Müsli på tapeten
Så har då nyheterna scoop'at om att müsli har mycket socker.. och nån lärd står i tv o säger - att äter man mycket socker så får man ju snart sug efter nåt nytt att äta/ man blir hungrig fortare…
Och - hujedamig - det finns ju fett i vissa sorter oxå…
Jag såg hackade nötter… vilket ju är bra fett
MEN - de har ju bara fattat sockerbiten - resten av kolhydraterna gör ju samma sak som sockret..
Så det blir betyg - en halv suck… de har ju i alla fall uppmärksammat halva kolhydratproblemet
😂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag tror att vi får ha ett oäääääändligt tålamod om vi vill se en förändring hos "etablissemanget".
OK, att man nu börjar prata om socker, och det kommer nog att gå två steg framåt och sen ett tillbaka när Danisco & Co lägger fram studier som visar att man minsann inte alls blir fet av just sockret!
När man väl uttömt allt om sockret (och hoppas hallonbåtarna ryker där, men det blir väl när typ Rössner har tagit dem och seglat iväg), då kommer nog nästa kolhydratkälla, kanske mjölet och så blir det samma visa där, två fram och ett tillbaka, och jisses innan de kommit fram till fullkornsmjölet som är såååå nyttigt!
Våra barnbarns barn kanske kan få uppleva en SLV-ångare som har kommit på rätt kurs.
Tror jag!

På tal om socker så hamnade jag på en sida perspektiv.nu Läste lite överallt och sen såg jag längst ner vem som står för sidan, Nordic Sugar….spännande va??!!
#2 Mozzarellan
GODE TID - jag gick in o läste deras myter och fakta… Jag vill slå nån, skrika högt och slita mitt hår… arrrrggghhhh
😡

Jag tror jag googlade om och hitta en lchf vänlig inställd dietist i Göteborg och läste nån artikel , sen blir det ju som oftast att man surfar runt o kollar vad dom har o säga……. Sockerägd sida undra om den är partisk😁😁😁😁😁
Mooniq - Din trådrubrik fick mig på gott humör. Kom att tänka på den sortens strukturtapeter som fanns 'från början' - typ 80-tal? - de var som upplimmat müsli med färg på.. 😃
I trådämnet håller jag med, min suck är nog mest 'trött'..
#5 kaisakavat
Ja, jäklar - strukturtapeter - det var tider det!! 😃
Sockerbyrån (sockerindustrin) i England har gett ut en broshyr om hur man går ner i vikt och håller sin vikt. Man ska äta massor av kolhydrater och ofta för att hålla blodsockret jämnt (skyhögt). Godis, bullar, kakor etc är inget problem alls bara man väljer sorter som har så lite fett som möjligt. Man skulle nästan tro att de är i maskopi med tillverkarna av diabetesmedicin. 😮 De gör allt de kan för att kunna forsätta sälja sina produkter. Ovetande läkare sitter säkert och delar ut deras broschyr till överviktiga patienter än idag. Sockerbyrån ville inte kommentera….. I wonder why.
#7 Ary
Man blir helt matt alltså!
Men jag har ju mina diskussioner med kompisar och arb.kollegor. Socker är en sak och kolhydrater en helt annan.. Då har jag en liten lektion och sen säger de flesta - AHA !!
Men jag måste alltid förklara kolhydrater - blodsocker- insulin- svängningar - jag brukar om jag har dator nära visa kostdoktorns sida och nybörjarsidan. .
vi strävar lite i motvind men det blir lättare och lättare.. tycker jag 🙂
Bara det att jag fått igenom förslaget på jobbet att köpa in ekologiska ägg som vi kokar, steker och gör omeletter på - fick bra genomslag för några dagar sen, när någon diskuterade hästköttet och jag la kommentaren att innan äggen så åt många frysta färdigrätter.. det blev tyst då… 🙂

Haha, jag såg också nåt slags strukturtapeter framför mig när jag såg rubriken!
I övrigt orkar jag inte ens lyssna på tramset…
Vad betyder hujedamig? :-)
#10 Medlem
har du inte tittat på Emil i Lönneberga?.. 🙂
Jag kan nog inte översätta direkt - men typ, fy tusen, usch då, hemska tanke.. ungefär..
Mooniq - Nej tyvärr, ska fråga barnen om det för att de har sett den filmen.
Tycker det är jätte intressant med dialektala ord :-) Tack!
Emil i Lönneberga är nog inspelad i Småland/Skåne tror jag. Själv bor jag i Bohuslän och vi har en hemsk dialekt..😕
Men ordet Hujedamig - är gulligt tycker jag.. Det är en äldre tant som säger Hujedamig.. kanske KrösaMaja..
Pigan Lina sjunger ju om Emil - Hujedamig sånt barn han var, ej värre tänkas kan, ja Emil var det namn han bar, ja Emil var hans namn!
Tror det är fler i boken som använder det uttrycket.
Vår kära Astrid har väl gett upphov till fler "klassiska" uttryck.
-Pilutta dej! (Madicken) -Har mamma sagt det? (Tjorven) Äh, kommer inte på fler just nu, men det var ju inte det tråden handlade om.
Att läsa Astrid Lindgren är kanske att få en rätt bra inblick i den svenska folksjälen. Tror vi inte riktigt fattar hur mycket hon har präglat oss alla.