Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7141 ggr
Rocktjejen
0

Sockerfria buljongtärningar

Hej!

För att inte hamna i jobbig ketos så tänkte jag köra med sockerfri buljongtärning och dricka det var 4:e timma.Men vet inte på vilka affärer det säljs.Vet ni?

Jag kör förresten igång med LCHF imorgon..ska bli spännande om man lyckas o tappa lite vikt har ju en massa o ta på 🙂

Sindri
4

Hur menar du? Inte hamna i ketos? Om du slutar äta stärkelse kommer du att hamna i ketos - det är ju det som är hela vitsen med LCHF. Kroppen går på ketondrift istället för sockerdrift.

hemul
1

Har du tänkt typ fasta på buljong kanske? Tycker i så fall att du ska göra dig omaket att koka egen buljong. Jag tror inte det är mycket näring i de där tärningarna, även om man lyckas hitta utan socker och tillsatser.

MimLan
0

Ja, skall du dricka buljong behöver du koka egen. Att leta efter något sockerfritt är det minsta problemet med dem.

Det finns riktig buljong att köpa i bättre affärer typ NK saluhall, men det blir riktigt dyrt. 

Undrar också vad du vill med ketosen?

Zepp
0

Buljong dricker man för mineralernas skull.. eller så gör man långkok på oxsvans och liknande.

Men skit i den man köper, gör i så fall egen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rocktjejen
1

Sorry!

Jag sa fel menade förstås omställningbesvären🙂

Jag läste att om man inte vill ha för jobbiga omställningsbesvär så kan man antingen dra ut på kolhydraterna i 1 veckas tid,dricka sockerfri buljong var 4:e tim.Hmm kankse får hoppa över buljongen där då oxvans det lät lite avancerat förstås😉

Zepp
0

Näe, det är faktiskt något av det enklaste du kan laga!

Koka upp på morgonen, låt stå på ettan hela dagen, ta ut svansen och rensa bort allt ben.

Koka upp buljongen och tillsätt sådant du vill ha i, typ lök osv.

Lägg det sönderdelade köttet i soppskålar slå spad med grönsaker över det hela.. voila.. oxsvanssoppa!

Numera har jag sett på Willys och andra ställen, påsar med frysta märgben, små bitar så man kan dosera effter behag och göra egen fond.

Kanske finns någon buljong att köpa utan en massa skit i??

Men oftast så är det glutamat och salt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
0

Bong har buljong utan smakförstärkare men det är jästextrakt i. Men näringsmässigt undrar jag ju om den är nån höjdare, det är väl mest som smak man använder sådana tärningar, eller har jag fel?