Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2344 ggr
Essaka
0

Andras syn på LCHF-kost

Hej där!

Jag undrar hur ni andra upplever er omgivning då det ska bjudas på middag el fika el annat. 

Min omgivning tycker att jag går på LCHF svårt, de undrar när jag inte ska sluta med LCHF så att alla kan äta samma kost igen. Även om jag påpekar att detta är en livstil och ingen diet samt försöker lära dem om blomkålsris istället ris och salladsblad som hamburgarbröd osv gör det inte svårare att bjuda mig på middag än någon annan.

Mooniq
1

Jag fick väl lite kommentarer i början men när omgivningen fattar att jag äter det mesta utom vissa saker - så är det ju upp till mig att välja. I början så fick jag frågan vad jag äter -och jag ställde motfrågan - vad har du tänkt laga? Då kunde svaret bli kött, grönsallad, potatisgratäng och bea-sås. Bra sa jag då äter jag kött, grönsaker o bea-sås. När de fattade att det mest hängde på att jag valde bort ris,pasta potatis och lade till sallad, så var det lätt.

vid fika så tackade jag helt enkelt nej till fikabröd men tackade gärna ja till en mörk chokladbit, om det inte fanns choklad så var jag helt nöjd med en kopp te/kaffe.

Blir inte krångligare än vad man gör det till…🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lusthan
0

Lite olika skulle jag vilja säga. Sambon märker att jag mår bättre så han säger inget. Men andra reagerar märker jag. Antingen med tystnad, hånar eller beter sig som om jag är dum i huvudet. Därför säger jag det inte så ofta. Ibland gör jag det och ungefär lika ofta får jag negativa reaktioner. Det är nog bara en till som inget sagt förutom sambon och ja min pappa. En tjej på jobbet är faktiskt mycket respektfull. Det är tre stycken av alla jag sagt något till… Känns lite udda faktiskt. Skulle jag sagt att jag viktväktar så vore alla glada och peppande till jag gått ner i deras ögon för mycket…

Agnez94
0

Jag har inte stött på så mycket faktiskt men det beror nog också på att jag föredrar att inte berätta. Jag går i och för dig fortfarande i skolan (gymnasiet) men har valt att inte berätta eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp argument för min livsstil. Min farmor har haft lite problem eftersom hon är uppvuxen med mycket mjölmat, kakkalas och andra "onyttigheter". Men det är mest för att hon inte kan stoppa i mig så mycket mat som hon vill (hon älskar att bjuda på mat, kakor etc. speciellt min bror och jag är utsatta 😂)

Essaka
0

Jag har hållt på sedan nov och klarade julen bra. Jag kör strikt och jag kan känna att min kost är provocerande framförallt bland familj och släkt. Såsom häromdagen så var de andra i familjen sugna på fikabröd och frågade om jag skulle ha… sa ju självklart nej och fick då frågan när ska du sluta me det där. 

Det slutade med att de inte köpte nått fikabröd (jag hade brytt mig) känner inget sötsug för det såå… Att de handlade nått var ju visserligen pos för dem (men inget jag sa) hahah;).

Ska till påsken upp till bror i sthlm med familj och nu är lite så ska man va lite fräck och ut och handla lite extra ägg och annat LCHF så jag kan hålla en bra kost även borta… Ska nog med lite low carb bröd även jag inte ska äta det varje frukost.