Mögel på paranötterna?
Jag har lite fobi för paranötter ända sedan en skandal på 60 (70?)-talet då kor i Sverige fick mögliga paranötter och dog.
Har inte ätit paranötter, annat än sådana man knäcker själv, men nu köpte jag en påse före jul.
Idag ser jag att de har lite vita fläckar och bli såklart orolig. Påsen har legat svalt i skafferiet, de smakar och luktar OK, men mögel är ju lurigt.
Någon som kan lugna mig så jag törs ha dem i nötmuslin?
Jag vet inte om jag kan lugna dig, mögelgifterna är inget att leka med. Jag skulle kasta nötterna om jag inte var säker att de är ok.
finns det någon info på tex livsmedelsverket? ev nån du kan ringa eller skicka mms till (myndighet eller utbildad person)..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jo, det finns rätt mycket info på nätet, men jag har inte hittat något om vita fläckar.
Det fick hur som helst bli musli utan paranötter, men såg till min förskräckelse att pistagenötter också ofta var drabbade. Det gillar jag verkligen, men har aldrig känt någon illasmakande. Köper Biofoods och jag hoppas de har koll!
Varenda paranöt jag har ätit tycker jag har smakat mögel, så jag har inte ätit såna på flera år. Jag vet ju att paranötter anses vara nyttiga, men jag kan inte överse med mögelsmaken.
Det finns mögel på alla nötter som vi köper i affärerna. Värst är jordnötter. Bästa sättet att döda möglet på är att ha nötterna i ugnen några minuter eller lägga dem i blöt minst 20 min.
Man dödar tydligen möglet men inte mögelgifterna i ugnen, så det bästa är att inte äta för mycket/låta bli, eller köpa från säkra leverantörer.