Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10416 ggr
quai
8/29/12, 11:28 PM

Gratis verktyg för att räkna ut energiprocent

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har nu kört LCHF i ungefär ett halvår, med lite varierande ambitionsnivå. Kan bara instämma med alla andra i hur mycket bättre man mår.

En sak som jag tyckte var ett problem i början var att hålla reda på vad man egentligen kan äta. Framför allt att räkna ut energiprocent tyckte jag var besvärligt. Jag och en LCHF-kompis valde att göra något åt det och hackade ihop ett litet verktyg som kan hjälpa till. Det är långt ifrån färdigt, men kan ändå vara till smidig hjälp ibland.

Testa gärna och kom gärna med återkoppling!

http://kostbevakningen.se/

Annons:
MimLan
8/30/12, 6:29 AM
#1

Oj, snyggt! Stort steg i användbarheten.

Väldigt trevligt att dt inte är krav på inloggning.

Varifrån kommer näringsvärdena? Märkte att jag inte kunde lägga in tillagade värden. T.ex. kokt/stekt ägg, eller stekt fläskkarré.

quai
8/30/12, 6:39 AM
#2

Tack för det!

Data är lite blandat, en del från Livsmedelsverket, en del eget inmatat från förpackningar m.m. Det är lite spartanskt just nu med vad man kan skriva, men tanken är att det ska bli mycket, mycket bättre och mer flexibelt + att man ska kunna lägga in saknade ingredienser och recept själva. Tyvärr har vi inte oceaner av tid, men det ska förhoppningsvis utvecklas vidare under hösten.

folke
8/30/12, 6:52 AM
#3

Lätt att använda. Har bokmärkts !

Tackar ödmjukast !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

LenaK63
8/30/12, 8:09 AM
#4

Ser fram emot utvecklingen. Verkligen lättförståelig.

savonit
8/30/12, 8:11 AM
#5

Min mat stannar jag kvar på.
Stilrenare, och smidigare.

dufva
8/30/12, 9:28 AM
#6

Ser lovande ut Skrattande

Annons:
konichiwa
8/30/12, 9:33 AM
#7

Tack, den där sparar jag! Lätt att skriva in och bra översikt.

MimLan
8/30/12, 9:36 AM
#8

Jag skulle gärna önska att det fanns en möjlighet att se makronutrientfördelningen i gram för enskilda poster om jag t.ex. markerar en post.

Diagrammet som är till vänster om varje post känns överflödigt, dels är det för smått för att vara lätt att betrakta, dels finns siffrorna i posten redan.

Överkurs: Jag skulle vilja ha valmöjlighet att lägga in bara fett, protein och kolhydrater. Skälet är att då blir det enkelt att lägga in siffror från olika rätter man äter. Idag använder jag t.ex. olivolja för fett, socker för kolhydrater och kanske torsk för protein, men det senare kräver lite fingerräknande för att få det rätt.

quai
8/30/12, 12:21 PM
#9

Kul med alla kommentarer och återkoppling!

Man ska ju använda det verktyg man gillar. Vi själva tyckte inte något av de vi kunde hitta passade oss, då vi inte gillar de ofta ganska mekaniska sätten att mata in. Vi tog inspiration av hur Google Translate fungerar och har satt upp som mål att man ska kunna skriva in vilket recept som helst i fritext och tjänsten ska sen tolka och räkna på det. Men vi har lång väg dit som ni förstår.

Att kunna markera en enskild post och få mer info om den ligger i listan av saker vi ska göra, absolut.

De små diagrammen kan tyckas lite meningslösa vid en första anblick. Siffrorna står ju som sagt redan där, men om man är en visuellt orienterad person så kan man använda minidiagrammen för att snabbt få en känsla för var någonstans den mesta energin i måltiden/dagen finns och av vilket slag.

Man kan redan idag lägga in fett, proteiner och kolhydrater fristående, om det tex är någon mat som systemet inte hittar. Testa följande:

100 g fett

100 g protein

100 g kolhydrater

Den bekväma kan istället klicka här :-)

savonit
8/30/12, 8:53 PM
#10

#9
Skulle man även kunna klicka i kön och ålder och sedan få siffror över hur man ligger till enligt rekomenderade dagliga intaget.

Skulle jag börja använda tjänsten.

Skulle man även om man saknar någon vitamin eller mineral kunna få tipps på vad man kan äta för att komma upp till 100% hade det varit sjukligt grymmt.

Bra ide detta med att skriva istället för att klicka.
Kan vara en riktigt bra sida i framtiden.

savonit
8/30/12, 8:57 PM
#11

Testade lite nu och verkar vara ganska smidigt.
Tänkte på en sak som jag tror skulle göra intrycket bättre byt plats på Facebook gilla rutan och rutan med uträkningen.

