Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 10619 ggr
[KarinOtt]
1

Svag i benen - Hur länge??

Jag har nu hållit på med LCHF i drygt två veckor. Dock känner jag mig fortfarande så svag i benen, mest på förmiddagarna. Jag blir orolig och rädd för att det skadar kroppen att inte få så många kolhydrater. Nån mer med långvarig känsla av svaghet i benen? Gick det över? Jag vill ju verkligen fortsätta för jag vill gå ner i vikt!

[KarinOtt]
0

Jag äter magnesium, glömde jag säga.

Wildrat
0

Svagheten går över gradvis under ett par veckor förutsatt att du:

1. Äter ordentligt
  2. Dricker ordentligt
  3. Får i dig tillräckligt med salt.

På vilket vis skulle det vara farligt att undvika nåt som inte är livsnödvändigt?

[KarinOtt]
0

Jag dricker mycket vatten och springer på toa hela tiden. Jag antar att jag äter ordentligt?! Hrm…äter frukost, lunch, middag och ibland mellanmål. Men kolhydrater behövs väl fortfarande, om än inte i såna enorma mängder som många äter? Jag äter ju lite grönsaker och där är det ju kolhydrater. Jag tänker mest att det kanske är farligt eftersom jag känner mig så svag…

Mooniq
1

När jag la om till lchf så kände jag mig matt när jag var ute på mina promenader - det höll i sig i nästan 5 månader, sen var det som att trycka på en turboknapp - jag kunde gå fortare och längre utan problem. i mitt fall så var det nog brist på salt och magnesium som gjorde att jag kände mig svag i musklerna länge.

Det tar ju lite tid för kroppen att ställa om - om du inte vill skära bort alla kolhydrater direkt så kan du ju fasa ut dem under några veckor och slippa omställningsbesvären

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
0

Svagheten i benen beror på att dina muskler har en undeutvecklad fettoxidationsförmåga!

Iomed att nu är blodsockret reserverat för främst hjärnans behov så lider du energibrist i de musklerna.

Det kan för vissa ta en ansenlig tid att öka fettoxidationsförmågan i muskelcellerna, beroende på hur glukosberoende de varit innan.

Men.. det är egentligen denna förändring som är eftersträvansvärd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[KarinOtt]
1

Okej. Så det är bara att fortsätta då? Tydligen är detta rätt vanligt. Jag får dock ångest och hjärtklappning av att känna mig svag för det påminner om att ha ångest, så det triggar igång denna känsla i mig. Men då borde inte kroppen fara illa iallafall rent fysiskt.

[KarinOtt]
0

Dessutom, ska jag säga, så har jag just nu en pågående halsfluss som jag äter pencillin för så det kanske inte är så konstigt att man känner sig matt ;-) Dock är jag feberfri.

Mooniq
1

Fortsätt - och ta det lugnt, inte kul med halsfluss.

Men om du upplever det som obehagligt med svaga ben så kan du öka på kolhydraterna och sen fasa ut allteftersom under några veckor för att slippa värsta problemen..

Jag klippte kolhydraterna och svor i några månader men för mig var det inte ett alternativ att återinföra kolhydrater då jag är en rejäl sockermissbrukare.

Zepp
0

En pågående infektion kan ju även den göra att man känner sig svag, du har nog dubbla besvär?

[KarinOtt]
0

Ja det spelar säkert in att jag är sjuk också. Jag hade inte hållit på med LCHF i ens två veckor innan jag blev sjuk. Och dessutom hade jag fuskat och druckit en del vin strax innan så kroppen åkte nog lite hit och dit vad gäller ketos och vätskebalans. Jag vill helst inte heller äta mer kolhydrater om jag inte absolut måste, för jag misstänker att det kommer trigga mitt sockerberoende och då blir det svårare att stå emot. Visst är det så att man kan hålla sig till livsmedel som max innehåller 5 g kolh/100g? Och dem behöver man väl inte snåla med så jättemycket? Tex när det gäller ovanjordgrönsaker. Sen undrar jag över tex soja? Det innehåller ju typ 15g kolh/100g men man använder ju så vansinnigt lite, så då kan man väl krydda lite med det? Eller hur tänker ni när ni lagar?

Zepp
0

Kör du på så som du gör.. för fungerar det så slipper du all annan fundering och räkna o väga!

