Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3262 ggr
Rocktjejen
0

färsk nybörjare

Hej!

Har inte kommit igång än med lchf men försöker läsa in allt och ta in.Men blir helt snurrig på hur stor mängd kolhydrater man ska äta,samt protein,fett m.m Måste det vara så strikt? Kan man bara inte prova sig fram med en köttbit lite blomkålsmos med grädde i etc etc Är det inte så att man går ned i vikt iaf?

Zepp
3

Jo det kan man och under tiden så lär du dig alla faktermer.. som om det skulle vara viktigt!

Börja i andra ändan, ta en fet kött/fisk-bit, en handflata stor, stek i smör, ät en knytnäve grönsaker.. upprepa tre gånger om dagen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rickard G
1

Lite allt möjligt kan ätas, många har problem med viktnedgången med för mycket mejeriprodukter i kosten(ost, grädde, créme fraiche osv), smör är däremot ok.

Ett bra tips som hjälpte mig i början är att basera måltiderna på en proteinkälla, någon grönsak sen fyller du på med fett, sen kan det göras gratänger, egna såser osv, det finns massor!

När jag har dåligt med ork blir det ofta kycklingfilé/annat kött, broccoli och en massa sås, eriks, rydbergs eller icas egna såser fungerar fint(70-80g fett/100gram).

Ta en titt på diverse receptsidor, det finns flera med bara lchf recept.

Rasken90
2

Du kommer ju garanterat att lära dig mycket här!

Särskilt från Zepp, han är väl en slags mentor för många härinne :-)

Finns många recept här som du kan pröva på också, så man behöver ju inte alltid inhandla en lchf receptbok.Men det finns många som är bra och recepten brukar skilja sig mellan böckerna, "man behöver ju inte heller följa recepten fullt ut om det är något du inte gillar som är med"

Det är faktiskt inte så svårt att hamna under 10g kolhydrater som man tror i början, de första veckorna låg jag väl runt 30-40gram kolhydrater. Men nu på senare tid så ligger jag på runt 10gram kolisar om dagen. I början lär du må lite sämre, kan vara att du blir orkeslös. Men efter någon vecka efter omställningen så kommer du känna dig piggare än förut, samt att du blir mätt under en längre tid efter du ätit :-)

Förresten välkommen hit! :-) "ROCK ON"

Rocktjejen
0

Tack för era svar  🙂

Paukku
0

Välkommen hoppas att du börjar med lchf för det är det bästa jag har gjort 😃

Och kan säga att jag aldrig räknat kalorier, mängden fett, proteiner osv

Jag tror att det beror också mycket på hur mycket övervikt du har! Ju mer vikt att tappa desto friare kan man äta verkar det som…tur för mig då har ju bara 20kg kvar🤪