Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1579 ggr
Mozzarellan
0

Frukost, 93/4/3......

Tålamod jo jag vet,,, men när jag tittar på min frukost i veckorna ser den mest ut så här, 93/3/2 väldigt lite protein alltså.Svårt för ägg på morgonen. Det blir fettkaffe, Totalyogurt 5% med lite grädde.( ibland några blåbär) Efter mina två första veckor gick vågen lugnt ner ett hekto om dan ungefär, men sen i onsdags hoppa den upp från 85.1 till 85.9 och där står jag helt still i fyra dagar.176 cm o startvikt 87.6 Lägger in i dumbell och totalt blir det runt 75- 80%i fett och 2-4% kolisar resten protein. Misstänker att det är för lite Totalt i kcal ligger jag på 1500-2000 om dagen. Tycker mig märka att förra veckan var det köttbit med majjo o nåt grönt, gick vikt ner, denna veckan har jag blandat i grytor och muossaka o verkar som då står jag still….. Söker fortfarande något liknande forum här i Italien , hittade nåt som verkade liknande , men det var lc och paleo. De åt till frukost omelette på bara äggvita, tre tomater samt 48 mandlar!!!! Delar in sin mat i "block". Dessutom ingen info om man inte betalar 100-120 euro för o träffa en dottore som skall göra dieta personlig…betala, betala och betala… Verkar som man blandat in zondiet as well. Läser mig till att man skall akta sig för att vara i ketos mer är 14 dagar då man försurar sig och kan skada sina njurar rejält…. Ramlar in i kroppsbyggarnas värld då det äter lc i 12 dagar. Söker vidare i den italienska djungeln!!!

Mooniq
0

Om du har svårt för ägg till frukost - kanske rökt fisk/kött kan vara nåt - just för att få upp proteinet..eller äter du mer proteiner under lunch/middag så du ändå täcker behovet?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

TomRay
0

Precis som Mooniq skriver tror jag det viktiga är att se till helheten, det kan gott gå en frukost utan mkt protein, så länge du får i dig protein vid de andra måltiderna.

/ Tomas

ooja
0

Har lite samma problem, din vikt, kalorier och allt är detsamma på mig. Äter jag kött och fet sås går jag ner men så fort det är är en gratäng i normalportion så stannar jag av. Blir så tråkigt att äta så ensidigt i 15kg till ner, men vad gör man? :) Blir väl för mycket kolisar, mejeriprodukter eller något tok när man vill ha lite smarrigare mat :)

Sindri
0

Det är ju så tyvärr oftast så att ju mer man har att gå ner desto lättare går det, plus att man förlorar mycket väska första tiden.
Om jag vore du skulle jag försöka hitta något annat än yoghurt till frukost.

Har du provat Äggmjölk? (Sök på sajten om du inte vet vad det är) Jag gör en rejäl till frukost på 1 ägg och 1 äggula, kokosfett och smör i plus kokosgrädde (20% fett), lite kakao och ett uns vaniljpulver. En liten bit brie med gul paprika på.
Jag står mig många timmar på det.

[WickedAlly]
0

Äggmjölkslatte är gott som attan! Fast jag använder två ägg, 50 gr osaltat smör, 1,5 dl vatten, 2 tsk snabbkaffe och lite kardemumma. Dricker jag det vid tio på förmiddagen så är jag mätt till minst 18.00, ibland längre :)

Tänkte testa att ha hallon istället för kaffe i morgon, för att variera lite :)

Mozzarellan
0

Tack för tipsen. Skall prova med äggmjölken som variation.kör ni den i vanlig mixer?? Kokosmjölk har jag , ska kolla fetthalten. Skall köra med rena köttbitar o fisk med majjo.kolla om det lossnar. Nattinatti

[WickedAlly]
0

Japp, först i med äggen och eventuella kryddor.
Sen för latten värmer jag vatten, smör och kaffe i en kastrull, låter det koka upp. Mixar samtidigt som jag långsamt häller i smörblandningen i äggen, häller man fort kan det bli äggklumpar = inte gott. 
Är äggen rumsvarma blir såklart latten varmare (och godare), annars kan man micra försiktigt på låg effekt och hålla koll hela tiden. 

Samma här, rena grejer gäller framöver så får vi hoppas på det bästa :)

Sindri
0

Jag lägger äggen i botten på mixerskålen, kokosfett och smör ovanpå, kör med mixerstaven samtidigt som jag häller vattnet, det blir aldrig klumpar.

Kokosmjölk brukar ha kring 10% fett. Om du ha kokosmjölk i burk så kan du öppna den i fel ände och försiktigt hälla ut det mesta av vattnet - då får du kokosgrädde. Kokosgrädde har ca 20% fett.

