Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3801 ggr
Trule
8

En etisk diskurs

Hej!

Har just besökt en "grisfabrik" och det känns som om jag aldrig mer med rent samvete kan äta gris igen. Stackars nassar! Hur kan man behandla djur så?

Och på en gård utanför stan står korna och trängs i små bås hela vintern. Det är väl vad de flesta kor i allmänhet gör, vintertid. Känns inte heller bra.

Och för ett par år sedan tittade jag in på en "äggfabrik" med frigående hönor. Det fanns knappt en höna som hade några fjädrar kvar på kroppen. Det sägs att man inte kan ha hönor i större grupp än 12-14 om de inte ska utveckla "hackkycklingar" och kannibalism.

Dessa erfarenheter sammantaget gör att jag funderar på hur jag ska gå vidare med lchf men reducera köttkonsumtionen. Tycker det helt enkelt är jobbigt att finansiera köttindustrin som blivit "stordriftsmonster".

Är det någon mer än jag som har dessa funderingar?

hemul
5

Jo, det är obehagligt för att uttrycka sig milt. Ett sätt är väl att försöka köpa bättre kött än Scans fulkött, men vem har råd att göra det 100%? Inte så många här, tror jag.

Det är också ett oroande kapitel, att bra mat kan komma att bli förbehållen ett fåtal. På ett sätt kanske det är bättre än att ingen äter bra mat, men ändå.

Rasken90
1

Hellre vanligt kött än genmodifierat kött. Jag har jobbat på mcdonalds, sen dess vill jag inte äta på mcdonalds längre. Det är nästan samma princip, när man väl varit på ett ställe och ser hur illa det är. Då vill man inte äta därifrån. Men alla gårdar är ju inte likadana.

Sen blir man ju lite paff när man ser veganer och vegeterianer som äter upp kossornas mat m.m (skämt åsido)

Jag antar att du förstår min punkt, hade du inte besökt stället så hade du säkert fortsatt att äta kött :-) Det är ju bättre att få järn från kött än att knapra i sig kosttillskottet :-)

Rasken90
1

Men som hemul säger, man kan försöka köpa sig lokalproducerat kött! Visserligen är det dyrare, men jag kan lova dig. Det är så oerhört mycket godare!

Ehm, själv försöker jag inte köpa kött från scan utan går på JMs produkter eller närproducerat.

TomRay
5

Ja det är jobbiga frågor som man inte kan blunda för. Jag tror att man skulle kunna halvera sin köttkonsumtion utan att det ska påverka hälsan negativt, och på så vis skulle man ha råd att köpa det dyrare men bättre producerade köttet.

/ Tomas

mooonlight
6

Det finns ju andra alternativ än billigt kött i affär.

Här och där i landet finns bönder som håller sina djur ute mer eller minde året runt, och de äter bara gräs/hö/ensilage (kor, får, etc då; grisar och höns får ju annat).
På Blocket brukar finnas annonser på köttlådor. Sedan finns företag som t.ex. Gröna Gårdar i Göteborgstrakten.

Man brukar säga att man får det man betalar för. Köper man billigt kött så får man räkna med att det kommer från ”köttfabriker”.

Å andra sidan, köper man en rejäl köttlåda från en bonde, typ 1/8 eller 1/4 kossa, helt lamm eller hel/halv gris så är inte kg-priset så rasande farligt. Och köttet är så mycket godare…

[Marja-Liisa]
0

Jag köper mitt kött direkt av en gård som har bara några djur för att hålla naturen öppen (ägarna har jobb utanför gården), de använder bara naturhö som foder. Deras granne har ca 15 st hönor och säljer bara till oss, både kött och ägg har jättebra kvalitet men inte billigare än i affären.

Jag köper ngn gång griskött och kyckling. Det klart att det är inte bra om man inte behandlar djuren bra och jag hoppas att kontrollmyndigheterna hinner sköta sitt jobb.

Trule
4

#hemul; Ja, det är något som jag också funderat över. Klasskillnaderna kommer på sikt att märkas ännu på tallriken än vad de redan gör - och därmed också på hälsan (där de redan nu är markanta ur ett klassperspektiv.)

#Rasken90; Jag har besökt rätt många bondgårdar och visst, det är stor skillnad på lokal smådrift och "stordriftsfabrikerna" men det känns fortfarande problematiskt att korna och grisarna hålls inne i bås halva året utan möjlighet att kunna röra sig. Det är helt enkelt inte naturligt för ett djur.

