Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3289 ggr
tant strul
0

har ramlat av

Har i ca 4 veckor kört lchf, en väldigt liberal sådan (50 - 80 g kolh/dag) och fått i mig mycket energi (runt 2000-2700 kcal). Har trots det stora energi och kolh - intaget ändå gått ner 4 kg och känner mig tightare i kroppen. Mina magproblem har så gott som försvunnit (har IBS) och har den sista veckan mått fantastiskt bra. Har dessutom den sista veckan märkt att mina enorma hungerkänslor försvunnit, vilket gjort att jag kunnat strunta i mellanmål och haft förhoppningar om att kunna äta lite striktare/mindre. Har alltså kännt mig väldigt peppad att fortsätta. Till saken hör också att vecka 1 och 2 var jättejobbiga, jag hade ont i huvudet, mådde illa, var trött (som en rejäl bakfylla som aldrig gick över) och det har varit skönt att komma ur det.
Då kan man ju tycka att det bara är att fortsätta…
Men nej, igår drack ja vin och sedan blev det öl och kolhydratrik mat och på natten åt jag kopiösa mängder godis. Idag har jag ätit mackor till frukost (allt är ju ändå förstört - kan lika gärna fortsätta…). Nu sitter jag här med diarre och dåliga tankar om mig själv.
Känns jättejobbigt att börja om igen och få omställningsbesvär är rädd för att jag har gått upp allt jag blivit av med, känner mig så otroligt misslyckad etc.
Någon annan som gjort något liknande? Som har gjort så här och kommit igen och lyckats bra? Några tips på hur jag ska göra nu?
Om ni vill veta är jag 35 år, väger 65 kg, 168 lång. Vill bli av med ca 5 kg och framförallt bli av med bukfettet och må bättre därav att jag börjat med lchf.

Sindri
0

Det är många som faller av och faller ned lite då och då.
Det är bara att hoppa upp igen och låta bli vinet nästa gång. Riktigt som att börja om igen blir det nog inte. Vad har du att förlora?

Siggebus
3

Jag tycker nog att jag har lyckats bra - har gått ner 42 kg och har endast c 2 kg kvar till mitt definititva slutmål 🙂

Vad jag vill säga är att det finns nog inte en enda som gått ner mycket i vikt (oavsett metod) som INTE har spårat ur lite då och då.

Jag har definitivt spårat ur ett antal gånger men det jag lärt mig är att det nyttar absolut ingenting till att älta det som hänt och fokusera negativt på "misslyckandet" utan det man ska göra är att bara köra på som innan kraschen.

Visserligen kan det vara bra att fundera lite på vad som hände och kanske lära sig vad som fick dig att spåra ur och för framtiden känna igen tecknen.

Jag tror inte du behöver vara rädd för de där omställningsbesvären du hade de två första veckorna - jag menar såååå länge har du ju inte spårat ur.

Däremot får du kanske anstränga dig lite extra att hålla dig på banan för du har ju egentligen inte hållt på så himla länge totalt med lchf - 4 veckor är inte länge och kroppen behöver finna lugn.

Kör på bara, visst kan du fortfarande få vissa omställningsbesvär men det är ju en sak man får ta om man fortsättningsvis vill må bra.

Och du…mitt favoritcitat: "Man har inte misslyckats förrän man slutar att försöka!"  :)

Lusthan
4

Allt är inte förstört. Det är bara att köra på igen. Skulle inte tro att du åker på omställningsbeavär igen efter det du ätit. Så det är bara att köra på och ha inte dåligt samvete för det du åt.

Zepp
4

Alla ramlar av hela tiden, det är en del av ditt framtida liv.. vi är inga asketer eller pelarhelgon!

Det är bara upp på vagnen igen och fortsätta färden.. och lära sig något av händelsen.

