undernärd var jag nog innan med, äter vettigare nu än jag gjorde innan jag blev sjuk. Tyvärr har jag alltid varit lite av ett benrangel så att ha såna här perioder då jag inte kan äta alls är inte så bra för kroppen har inget att ta av. Nåväl.
#22 haha, hänga ut kylvaror kan jag inte för jag bor på bottenvåningen i ett studentområde, skulle vara stulet på nolltid tyvärr :P
#23 Hmm, jag kanske borde tagit den där extra mattekursen iallafall.. Eller så får jag helt enkelt äta c-vitamintillskott :P
# 23 Fast varför jämföra med den paprikan med minst C-vitamin?
Grön 120 mg
Röd 184,8 mg
Gul 204,9 mg
PeachyAlice - Är det något som kan få mig att må våldsamt illa, så är det när jag i någon period har ätit alldeles för lite. Jag tappar totalt matlusten - att äta blir en plåga. Och då har jag hela tiden ätit mer än du gör.
För ett par år sen hamnade jag i en sån svacka. Trodde jag åt bra, men mådde sämre och sämre, stundtals kollapsad på golvet i eller utanför badrummet - våldsamt illamående. Efter att ha funderat över orsakerna så tog jag mig för att väga och mäta det jag åt och sen registrera det i ett datorprogram på nätet, för att se hur mycket /lite det blev.
Det blev lite.
Jag blev tvungen att äta mer fast jag inte hade den minsta matlust - och de första veckorna var en plåga - för att tvinga i sig mat när man mår illa är inte alls kul. Men jag var tvungen att 'äta igång kroppen'. Att äta ikapp. Nåt annat val fanns inte.
Jag vet förstås inte - men ditt illamående kan MYCKET VÄL vara en följd av svält. Du har ju ätit väldigt dåligt under mycket lång tid. Det är stor risk att aptitregleringen helt sätts ur spel.
När jag läser det du skriver, så undrar jag över alla dina skäl för att inte äta. Illamåendet är ju bara en sak. Det är som om du nästan söker argument emot att faktiskt äta. KAN du inte äta (som du skriver) eller VILL du inte äta?? De flesta av oss äter kött och inte blir vi sjuka av det - så hur mkt ska man lyssna på larm? Många har pyttekök, eller riktigt dåligt med pengar - men vi äter ändå. Och så vidare.
Vi måste äta. Det är en livsnödvändighet - som att andas - och måste prioriteras.
Förstås burdust av mig att skriva såhär till dig över internet. Det är svåra saker det här. Men jag tror att Sindri ovan - t ex - är inne på nåt viktigt. Du behöver troligen hjälp - det där med att lära sig äta. Det är förstås bra att du äter bättre nu än förut, men det verkar inte räcka. Du mår inte bra, det fungerar inte bra.
Hoppas du känner att jag/vi tjatar på dig av omtanke.
Jag äter tre mål mat om dagen, och äter nog hälsosammare än de flesta i min ålder, jag är inte smal nog att räknas som svältande och det spelar ingen roll hur mycket jag äter (för det var naturligtvis det första läkarna sa till mig för alla dom där åren sen, att jag måste fortsätta äta), jag fortsatte bara må illa hela hela tiden, det fortsatte så i 1½ år innan jag började plocka bort saker och testa vad jag kunde äta utan att må så våldsamt illa och kom fram till att om jag skippar kolhydrater och mjölk så funkar det oftast hyfsat (nu har jag inte kunnat äta sen igår morse men det bör väl gå över).
Jag förstår vart du vill komma med det här, men jag har ingen ätstörning på något sätt, jag har däremot en fruktansvärd fobi för att spy (till den nivån att om jag kommer till jobbet och får höra att nån varit magsjuk senaste veckan så går jag hem, punkt slut). Sen undrar jag hur många som skulle äta när de är magsjuka, för det är i princip så det är för mig. Liksom ring nästa gång du får vinterkräksjukan så ska vi se hur lätt det är att bara fortsätta äta.
För mig är mat mycket en planeringsfråga. Jag vet att jag oftast mår illa när jag ätit, om jag t.ex vet att jag ska jobba så låter jag bli att äta innan det. Som idag, jag börjar om 3 timmar, inte tänker jag äta nu med risk för att inte kunna gå till jobbet, jag jobbar som coach/supervisor, jag kan inte bara ringa och säga att jag är sjuk, framförallt inte på en söndag. Alltså låter jag bli att äta tills ikväll när jag kommer hem.
Jag behöver inte lära mig att äta, min kropp behöver lära sig att acceptera mat igen, alternativt måste jag komma fram till vad jag inte tål. Jag missbrukade koffein i flera år innan jag blev sjuk så förmodligen har jag orsakat dom här problemen själv.

#27. Undrar om det där är fysiskt (numera, det kanske började så). Har du pratat med nån psykolog om det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#25 För att jag väntade mig protester om jag inte tog den med minst kolhydrater. 😃
Jag tycker inte skillnaden spelar så stor eftersom vi jämför med nypon som vinner i varje fall. Men ska vi vara petiga så har gul paprika ett sämre förhållande mellan kolhydrater och C-vitamin (2.49 g/100 mg) än grön (2.08 g/100 mg).
Nää du, du får dagsbehovet av Cvitamin (70 mg) för 30 gram gul paprika vilket ger 0,72 g kh medan du får äta nära 60 gram grön vilket ger mer än 1 gram kh. OM vi ska vara petiga. 😛
Hittar man "rätt" tabell så kan man nog få till vad som helst. Jag använde Fineli. Men kontentan är att eftersom nypon innehåller så himla mycket C-vitamin är det mest "kolhydrateffektivt" i alla fall.
Ville bara belysa att andelen kolhydrater i ett födoämne inte alltid är det mest väsentliga.