#TomRay; Det verkar vara en bra idé - man kan ju äta mer skaldjur och fisk - om man väljer att blunda för att haven håller på att bli utfiskade…:( Men det är också rätt dyrt i längden. Jag orkar inte längre äta så mycket ägg som jag tidigare gjorde och jag mår inte så bra av mjölkprodukter så det blir svårt att hålla en lc-kost med reducerad köttkonsumtion i mitt fall. Tricky.

#moonligt; Jag har googlat på Gröna gårdar, tack för tipset!, men jag bor visst på helt fel ställe, får fara ända till Halmstad om jag ska få tag i något "utskänkningsställe".

Tidigare bodde jag nära en familj som födde upp rashönor i mycket liten skala och det var en enorm skillnad på smak och färg på äggulan. Det var också skönt att se hönorna fritt vandra runt på deras naturtomt året runt.

En tanke; Man kanske ska slå sig i slang med någon som jagar?

yvonnel
0

Känner ni någon som jagar så är det inte så enkelt kanske, men mycket värdefullt, om dom kunde smyga in sig på gratisgrisarna som annars förstör så mycket marker, jag menar vildsvinen som faktiskt har ett otroligt gott kött och dom har ju garanterat blivit uppföda naturellt.

Trule
0

#8. Vår granne jagar, men jag känner honom inte så mycket. Borde nog fördjupa bekantskapen…Han jagar mest vildsvin, de finns det ju gott om överallt. Jag ramlade nästan över en hel familj i höstas på svamppromenaden. Galten hade ett jättelikt huvud och såg skrämmande ut, men de rara randiga smågrisarna som traskade på i slutet av tåget var otroligt söta.

yvonnel
0

Akta dig för morsorna bara, galtarna är farliga dom med men morsorna går till anfall om ungarna är små. Ovanligt att se dem på dagtid, det måste ha känts lite speciellt. Du kan väl be honom, din granne, att få köpa en bit för att du har hört talas om att det skulle vara så gott kött, sedan kan ni väl bekanta er vidare.

(Glöm bara inte bort att skicka en bit till undersökning efter trikiner).

Trule
0

Hu! Vart ska jag skicka det provet? Tja, det lär väl grannen veta om han nu vill stycka och sälja en bit till mig.

Vet du om det finns vissa delar av vildsvinet som inte är så goda. 

Får jag "till det" med grannen ska jag låna en kokbok för vilt på Bibblan.

KarinJ46
0

#11 Jordbruksverket kanske? Gå in och kolla på deras hemsida.

Trule
0

Karin; Tack för tipset. Men först ska jag knacka på hos grannen och höra vad han säger. Det är ju inte helt otroligt att han redan har en "distributionskedja" med släkt och vänner.

hemul
1

#3 Nja, tyvärr har nog inte grisarna nära mig det bättre än de har någon annanstans i landet. Önskar det vore så, men…

#7 Ja, jag har också tänkt på det länge. Hade jag haft den ekonomi jag en gång hade hade jag köpt ett par stora kylboxar och kört dit där det bra köttet fanns och bunkrat. Idag är jag sjukpensionär utan bil. Jag prioriterar maten, men det finns en gräns. Vad är det för liv om man inte har pengar till något annat än mat? Det funkar inte.

Jag tror också att klasskillnaderna kommer att bli synligare, eller inkomstskillnaderna kanska jag skulle säga. Klasskillnader känns lite förlegat. Den som kan äter bra kött. Den som inte riktigt har råd äter Scans fulkött. Den som inte alls har råd får äta korv på sin höjd.

De läskiga är att det inte är ekobönderna som får så himla mycket mer för köttet. Det läggs på i andra led. Och att eko är inne nu gör det inte ett dugg bättre. Ibland tror jag höga priser i butiken bidrar till att göra ekoköttet atttraktivt, för ett fåtal. Man visar att man har råd att köpa det.

Dessutom, vad finns det för ekokött i butikerna? Affärerna i city här har mest "finbitar", de man inte ens har råd att äta som fulkött till vardags. Resten av kossan då? Den syns inte till.