Mozzarellan
0

Ok, väldigt värdefulla tips. Ska nog investera i en mixerstav - mindre och diska😜 Dricker fett kaffet sakta på morgonen, läser lite tidningar på ipaden och känner efter om det finns mer hunger, sen tar jag en klick 5%ty med grädde o mascarpone …inte alltid. Reprisernas tid verkar vara över, vågen rör på sig igen , ner 4 hg . Åt rejäl lax bit med cf igår.kurra lite imagen vid sängdags, sovit gott. Tjingeling

[WickedAlly]
0

#8 Tycker det blir för kallt att göra så, har svårt för kall äggmjölk :/
Får aldrig heller klumpar dock :)

Sindri
0

#10 skrivet av WickedAlly 

Min blir aldrig kall.

Mozzarellan
0

Sindri, är dig äggmjölk kall?? Tror jag missar nåt.. Nu kör jag en test, i värsta fall får jag väl heta upp den i micron

Mozzarellan
0

Sindri, du nämner inget vatten i post 4. I post 8 står det vatten…..hm… Väntar på svar

Sindri
0

Nej, den blir lite lagom ljummen, man häller ju på kokande vatten och mixar snabbt. Går att värma i mikron också om man tar det försiktigt.

Mozzarellan
0

😝😝😝😝😝😝😝 Om du bara såg mina miner…. Har nu gjort min första äggmjölk, på smör, kokosgrädde 1dl en gula och ett helt ägg. Tog lite kakao o lite vanilj Gasa på med turbon på elvispen och hällde på en dl hett vatten. Provsmaka och det blev lite too much hawian tropik med kokos, så jag drog ner en tsk kakao…vispa upp igen och nu smakar den marsipan!!!! I med lite vanilj , men den smakar faktiskt marsipan.. Ryser men dricker….ska nog fila lite på vad jag skall ha i för min smak.

[WickedAlly]
0

Skippa kokosgrädden, i min smak är det betydligt godare utan :)

Har sett att några har vanlig grädde i men då blir det inte speciellt strikt iofs.

Mozzarellan
0

Ryser fortfarande…..men för första gången var jag vrålhungrig 10.30 Nåt jag aldrig känt på mina tre veckor..så tänkte det vore på tiden o testa en äggmjölk. Misstänker också varifrån hungern kom ifrån, nämligen ändrat på min vanliga frukost och la in 60 gr keso i Totalyogurten.ville ha nåt att tugga på…. Jag vill gärna äta och få näringsrik mat inte fylla mig med rent fett och bara vara mätt av det. Tror kroppen behöver äta mat. Nu tog jag sista slatten och slutar rysa……😝😝😝😝😝 För den som gillar marsipan är det fantastiskt😜😜😜😜😜

kaisakavat
0

Ni som provar äggmjölk kan behöva läsa den här tråden. Om behovet av att få upp tempen på äggmjölk.

Fantastiskt bra diskussion i den tråden! 🙂

Sindri
0

Äggmjölk är kanske inte något man dricker varje dag, men som en snabb frukost där man vet att man får i sig tillräckligt med energi är den bra.

Kokosfett är en väsentlig ingrediens så du kanske skall vänta med den tills du får tag på kokosfett - då slipper du också kokossmaken.

Men kan du inte äta mat till frukost då? Idag tog jag en bit lax med crème fraiche med mosad avocado och lite majonnäs i. Till det en kopp te med 1 msk kokosfett, det går bar med smör också.

Frukost behöver ju inte vara speciellt frukostmat. Vi är ju lite vana vid det för när man äter "normalt" (kolhydrater), så har man oftast ett blodsockerfall på morgonen som behöver motas och därför har vi lärt oss äta mackor, yoghurt med musli etc.

Annat gott till frukost är tacofärs med äggröra, köttfärsbiffar med stekt ägg. Bra med dessa kötträtter är att man kan göra mycket på en gång och ha färdigt i kyl och frys.

Mozzarellan
0

#18 Tack för länken. Massa bra och djupgående info. #19. Tror äggmjölken för mig kommer att vara en nödlösning nån gång ibland. Skall beställa kokosolja,virgin, sommar nu hittar på några italienska sajter.den lär ju smaka kokos. Pris runt12-16 euro för 500ml. På en stod det tom mkt bra löddrande effekt och göra tvål med….. Hitta nåt tysk märke dr.Goerg coconutoil. Skall koka två ägg imorg till mitt kaffe, se hur det funkar. Det som hittills håll mig mest mätt länge var kokospannkakorna, helt otroligt länge.