En fråga till
Varför ska man äta MYCKET fett? Kroppen svälter väl inte av att man äter lite fett. Bara den får nog? Och vad är nog?
Jag lyckas inte intala mig själv om att det är bra med mycket fett.
Jag ändrar matvanor för att gå ner i vikt och för att få ett jämnare humör. Men jag har svårt att få in fettet i måltiderna.
Det du ska göra är att äta dig mätt. När du är mätt på den här dieten så har du ätit nog. :)
För många så räcker det med att hålla kolhydraterna nere och äta tills de blir mätta.
Jag tror att mycket av problemet är en vane sak. Jag vet åtminstone en här på forumet som tyckte det var lite pinsamt första gången hon köpte äkta majonäs. Så det är bådde en fråga om att kroppen ska vänja sig vid fettet och hjärnan ska vänja sig vid att det är ok att äta det :)
Vad tycker du om grädde? Det är kanske ett sätt för dig att börja. Om du tex äter en köttfärssås gjord på fläskkött med en sås med grädde i. Innehåller inte så mycket kolhydrater men ganska mycket fett.

Fett är helt livsavgörande och en mycket viktig byggsten för din kropp
Tex består din hjärna till största delen av fetter.
Dålig kvalitet eller för lite av varan medför problem för våra kroppar
Speciellt viktiga är de sk essentiella (livsavgörande) fettsyrorna omega-3/-6 som vi inte själva kan tillverka utan måste få via kosten.
Det mättade fettet är nödvändigt för att kunna omsätta protein och för att skydda organ och celler i kroppen eftersom det är stabilt och inte härsknar..
Som många av oss här har märkt så sparkar fettet också igång ämnesomsättningen samtidigt som mättnadskänslorna normaliseras.
Detta gör det förstås lättare för kroppen att också hitta sin naturliga vikt
Det svåra är ju att ta rätt mängd fett så jag inte går upp i vikt. Så jag får börja med lite sen testa mig fram.
Lite, mycket, normalt. Ord är svåra för dom betyder det vi lägger in i betydelsen.
För mig är normalt med fett mer än vad Livsmedelsverket rekommenderar. :)
Men kanske någon annan här äter mer fett än jag och kallar det normalt?
Det är detta som gör just orden så svåra.
Hur mycket fett tror du du äter nu? Lägger du på en klick smör på maten?
Det är det som är bra med fett. Fett, tillskillnad från kolhydrater, skapar mättnadskänsla. Det blir mycket lättare för din hjärna att säga till dig när du är mätt när du äter fett.
När jag åt min köttfärsås idag hade jag på 5 skivor ost t.ex. Äter ju bara ett mål om dagen ca och resten proteinare m linfröolja och pshylliumfrön. Ska göra så denna veckan.
Bara du inte går hungrig.. då ställer kroppen om sig på svält och du riskerar att gå upp istället.
Ost på köttfärssåsen är jättebra, och jättegott ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hm, tror att jag måte göra riktigt köttfärssås snart. Med riven ost till. Tycker bäst om att ha det till. Tycker att om man sätter det i maten när man lagar den så riskerar den att smälta bort.
Jag har alltid tyckt att det är gott med fett, så när jag började med den här kosten, efter alla fettskrämda år så var jag nästan lite fnissig. Tänk att få äta gott. Kändes lite syndigt och otillåtet.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Har märkt att om jag äter många kolhydrater så är det svårare att få i sig fett (Det smakar helt enkelt inte gott)och jag mår illa efter att ha ätit ganska lite, vilket i sin tur triggar att jag blir hungrig fortare och då blir det lättare att falla för fler kolhydrater och då är spiralen nedåt igång…
Så länge jag kan hålla mig till fett, så är det inga problem, då kan jag äta mig mätt…
Den övergången har blivit lättare och lättare för varje gång jag gör ett "avsteg" och petar i mig kolhydrater.. men det är fortfarande inte lätt..
De tillfällen jag går tillbaka till lchf efter att nån dag flippat ur, så försöker jag när jag har suget, att stoppa i mig fett som jag gillar, såsom ost… jag tänker att det måste ju vara bättre att frossa i ost eller grädde än i bullar och kakor….. 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Nu har jag grävt upp en riktigt gammal tråd. 🙂
Nu har du ju hållit på ett tag Hera, kom du fram till vad som är tillräckligt mycket fett (för dig)?
Hur äter du idag för att vara viktstabil?
#11 jag äter inget extra fett utan bara fullfeta produkter och undviker kolhydrater. Räknade också kalorier på detta under min 37kg viktminskning.
Om man undviker kolhydrater och inte tillägger extra fett innebär det att man bör inta tillräckligt mycket protein för att komma upp till en bra kalorinivå som passar en.
#13 Krävs inte så mycket fet sås eller fett kött för att komma upp till en bra nivå.
#14 Okey, vad äter du och hur mycket? Om jag gör så, dvs undvika kolisar och inte tillägger extra fett då blir det mer protein istället för att komma upp till 1300-1500 kalorier.
Äter sammanlagt ca 1300 kalorier om dagen i veckorna, och mer på helgerna nu när jag bara håller vikten.
äter mycket ovanjordgrönsaker, gräddsåser, cremefraishe, ost rena köttprodukter och fiskprodukter. Steker i smör och olja.
#16 Jag trodde du åt strikt iom att du skrev att du undviker kolhydrater.
Hur som helst, mycket bra jobbat att gå ner 37 kg. Grattis :-)
Instämmer med #17 bra jobbat. 37 kg är inte lite det. Det är ungefär vad jag ska gå ner men jag är inte halvvägs än. 😉 Räknar med att den största utmaningen blir att hålla det. Att aldrig mer hamna i kolhydratsträsket. Men när jag tänker på den maten så känns den inte mer attraktiv längre än det jag äter nu.
Ja precis, Ary. Min man frågar mig ibland om jag inte blir sugen på tex pizza eller pommes. Nä, det blir jag inte ett dugg sugen på såna saker. Jag lagar mat till familjen som är annorlunda än min men blir inte sugen på deras mat, utan jag nöjer mig med att äta min feta mat.
#17 Vad menar du med strikt?
Tack ska ni ha 🙂