Och då gäller det ändå bara eko, som jag personligen inte tycker är värt pengarna om jag inte vet från vilken gård det kommer. Det kan vara nästan gräsbetat och det kan vara bara lite bättre än fulköttet.

Athenasmatte
0

Varför inte hålla dig till vilt och kött från 100% gräsbetande djur? På vissa gårdar kan man dessutom köpa ägg direkt från uppfödaren- där man kan se kycklingarna picka fritt ute på gården =). Jag köper fisk från en fiskare jag känner- på så sätt vet jag att fisken är naturlig och kommer direkt från havet!

hemul
5

Öh… Därför att vi inte har råd och/eller möjlighet.

Trule
0

Hemul; Det finns all anledning att vara skeptisk till eko-märkningen, enligt ett långt reportage i tidningen Filter (som jag tycker är det enda magasinet som förenar god research med långa, grundliga artiklar.) Ekostämpeln har ett skrämmande tunt innehåll bakom fasaden och löftena vid en mer ingående undersökning.

Försökte hitta en länk till artikeln, men förgäves.

Och det är som du skriver; många som tjänar bra på eko-trenden, men inte producenterna eller slutkunderna utan alla dessa mellanhänder.

Ja, det förargar mig mycket att man inte tar bättre hand om djurens alla delar, det verkar vara som om det bara är filéerna som räknas numera. Det är inte nog med att de flesta slaktdjur föds upp under odrägliga förhållande, när man tagit livet av dem så slänger man bort hälften.

Athenasmatte; Jag saknar kontakter och det blir också för dyrt för min kassa i längden.

hemul
1

Ja, det är nog många som tror att KRAV är någon slags tillsynsorgan, t.o.m. en myndighet. Men bakom symbolen hittar man de vanliga aktörerna.

http://www.krav.se/Om-KRAV/Organisationen/Organisationsschema/Medlemmar/

Trule
2

Hemul; Ja, det må jag säga…bland andra ICA, Scan och Arla sällar sig till den långa raden av medlemmar. Här ställer man inte så stora KRAV på opartiskhet och gränslandet mellan etik och kommers ligger nog höljt i mycket tät dimma.

Ulf-S
1

Jag håller absolut med om att KRAV är en rätt så bluffig märkning. De har regler som inte bara är slappa, utan dessutom innehåller undantag och dispensmöjligheter… Samvetslösa producenter kan naturligtvis utnyttja alla kryphål och sedan sälja skräpmat med falska miljö- och hälsoargument.

Athenasmatte
0

Visst är det dyrare med vilt och kött från gräsbetande djur, men  planerar man sina inköp så anser jag inte det vara något problem. Jag är före detta student och numera arbetslös- trots detta klarar jag av att köpa kött, fisk och ägg från "glada djur". Det handlar om vad man prioriterar. Jag passade på att köpa vilt när det var på extrapris och har det i frysen. Det blir faktiskt inte så mycket dyrare med detta kött- inte vad jag ar märkt av i alla fall! Och klarar jag av att köpa detta, så borde väl de flesta andra också ha råd. Skippa andra onödiga utgifter helt enkelt- det handlar om vad man prioriterar. Sen så behöver man inte vräka i sig kött varje dag heller- ät lagom mycket så räcker det längre! Man kan ju välja att äta vegetariskt vissa dagar om man vill det (jag gör själv det ibland).

Jag kollar alltid i reklambladen vad som är billigast just den veckan och så får man planera sina inköp efter det om man ska ha råd med bra kött helt enkelt! Andra kanske varken har tid eller ork med detta, men då ska man inte komma och skylla på att "man inte har råd"- det är helt OK att inte ha tid eller ork, men det är inte OK att ljuga (nu menar jag inte att ni ljuger, jag har ingen aning om hur eran ekonomi och ert liv ser ut, men jag misstänker att det finns ganska många som skyller på att de inte har råd när de i själva verket bara inte orkar/har tid att hitta bra kött. Hur förklarar ni annars att jag- arbetslös f.d. student- har råd?)

[Marja-Liisa]
0

För mig är den största frågan hur mycket mat folk kastar. I princip kastar jag inget ätbart, äggskal och grönsakrens är det som går till komposten, jag kokar köttbuljong av ben och hemodlade örter, så jag äter mitt naturbeteskött och hemägg med god samvete och god hälsa. Och mat som har bra kvalitet behövs inte så mycket. Nu skall jag se till att vid nästa slakttllfälle få med nöttungan också, lever från flera djur får jag redan nu.

hemul
3

Men Athenasmatte, jag har aldrig sett gräsbeteskött i ett reklamblad. Var sjutton bor du? Och viltet i frysdisken, vet du att det verkligen är vilt och inte uppfött i hägn och alltså utfodrat med spannmål?

