Orkar ni läsa detta?
Här är en mycket "jobbig" läsning som upprör. Hoppas denna "vård" är ett undantag. Dock, det är nog inte så.
http://omsorg.wordpress.com/kostkampen-om-striden-for-lchf-vid-typ-1-diabetes/
Oj, det var stark och svår läsning.
Fy fan för vården när det är som sämst..Jag vet inte vad jag hade gjort eller orkat göra - men spontant just nu känner jag att alla borde läsa det du skrivit.. Jag hade kontaktat journalister på kvällstidningarna.. vet inte om Expressen är mer lchf-vänlig än Aftonbladet..
Bra av dig att dela med dig.
Mental kram.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Låter som typiskt svensk sjukvård?

Mooniq.
Jag har bara "länkat"!
Det är en kvinna som heter Pernilla som skrivit denna redogörelse om hennes mammas "vård".
ok. Alla borde läsa det ändå
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Nu har jag läst och det är helt galet. Kan ju säga att den åländska vården inte är bättre. Här får man inte välja lchf-mat vid inläggningar. Så jag har suttit och ätit proteiner och lite grönsaker utan fett i veckor bara för att lchf inte är en godkänd kost av livsmedelsverket.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

Ylvá.
Det är ju det som är så märkligt (sjukt). Om du säger att du är vegetarian, ja då får du denna mat, men LCHF, njet!
#6 Precis. 😕
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
De gånger jag varit på sjukhus har jag sagt att jag "inte tål" - vilket i och för sig är sant…
Ibland har det fungerat - ibland inte…
Väntar på en operation inom två månader där jag blir på sjukhuset minst tre dagar… Bara jag fått datumet ska jag ringa till kostchefen själv, tror jag…
Flera gånger har de undersköterskor som tagit emot mina önskemål gjort helt rätt och sen faxatlistan till köket, för att undvika missförstånd… Ändå har det blivit fel…
Hemsk läsning, men på något sjukt sätt är jag inte ett dugg förvånad, för svensk sjukvård är inte vad den borde vara, långt därifrån..
Dock måste jag säga, vad gäller kostomläggning osv när man befinner sig på sjukhus t.ex..jag råkade också ut för det, att sjukhuset liksom inte direkt kunde plocka fram mat åt mig, men jag tog det med ro. Jag är inte diagnosticerad, det finns inte en läkare som har sagt till mig att "Du tål inte kolhydrater", alltså "behöver" inte sjukvården lyssna på det. JAG vet att jag mår bättre såhär, men se det såhär, tänk om alla som hade sina egna idéer skulle få igenom dem. Ta el-allergi t.ex. Väldigt omtvistat ämne och idag finns det fortfarande inga bevis för att el-allergi faktiskt är en fysisk sjukdom, alltså tas det inte hänsyn till det, man elsanerar inte offentliga anrättningar osv (det är i princip omöjligt).
I slutändan handlar det om att sjukvården MÅSTE gå på det som är bevisat enligt sjukvård och läkare, inte vad folk själva kommit på, därför att det skulle bli ohållbart i längden. Såhär kommer det alltid se ut. Det är inte uppmuntrande, men det är ett faktum.