LCHF för studenter
Jag behöver verkligen tips på någorlunda billiga recept i LCHF-anda då jag är en fattig student som så många andra… Tyvärr är det ju väldigt mycket onyttigt som är billigt.. :/
Skriv gärna alla frågor i en tråd, så har du alla tips samlade på ett ställe…
Proteinbehovet är inte högre än vanligt om du äter ~20g kolhydrater/dygn. Du klarar dig på 0,6-1g protein/kg kroppsvikt och dygn.
Resten är fett.
Smör är väl lite smådyrt (14 kr/2000 kcal), kokosfett desto billigare (8 kr/2000 kcal). Ägg är jättebilligt, och innehåller allt du behöver förutom C-vitamin. Sill kostar sisådär 40 kr/kg. Inlagd sill med inte alltför mycket socker är inte heller jättedyrt.
Det är alltså ingen högproteinkost.
Rent konkret: väger du 80 kg räcker det med 60-100g protein. Det är 300-500g kött. Billig färs kostar 40-50 kr/kg. Så säg 25 kr/dag, max. Plus kokosfett.
Sure, det kan vara lite dyrare än vanligt, men i slutändan lär det vara billigare för dig…
Den klassiska student-dieten har väl varit snabbmakaroner med ketchup…
Jo men eftersom alla inte ligger under samma grupp riktigt och det är lättare att skriva en överskrift om varje grej… För att få rätt svar!
heh jo, detär ju billigare med mos, fiskpinnar, pasta, korv osv. men storhandlar man o äter bara detta o inte köper massa onödigt snacks så jämnar det nog ut sig kom jag fram till idag =)
jag tycker att det är billigare med LCHF, eftersom jag förut var tvungen att äta var tredje timme… nu äter jag ett par gånger om dagen, och mycket mindre portioner (men destå bättre matkvalitet!)
Satsa på ägg och köttfärs, och jaga extrapriser! Gör storkok och frys in. Investera i en frys om du inte redan har en :P

Ägg och köttfärs precis som Orange skriver! Jag är själv ganska fattig men mina matkostnader är inte alls höga tack vare att jag äter mycket ägg och mycket köttfärsbaserade måltider.
En återkommande favorit är också det här receptet gjort på bacon, ost och tomatkross:
Du har redan fått en massa bra tips. :o) Jag är också student och för mig blir det billigare med LCHF. Jag äter inte alls lika stora mängder mat och oftast är fett billigare än kolhydrater per kalori. ;o)
Är inte sötsugen längre så godis(dyrt) och sånt köper jag inte. Bara lite mörk choklad ibland. Och jag har blivit billigare i drift när det kommer till alkohol… :o) Så allt jämnar ut sig!
Hehe tack för att ni delar med er! Det stämmer nog rätt bra :D Det är bara n i början det är dyrt när man byter ut hela kylens innehåll typ ;)
Vitkål, rödkål, chapinjoner o lök är billigt o klart bra att steka upp som tillbehör.

Jag äter mycket köttfärs och ägg, och passar på när det är billigare saker, vilket har lett till att jag har frysen fylld med lax, fläskkotletter, köttfärsbiffar och faktiskt även fläskfilé…
Ska dock sägas att jag sällan äter grönsaker, men för de få gånger jag är sugen på det finns det också i frysen nu (broccoli, blomkål och sparris).

Jag bor själv och jag försöker köpa storpack, göra mycket när jag lagar mat så det räcker till både lunch och middag i några dagar också fryser jag gärna in i portionsförpackningar till dedär slappa dagarna då jag inte riktigt orkar stå vid spisen :)
Samtidigt har jag märkt att om man tänker på det så är det inte så fruktat dyrt egentligen… Om vi tar godis tex.
Jag innan: Köpte ½kg lösgodis: ca 40kr Räckte: ca 2dagar.
Jag nu: Köpte: 2 påsar färdigskalade nötter: ca 50kr Räckte: 1½vecka…
/Lina
http://www.lvdp.blogg.se
Lite sent kanske men andra kan ju vara intresserade också.
Mat som inte är så vanligt är väldigt billigt: Hjärta och lever tex.
Strimla hjärtat fint. Stek i smör med hackad lök. Häll på grädde, salt, peppar. Låt puttra 10-15 min. Ät med din favoritgrönsak till.
Lever skärs i större bitar och kryddas även med kryddpeppar. I övrigt samma som ovan.
Jag köper hjärta och lever för ca. 20 kr/kg. på min vanliga mataffär.
Det finns ju ett recept med Schweizerfärs uppe, det är en slags köttfärslimpa med valfri färs,ägg,ost, vispgrädde,lök och kryddor. Sedan in i ugnen i 200grader under 45-60minuter, mättande och enkelt att tillaga :-) Man gör en stor sats så har man matlådor till andra dagar också som sagt :-) ca 250gram blir en måltid för mig iallafall och jag är mätt i flera timmar efteråt och jag väger ca 104 kg (på väg neråt)