Ska jag ha tag i sånt måste jag köpa direkt från gård och jägare. Det kraver i det första fallet bil och i det andra kontakter. Jag saknar båda.

Trule
1

Ulf; Det borde skrivas mer om bluffmärkningarna. Det ser så bra ut med KRAV och Glada Grisar på pappret, men hur ser det ut i verkligheten?

Naturligtvis, det är utmärkt att det finns krav på bättre djurhållning, men hur bra är eg. djurhållningen? Och vem kontrollerar gårdarna, oanmälda? Och - som Hemul skriver - det finns massor av dispenser och undantag som inte syns på köttpaketet.

hemul
1

Det var inte jag som sa det, men jag håller med. ;-)

hemul
1

Det kanske avviker lite från ämnet, men när det gäller KRAV eller bra val öht så försöker jag hålla mig till det på vegsidan. På köttsidan tycker jag inte det är lönt om det inte finns spårbarhet ända till gård.

Frukt och grönt köper jag helt enkelt det som är prisvärt med KRAV-märkning. Det blir mest vitkål, morötter, potatis (ja, jag äter ju det), spenat, broccoli och bananer (som jag också äter, ja). Beträffanda sydfrukter så tycker jag KRAV-märkningen har en dubbel funktion. Jag litar ännu mindre på rättvisemärkningar än jag gör på KRAV och är det KRAV-märkt vet jag ivf att de som odlat frukten inte har stått till knäna i gift. Det är väl vackert så.

Min förhoppning är att om prisvärda ekologiska grönsaker  och dito frukt säljer så kommer det att sprida sig till köttsidan också. Då är jag redo.

Trule
1

Hemul; Låt oss hoppas.

Själv är jag närsynt när jag köper frukt (vilket jag alltså gör. :)

Tycker det är motsägelsefullt att man rubricerar frukt som eko-val när de kommer flygandes från Sydafrika och det finns liknande alternativ från Europa. Ok, de kanske inte är besprutade (vilket är bra för konsumenten att veta) men hur eko är det för detta arma jordklot?

Håller också med dig om (vilket förmodligen framgått i mina tidigare inlägg) att jag inte litar på några KRAV-märkningar eller Glada Grisar förrän gårdens namn står utmärkt och jag kan oanmäld besöka den.

hemul
3

Det finns säkert en viss vinst med KRAV-kött, både för djuren och för oss. Vad jag menade är att med min plånbok är inte den lilla och osäkra vinsten nog för att motivera priset i handeln. Hade jag större plånbok skulle jag kanske köpa ekoköttet i butiken, men det är tveksamt, för jag skulle fortfarande känna att jag blev lurad och att ICA-handlaren skodde sig på detta. Däremot skulle jag som sagt säkert köra långt för att få tag i det kött jag ville ha. Inte miljövänligt det helller, men nyttigt för mig och för djuren. Ego - javisst! ;-)

yvonnel
0

När det gäller vildsvinskött så brukar det finnas jaktlag som tar hand om köttet , det ska ju hängas bl.a. och när det gäller kontrollen så är det en särskild bit man brukar skära ut och skicka till laboratorium också detta ska jaktlaget ta hand om som säkerhet. Jakt laget brukar fungera så att alla betalar omkostnader fördelat på kg kött totalt så det kan ju bli ganska billigt.

Hemul, har du inga kompisar som du kan samåka med ut på landet någonstans, det finns ju trots allt ganska många bönder som har försäljning. Prislapparna är inte alltid så nådiga där heller men det kan nog vara väärt det för kvalitet.

Kaprifolkött, heter det som jag oftast köper, gräsbeteskött från västsvenska gårdar -COOP säljer det, och man kan få det hemskickat, men jag köper mitt på Opaltorget här i Göteborg, det finns en invandrarbutik (f.d. ICA tror jag) där ser man nästan aldrig oxfilén utan mest bara det kött som kräver lång koktid men det börjar ju finnas ett större utbud av tryckkokare numera.