Mycket intressant detta, jag har snart gått ner 44 kg och då ska jag också förvalta min nya vikt och har funderat lite på hur jag ska äta fortsättningsvis 🙂
Har tänkt att jag så smått ska öka lite på grönsakerna och inte lägga till så mycket extra fett som jag gjort under viktminskningen men se till att äta gott med beasås etc samt som vanligt välja det fetaste köttet.
Själv tycker jag att jag att man kan vara strikt trots en del grönsaker 🙂
#20 Behöver du äta så lite som 1300kcal eller orkar du helt enkelt inte äta mer? Jag kan nog trots att jag inte är särskilt aktiv äta 1600 och inte gå upp, antagligen mer, vet inte säkert än.
#21 Jag körde på 30-40 kolhydrater under en vecka samtidigt som jag körde 5:2, det får man ganska mycket grönsaker på. Viktminskningen stannade av trots en viss kalorirestriktion men jag gick inte upp. Det är väl bara att experimentera lite. Det låter som en bra plan Siggebus. Ungefär vad jag tänkt mig i framtiden.
#22 behöver äta så eftersom jag äter mer på helgerna, men jag får erkänna att jag nu efter målvikten inte räknar slaviskt längre. Då kommer jag nog upp i över 2000.
Men vad räknas som strikt? Jag trodde ovanjordsgrönsaker räknades dit.
Så bra jobbat Hera och intressant och inspirerande att läsa.
Kanske är det en normal LCHF du beskriver när man kan äta mycket ovanjordgrönsaker och klarar mjölkprodukter och då får strikt bli att man måste begränsa även dem mer eller i värsta fall nästan utesluta dem.
/NillaNina
#24 Ok.
Tack :)
Kan säga att jag då jaag vägde 102kg aldrig trodde jag skulle komma ned till 65, det fanns inte på kartan. Jag satsade mer på 80, men trodde inte riktigt på det heller. Men titta jag kunde jag med :) Tufft i början, men sedan gick det av bara farten, både träning och maten.

Verkligen bra jobbat och intressant o höra hur du har det nu.inne på min tredje vecka verkar funka bra.😃
När du skrev att du undviker kolhydrater så lät det som sagt att du åt strikt. Med strikt menade jag att äta 20 gram eller mindre.
#27 Så äter jag i perioder. Men äter jag ovanjordsgrönsaker räknar jag inte de kolhydraterna eftersom jag inte orkar väga dom :)
Jag hänger inte med. Du äter inget extra fett men mycket gräddsåser, cremefraishe? Det är väl extra fett, det.
Ser inte det som extra fett, det åt jag förr också.

Jag äter också normalt sett feta såser etc till maten men la till extra fett i form av smörklickar etc när jag skulle öka fettmängden för att få upp det totala kcal när jag minskade proteinet…så jag förstår precis vad du menar Hera 🙂
OK, då är jag med. Jag tolkade det som tillsatt fett, d.v.s. bara det fett som finns i köttet.