Rengöra mockaskinn skor
Hej,
Har ni några tips om hur rengöra skor i mockaskinn? Jag har ett par svarta skor i mocka som jag tyvärr gick med i en regnig dag, ja ni vet grus och regn och allt möjligt. Nu ser de inte så fräscha ut fast de är dyra. Eller är det bara att slänga dom?

Den här tråden vill jag läsa.
Agneta
Detta hittade jag själv när jag skulle fixa till ett par stövlar
http://www.nexus7stores.com/17/2011/12/hur-man-rengor-mocka-skor-hemma.html
man får försöka fatta den knepiga svenskan bara ;-) jag körde det där med sandpappret… det var eg det som behövdes för mina stövlar var inte direkt smutsiga men lite blankslitna.
Här finns en annan instruktion med video, har inte kollat själv.
http://manligheter.se/2010/10/17/vard-av-mockaskor-hur-gor-man/
edit: det har jag gjort nu, enkelt och bra! Men det behövs nog en speciell borste.
Nej mina skor är inte smutsiga, har rengjort dom med en borste, men de är som du skrev ser lite blankslitna ut. De är inte gamla, men något med regnvattnet har skadat dom på något sätt.

Eller så går man till Clas Olsson och köper en stålborste, en sådan man borstar bort rost med.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Haha, såg klippet och tänkte direkt att det är smidigare att köra diskmaskinen tom. Ja ni vet, i slutet blir det en hel del ånga för att torka disken och då kan man stoppa in skorna där istället för att ha dom på en kastrull 😃
Zepp - Om jag skulle borsta dom med en stålborste då skadar jag skinnet. Jag vet inte om det finns något medel som kan fräscha upp färgen bara.
Jag hade för länge sen en mockaborste (finns kanske kvar nånstans) med smala metallborst i mitten och gummiborst runt om. Den var bra till mocka, kommer jag ihåg.
Det borde finnas sådana nu också att få tag på.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Klad--och-skovard/Mockaborste-36549/
tror det är ungefär samma borste som i videon ovan
#6 Är väl inte ett dugg jobbigt att hålla skorna en stund över en kastrull med kokande vatten? Behövs inte lång stund.
Har en sådan borste som jag rengjorde skorna med, men hur göra med färgen?
Finns kanske sån impregnering med svart färg, som man såg i videon?
Sen fattar jag inte riktigt? I # 0 vill du ha hjälp med hur man rengör skorna, men nu skriver du att du redan gjort det… Du har heller inte skrivit något om färgen förrän nu i #11 Jag uppfattade bara att de var smutsiga och sen kom det fram att det var lite blankslitna. Nu har de även tappat färgen?

Grejen är att mockaskinnet inte går att göra rent.. man ruggar upp en ny yta och det gör man med en stålborste.
Var den färgad så får man färga den nya ytan.
#12 Det var väl ingen färg utan någonslag protect eller sånt för att tex avvisa vatten och så?
#13 Jag rengjorde de efter jag postat tråden. Nja jag kan inte bestämma riktigt om de förlorat färgen eller inte, men de har inte samma färg som innan, svarta men med en gråaktig ton.
#14 Jag vågade liksom inte rugga upp för att få en ny yta, tänkte det skulle skada skorna. Jag ska testa imorrn. Tack för tipset!
Du såg videon eller? Där sa han att impregneringsvätskan hade brun färg men om färgen var intakt behövdes inte färgad utan då kunde man köpa ofärgad.

Ja det skadar skorna.. så man kan inte göra det hur ofta som helst.
Dvs mocka är uppruggat läder och är himla smutskänsligt.. har man tur så kan man borsta bort smutsen.

Finns det inte spray färg?? Som du sen kan rugga upp med mocka borsten??
Ska kolla om jag hittar färglös impregneringsvätska.
#17 ja precis. Innan jag gick med dom i den regniga dagen kunde jag borsta bort smutsen varje gång med en vanlig borste och det gick hur fint som helst. Som sagt, regnvattnet verkar ha något som jag inte vet som gjort skorna på det viset.
Jag har en liten moccaborste som har en kant med metallstrån och en hel sida med något som ser ut som härdat gummi som går i vågor. Numera har jag bara ett par finskor i mocca men förr hade jag ofta stövlar och andra lite grova skor i mocca, det finns nog att få tag på någon skyddsspray numer igen, för jag tror att moccan är på väg tillbaka.
Men Medlem var det inte färgad du behövde!? Eftersom färgen skadats?
yvonnel, ja det låter ungefär som den borsten som biltema säljer som finns på bild i länken ovan!
Nä finns inte någon färgspray så jag köpte skyddsspray eller vad den nu hette. Ska testa metoden i länken och återkommer.