Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3944 ggr
AnnikaIII
0

Hur mycke mat är för mycke mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur äter man rätt egentligen det är ju en stor skillnad på en ung kvinna med ca 10 kilos övervikt, full rörlig och mitt i livet och en äldre kvinna på 60+ med 40 kilos övervikt, och nedsatt rörelseförmåga?

Det är en fråga som är viktig, det är ju så olika med hormoner,  mediciner, förslitningar, ämnesomsättning….

Det är ju lätt att säja att man ska lyssna på sig själv och lära känna sin kropp men den som inte är van vid det och inte vet vad man ska lyssna efter?

Det är svårt att veta vad som är "rättt eller fel" när man ibland ska äta sig mätt, andra gånger ska man inte äta mer än en handflata mat och hur är det med s.k nattamat om man har gäster och sitter uppe sent? 

Funderingar funderingar, behöver gå ner i vikt men hur jag än gör så verkar det inte fungera…äter väl för mycket, felaktigt för min ålder och mitt hälsotillstånd….vet inte hur mycket fett, det går inte att säja så och så många gram….utan man behöver veta om dessa gram är smör i ren form eller om det är fettet på baconet och fettet i avocadon som ska räknas in i de där gramen man ska äta.
Om det ändå fanns nåt som ger mer info, är det en biff på 90 gram 1 dl beasås och nån grönsak, hur mycket grönsak då?

Ja, då var jag klar med att skriva ner det jag funderar mycket på mitt i vardagen.

Önskar er en trevlig kommande vecka med många kulinariska upptäckter.

Carpe momento

[Petronella Pip]
1

Du får bestämma dig för en viss mängd fett, och i det ingår ALLT fett då. Om du registrerar det du äter på t.ex. minmat.net så ser du fördelningen lätt. Det räcker oftast att registrera några dagar så lär man sig på ett ungefär hur man ska äta. Du får också bestämma vilken khnivå du vill ligga på. Fördelningen bör bli ca 5 % kh, 75-80% fett och 20-24% protein. Proteinet ska ligga på i runda slängar 1 gram per kroppsvikt, lite mindre om man väger väldigt mycket. Lite mer om man motionerar mycket.  Minmat är ett väldigt bra hjälpmedel (finns fler men har bara erfarenhet av mm) där man direkt ser hur man ligger till genom tårtdiagrammet.

Kalorimängden som du äter styr hur många gram det blir.

[Columba]
2

AnnikaIII

Jag är också 60+ och rör mej moderat.

Efter flera års experimenterande har jag kommit fram till att just nu fungerar det bra om jag till en måltid tar ca 1 handflatestor kött-, fisk- eller fågelbit plus en sallad med olika salladsblad, en bit paprika, en selleristjälk. Till salladen har jag en msk olja plus kryddor. Till köttet har jag en msk majonnäs eller smör, eller steker köttet, fisken eller fågeln i denna mängd smör eller olja. Dessa måltider äter jag till lunch och middag. Till frukost blir det 2 stora ägg eller om det är små ägg 2 ägg plus en gula. Inga mellanmål. Till alla 3 måltider dricker jag som efterrätt 1 kopp kaffe (1,25 dl) med  2 tsk vispgrädde.

Det tog mej länge (åratal)att acceptera att jag inte kan äta hur mycket som helst. Nu har magen troligtvis krympt så jag klarar mej med det ovannämnda ganska bra. Om jag känner mej hungrig vid läggdags, dricker jag vatten eller i värsta fall en liten ostbit( max. 30g).

Att läsa här på KiF har hjälpt mej verkligen mycket.

Lycka till!👍

Aniara4
0

Om du vill kan du ju skriva ner vad du äter en typisk dag (glöm inte mängden) så kan KiF slå sina kloka huvuden ihop och se om vi ser något du kanske inte har tänkt på.

AnnikaIII
0

Tack för svar och respons, jag uppskattar det verkligen.

Jag har läst flera böcker om LCHF och mycket på nätet, har kanske 7 olika kokböcker men att hitta det som sätter igång min viktminskning verkar omöjligt. Det där med min mat ska jag kolla på, det kan ju vara en bra idé.

Jag skriver senare idag för att berätta vad jag ätit idag och hur pass hungrig jag är/varit.

Carpe momento

[Petronella Pip]
0

Vill bara tillfoga att jag borde skrivit upp till 5% kh man kan ju ligga lägre om man vill, ja högre med men om vi talar "normal" LCHF brukar det väl innebära högst 5%

Gittanglad
2

Jag är 70 plus och har äntligen lärt mig gå ner i vikt. Börjar morgonen med LCHF-kaffe som jag håller mig mätt på länge. Nästa mål blir havregrynsgröt eller en smoothie på banan och lite hallon och mjölk eller yoghurt och slutligen på kvällen "normal" middag. Det nya är att jag slutar äta när jag är mätt, jag känner verkligen efter. Är jag sugen på kvällen tar jag en ostbit, och då sover jag så gott!

crikarlshamn
0

Gittanglad,

Du är inte ensam 😎, känner igen…