Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1161 ggr
ooja
0

gram

När man för in maten i dumbell så räknar man med olagad mat eller? Jag brukar äta 70g bacon (innan stekning) men efter väger den bara 20g och hade man gått på sista värdet så är det ju inte mycket energi alls?

Zepp
1

Du äter väl upp fettet?? 😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ooja
0

Njae, sörplar ju inte i mig det som blir kvar i pannan direkt ;)

Ary
0

dumbbell har stekt bacon på listan. Det borde ju ge ett ungefärligt värde.

ooja
0

Jo men bara magert bacon?

Rickard G
0

Större delen av fettet blir kvar i pannan när du steker bacon, kan vara värt att steka ett par ägg i fettet efteråt och äta till? ägg suger upp fett riktigt bra!

Jag gör själv så, sen häller jag över det lilla som blir kvar på ägg/bacon.

mmmm, fett!!😍

Zepp
0

#2 Det är ju det som är själva finessen med bacon.. fettet!

Då kan du lika gärna äta sådana friterade fläsksvålar till frukost!

Stek bacon i en klick smör/cocosfett.. ta upp baconet eller låt det ligga kvar, knäck 3-4 ägg rätt på och rör om så får du en underbart god baconomelett som mätter en halv dag.

ooja
0

Jag steker två ägg i sen men gillar inte att hacka sönder dom, då det tas upp mer fett. Skulle aldrig klara av att ringa över fettet på maten. Jag kompenserar upp ibland med en msk kokosfett i te till maten. Men menar ni alltså att ni steker bacon i fett? Det rinner ju ändå ut så mycket fett som det steks i så det kan väl inte göra någon skillnad? :)

ooja
1

Ska dock testa att knäcka tre ägg i imorgon och försöka få upp allt fett och se om jag håller mig mätt en halv dag, har väldigt svårt att tro det! Ska då dessutom steka i smör! ;)

Zepp
0

🙂

Det är ju därför man knäcker i äggen o rör om.. för o få upp fettet!

Beror på hur mycket energi du vill ha i dig!

Tex så skär jag baconet på hälften, sen gör jag äggröra på alltihopa.. skitgott.. och jag vill bara äta två gånger om dagen!

Ta cocosfettet i äggröran i stället!

Oså slipper du en massa konstiga uträckningar.. bara det är värt allt, det enda som försvinner är vatten!

ooja
0

Hade absolut haft så avslappnad inställning och  bara slängt ihop allt om det inte var för att jag stått och trampat på den här vikten ett tag nu..

Så vad kom vi fram till, väger man stekt bacon alltså om man inte äter upp fettet som runnit ut?

Zepp
2

Du sitter fortfarande fast i det gamla kaloriparadigmet va?

Kanske lika bra att du testar en ny approch.. om det gamla inte funkar?

Gör som jag sagt, en rejäl frukost och allt fett skall  ätas upp, hoppa lunchen i stället, och ät en rejäl måltid när du kommer hem!

"Hi Andreas,

My name is Brittany and I live in the Pacific Northwest of the United States. I just wanted to thank you for the posts you had on calorie counting. I’ve well understood for over a year that a primal/LCHF way of eating is ideal and have managed to lose weight (210 lbs down to the mid 180s at 5’6″ now). However, my DailyBurn Tracker app on my phone was my crutch. I’d keep track of my macronutrient ratios and calories (since I was overeating, even if it was healthy foods) every. single. meal.

When I read your post about calorie counting being an eating disorder, I was kind of put off and defensive about it. I browsed forums of my fellow primal eaters to see how they went about ensuring they weren’t eating too much. I kept trying to validate my need to have these silly numbers and information about my food.

Then your whole point hit me:

I’ve been so inspired by the diets of our evolutionary ancestors and other aspects of their lives (minimalist footwear, good sleep, etc) that I completely ignored my body’s natural ability to tell me when I’m hungry and when I’m full. Counting calories is so artificial and so far removed from the direction I was trying to take my life. I stopped at the beginning of this month and I enjoy my food more. I feel less neurotic about tracking macronutrient ratios (just keeping my carbohydrate intake in check, which comes naturally now) and don’t feel pressured to eat more/less to hit my “calorie goal”. We’ve got built in calorie counters! We just have to tune into our natural way of eating and things will right themselves.

While I wasn’t thrilled with the idea at first, I really appreciate the hard look you took at calorie counting. It helped me review my own habit and I feel so much better for it!

Our bodies are such amazing machines; we really do underestimate them!

I appreciate all the hard work you do in educating others, myself included.

My thanks,

Brittany"

http://www.dietdoctor.com/why-calorie-counting-is-an-eating-disorder#comments