Om det inte funkar efter tre månader får du väl då börja vara lite mer nogrann.

johanx
0

Jag tänker exakt så när jag lagar.

[KarinOtt]
0

Känner mig fruktansvärt svag i hela kroppen idag, nästan darrig. Värst i benen. Och hjärtklappning iväg ibland illamående. Har inte heller nån direkt aptit men åt ändå lite lunch. Ska det verkligen vara såhär alltså? Jag har ätit LCHF i 2,5 veckor. Och på vågen händer ingenting sedan i måndags. Jag vill inget hellre än att må bra med denna livsstil! Jag vill gå ner i vikt och må bra! Men nu mår jag inte alls bra. Och vikten verkar det inte hända nåt med heller. Någon?

CasaRamon
0

Du tror tydligen att LCHF är en quick fix eftersom "inget hänt på vågen sen i måndags".Idag är det torsdag. det har gått 3 dagar!!!! Att du inte mår bra är för att du har en infektion i kroppen och äter penicillin. Det blir man trött av. Att du dessutom precis har lagt om kosten gör ju det hela jobbigare. Nästan alla får någon typ av omställningsbesvär. Mer eller mindre beroende på hur man tidigare ätit. Man måste ge kroppen tid att ställa om och vänja sej. Kasta ut vågen eller väg dej högst 1 gång per vecka. Själv har jag slutat väga mej. Känner på kläderna om jag gått ner.

[KarinOtt]
0

#14 Tack för ditt raka svar :) Det behövde jag. Jag har väldigt dåligt med tålamod. Men egentligen har det inte gått så lång tid nej :)

Wildrat
0

#10 Sojasås som är jäst funkar bra att använda, annan soja (ojäst) är inte så nyttig trots sitt låga kolhydratvärde.

[KarinOtt]
0

Det här en vanlig kinesisk soya. Då är den inte bra, alltså. Vet du varför?

Wildrat
0

#17 Jo, den är helt ok. Sojabönor, sojakorv, sojayoghurt, sojadryck osv är inte bra men kinesisk och japansk sojasås är jäst och därmed helt ok.

Anchis
0

Hej, jag har ätit lchf i 7 månader men är fortfarande svag i benen när jag anstränger dem som att gå upp i trappor - vet någon varför?? Äter jag för lite protein måntro? Jag äter inte kött men fisk flera gånger i veckan, och ägg varje dag mm. Fett äter jag tillräckligt tror jag för jag är inte hungrig. Tar även extra med salt, har emellanåt ätit extra magnesium. Dricker även ganska mycket vatten. Jag fattar verkligen inte varför jag är svag i benen. Jag har heller aldrig tidigare ätit ett överflöd av kolhydrater så jag tror inte det tar extremt lång tid för mig att anpassa mig till denna kost. Jag undrar verkligen varför det är så här- någon som vet??

Zepp
0

Det borde ha gått över efter 7 månader!

Men det finns de som det tagit ett år för.

Du får ta och testa med lite extra kolhydrater, tillfälligt.. går det inte över med det så är det något helt annat.

Mooniq
0

Jag hade svaghet i muskler i nästan ett halvår innan det släppte för mig. Nu när jag tittar tillbaka tror jag att jag hade saltbrist. Jag har bokfört min mat i www.dumbbell.se och ser även att jag ligger lågt på några vitaminer och mineraler.. jag äter extra zink, magnesium och d-vitamin. Kanske ska du kolla upp och bokföra några dagar o se om du ligger lågt i nånting. 

Sen kan du kolla www.vitaminsidan.se och läsa om olika brister och i vilka livsmedel som du hittar mest av olika vitaminer/mineraler.

Hoppas det släpper snart med svagheten i musklerna för dig.

Anchis
0

Tack för svar!! :) Jag får testa vidare.

marimu
0

Jag har börjat känna svaghet i benen, särskilt på mornarna, efter sex år med LCHF. Nu i helgen är jag bortrest och har slarvat med maten, lite kakor och annat onyttigt. Nu känner jag plötsligt ingen svaghet i benen längre. I stället har jag ont i vaderna, men det beror kanske mer på att jag har promenerat mycket på stumt underlag. Jag har inte druckit mer vätska än vanligt och inte heller ätit mer salt.