Då skulle ni kunna få plats med vitaminer och mineraler bervid och längst ner bervis total kcal även ha % av RDI.

Men ni gör ju helt som ni vill.

Men tror att detta kan bli en riktigt bra site. Skulle till och med kunna dra in pengar på olika sätt.

quai
8/31/12, 3:40 PM
#12

Kul att du testar och tack för återkopplingen!

Just RDI är vi lite tveksamma till, eftersom det är lite att ta ställning, vilket är något vi inte vill göra. Däremot tänker vi oss en inloggningsfunktion och när man är inloggad ska man själv kunna ta ställning till vilka mål man vill sätta upp eller vilka rekommendationer man ska följa. Sjävlklart skulle vi kunna lägga in några olika typer av kalkylatorer som hjälp, vi får fundera på det.

Vad gäller layouten så är vår idé att man ska utnyttja så mycket som möjligt av skärmen för vettiga saker. Att ha inmatning och uträkning vid sidan av varandra gör att man får direkt återkoppling på om det man skrev in fungerar eller inte. Om man matar in hyfsat mycket, som i det här exemplet, så skulle man annars behöva scrolla mellan inmatning och resultat för att se allt.

Om man däremot sitter med en mindre skärm, som på tex en mobiltelefon, så kommer det bli så som du beskriver. Testa att göra webbläsarens fönster smalare så får du se!

Gilla gärna sidan på Facebook för att få uppdateringar om nya funktioner med mera!

crikarlshamn
9/16/12, 10:58 AM
#13

Quai,

FANTASTISK site!!!!

Precis vad jag behöver, stort tack!

http://kostbevakningen.se/

Annons:
quai
9/16/12, 10:59 AM
#14

Tack, kul att du gillar det! Vi ska jobba vidare lite med det i höst är planen. Vi vill så klart kunna spara undan våra dagar, så någon form av inloggningsfunktion ska det bli.

maria6
9/16/12, 11:20 AM
#15

Tusan vad smidigt, tack sá jättemycket!Glad

quarter65
2/15/13, 12:38 PM
#16

Jippie… så jädra bra..tack så mkt!!!

PiaNyberg
2/15/13, 12:49 PM
#17

Jag tycker inte att man, i princip, ska räkna så mycket på maten, det kan bli en fix ide och det blir inte ett avslappnat förhållningssätt till mat. Men ibland kan det behövas och denna var verkligen SUPER!  🥳

Jag tycker många andra är alldeles för komplicerade och det tar en evighet. Bra jobbat TACK!! Jag tipsar våra läsare på www.kostradgivarna.se

MillisB
2/15/13, 12:53 PM
#18

Det här är det bästa kostregistreringsverktyget jag har varit borta i under de senaste fem-sex åren. Helt fantastiskt enkelt!

Har bara ett önskemål, att man kunde lägga till livsmedel med någon separat funktion, som sedan kunde inkorporeras i den stora databasen.

Annars. TACK! 😃

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Record
2/16/13, 11:02 AM
#19

TS

Toppen!!

Svårt att lura den med "1", "Gr", "Gram" tror inte jag som gammal programmerare kan tävla och komma med kommentarer.

Lycka till!

quai
2/18/13, 11:23 PM
#20

Kul att så många hittat vårt verktyg och gillar det. Vi har lagt upp en ny version idag, som är mer flexibel i tolkningen av det man skrivit in. Nu går det tex skriva:

1 burk krossade tomater

Fläskfärs, 400 gram

2 1/2 dl mandelmjöl

2-3 zucchini, strimlade

Testa ovanstående

Idén är att man lätt ska kunna klistra in ett recept från nätet och snabbt få en beräkning.

Sidan har också blivit lite bättre anpassad för mobilen.

Inmatning av egna livsmedel är på g! Fortsätt gärna att komma med återkoppling.

Annons:
MimLan
2/19/13, 7:43 AM
#21

Jag använde den en hel del förut, men slutade för att det blev för krångligt att lägga in bland annat ost. Testade igen nu och det verkar ännu inte ha dykt upp olika sorters fetthalt för ost. (Det stod förut att ni kollade det som inte hade fungerat att lägga in så att det kunde läggas in efterhand, så jag har inte påtalat eller felanmält det på något sätt.)

quai
2/19/13, 11:13 AM
#22

Hej!

Det finns lite olika ostar inlagda, men hanteringen av fetthalt m.m är inte riktigt optimal. Vi jobbar på en mer flexibel lösning för detta. Men här finns några exempel på olika ostar.

MimLan
2/19/13, 12:27 PM
#23

Tack! För min del räcker det långt.

Upp till toppen
Annons: