LCHF för studenter
Jag behöver verkligen tips på någorlunda billiga recept i LCHF-anda då jag är en fattig student som så många andra… Tyvärr är det ju väldigt mycket onyttigt som är billigt.. :/
Skriv gärna alla frågor i en tråd, så har du alla tips samlade på ett ställe…
Proteinbehovet är inte högre än vanligt om du äter ~20g kolhydrater/dygn. Du klarar dig på 0,6-1g protein/kg kroppsvikt och dygn.
Resten är fett.
Smör är väl lite smådyrt (14 kr/2000 kcal), kokosfett desto billigare (8 kr/2000 kcal). Ägg är jättebilligt, och innehåller allt du behöver förutom C-vitamin. Sill kostar sisådär 40 kr/kg. Inlagd sill med inte alltför mycket socker är inte heller jättedyrt.
Det är alltså ingen högproteinkost.
Rent konkret: väger du 80 kg räcker det med 60-100g protein. Det är 300-500g kött. Billig färs kostar 40-50 kr/kg. Så säg 25 kr/dag, max. Plus kokosfett.
Sure, det kan vara lite dyrare än vanligt, men i slutändan lär det vara billigare för dig…
Den klassiska student-dieten har väl varit snabbmakaroner med ketchup…
Jo men eftersom alla inte ligger under samma grupp riktigt och det är lättare att skriva en överskrift om varje grej… För att få rätt svar!
heh jo, detär ju billigare med mos, fiskpinnar, pasta, korv osv. men storhandlar man o äter bara detta o inte köper massa onödigt snacks så jämnar det nog ut sig kom jag fram till idag =)
jag tycker att det är billigare med LCHF, eftersom jag förut var tvungen att äta var tredje timme… nu äter jag ett par gånger om dagen, och mycket mindre portioner (men destå bättre matkvalitet!)
Satsa på ägg och köttfärs, och jaga extrapriser! Gör storkok och frys in. Investera i en frys om du inte redan har en :P

Ägg och köttfärs precis som Orange skriver! Jag är själv ganska fattig men mina matkostnader är inte alls höga tack vare att jag äter mycket ägg och mycket köttfärsbaserade måltider.
En återkommande favorit är också det här receptet gjort på bacon, ost och tomatkross: