Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 1875 ggr
ulrika_m
0

Läkarkontroll, kolesterolvärde

Idag var det dags för hälsokontroll på företagshälsovården. Vi gör en vartannat år, och sist jag var där hade jag precis börjat nosa på LCHF men körde mer GI. Då hade jag kanonfint kolesterolvärde tyckte sköterskan, 4,5 tror jag det var. Nu har jag kört LCHF i mer eller mindre 1,5 år med vissa avsteg för jul och semester, men ändå. Var mycket spänd på hur värdena skulle ligga nu.

Blodsocker, Blodtryck etc var finfint, vikten likaså. Men kolesterolet! Det hade minsann gått upp till 5,4! Jag hade precis innan fått frågan om jag äter mycket frukt och fick då chansen att förklara LCHF för en mycket tveksam sköterska. Nu fick hon vatten på sin kvarn och menade att min största förändring i livsstilen sedan sist är min kost = den är ansvarig för höjningen av kolesterolet.

När jag då ställde frågan vilket kolesterol det var som gått upp - det "goda" eller det "onda" kunde hon inte svara eftersom detta värde var en sammanslagning av de båda. De går inte heller vidare med fler prover som kan visa båda värdena separat om man ligger i det normala spannet vilket jag gör.

Gick därifrån både glad och förbannad. Glad för att jag är frisk, jag är mycket nöjd med alla resultat. Förbannad för att det sitter så hårt med fettskrämdhet och kolesterolskräck.

Margareta
0

Stämmer in i Din ilska och håller med Dig!

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Det viktiga för hälsan är att hålla koll på triglycerider och sockervärdet.

Det enda som är säkert med kolesterolvärdet är att man lever längre med ett högt värde om man är kvinna..

Doc
0

1. Totalvärdet för kolesterol ensamt säger ytterst lite om risk för hjärtkärlsjukdom.

2. Värdet kan variera från dag till dag med minst 10%.

3. 5,4 är helt normalt.

blackraven
0

Mina värden hade sjunkit sist jag kollade… läkaren undrade om jag hade lagt om kosten :) Japp, sade jag strålande och han frågade vad jag hade gjort. Svarade att jag dragit ner på kolhydraterna och äter mera riktigt fett. Hade 4,3 kolesterol och 1,6 LDL.

magma
0

Skrattande