Du lär nog inte behöva börja om från början igen, och det du lagt på dig är vatten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajak11
0

mina avsteg kan vara enstaka mörk choklad bitar och lite rödvin. Men nu har jag bara druckit kanske 1 och ett halvt glas vin sedan nyår. Til gengäld förstörts 14 dagar i Indien kanske en del utom julen. Jag försökar att säga att ibland händer det något som är svårt att reglera med men medvetna välj är nog bäst…typ bestämma förunnat vilka avsteg du tillåter och sedan sticka till dom. Alkohol kan förstöra vikttab i många dagar för vissa i all fall för kvinnor. Det är mycket kolhydrater menar jag i alkohol.

crikarlshamn
2

Har läst i mànga àr att äppelcidervinäger ska hjälpa till mycket, aldrig provat tills ett par mànadertillbaka och.. lugnar min mage när jag faller av eller bjuds pà pasta (mjölmat).  2msk 2gg per dag i 2-3 dagar.

Nàgot med syran som blockerar den process som omvandlar stärkelsekedjorna till socker, och både midjemått och blodsockerkurvor kan snabbt känna av effekten. Vinäger kan också öka kroppens insulinkänslighet.

Har alltid trott att det var en myt men fàr nog tänka om…

JoGull
0

Kan inte annat än lugna dig med att du inte är ensam. Jag har alldeles nyss "ramlat av" och sitter här med paltkoma. Åt mig sprängmätt ikväll och jag som brukar äta ax 10 g kolhydrater per dag har idag ätit 80. Och en herrans massa annat ;). Få försöka se det som att man hoppat på tåget i fel riktning, bara att gå av på nästa station och åka tillbaka och sedan fortsätta i rätt riktning. Men nej, det är ingen rolig känsla…

Chilizera
2

Håller med om att du inte lär få stora omställningsbesvär igen av bara något dygns avhopp. Och det är inte alls kört för att man hoppar av ibland, att äta lågkolhydratkost är inte ett av/på-läge som det kanske låter som, utan snarare en trappa. Du rasar inte ner till botten för att du fuskar, du går bara ner några steg som du sedan kan traska upp igen precis när du vill. Så ät inte mer kolhydrater "bara för att" (men jag vet hur lockande det kan vara ibland).

Själv äter jag förresten liberal lågkolhydratkost med en hel del avhopp här och där. Vikten sköter sig själv ändå, jul-kilona efter det rejäla avhoppet rann av mig på några veckor t.ex.

Kajak11
0

då kanske jag skäl prova applecider då jag står på lite viktökning sedan jag kom hem. Jag vet inte om det är hormonel grundet ålder. Jag villinte gå upp i vikt men har kanske blitt mer kolhydrat känslig på LCHF. Det verkar som att vara vanligt enligt beskrivninger. Men jag tänker att en lågkolhydrat kost utan bröd och socker är mest hälsosam oavsett. Choklad är inte ofta. Men det blir inget för vikten har gått ner lite efter resan. Jag hoppas på att mina löprundar vill hjälpa. Springar året om.

tant strul
9

Tack för era svar! Skönt att läsa att det är fler som förstår/gjort samma sak. Ofta när jag läser på detta forum får jag intrycket av att alla äter strikt och njuter av det, kör ufo och fakir och helt har tappat suget efter kolhydrater. Dessutom var det första gången jag skrev på detta forum, och att få stöd och svar värmer!!
I alla fall kände jag mig av flera anledningar nere igår och fortsatte med semla, godis,pizza osv… Ett destruktivt beteende där jag till sist inte ens tycker att det är gott utan det handlar mer om att dra ner sig själv i skiten.
Jag var på god väg att börja idag med att äta mackor till frukost, men lyckades stoppa mig själv och gjorde en omelett istället. Bara det gör att jag nu känner mig lite peppad att sköta mig.

Kajak11
0

kan lägga till #5. i.min kommentar att vanligt ratt vin inte har mycket kolhydrater men kan stänga fettförbränningen av i en eller kanske flera dagar grundet alkoholen .

Jojo55
0

Hela förra året åt jag alldeles för mycket kolhydrater, mestadels i form av lakrits. Under jul, nyår, trettonhelg släppte jag tyglarna helt och mådde därefter, värk i kroppen och kände mig allmänt hängig och ur slag. Till sist blev jag så trött på att vara trött, avslutade med en semla och återgick sedan till max 20-25 kh/dag. Inga nämnvärda omställningsbesvär och mår så mycket bättre nu. Ja, jag njuter av det! 😃