Tillbehör LCHF
Hej på er! Är ganska ny på LCHF (2 veckor nu) och försöker komme på tillbehör till mina maträtter. Är ganska kräsen och ogillar smaken av en massa smarta tillbehör som blomkål brysselkål, svamp och broccoli. Gillar dock sallader och vitkål, så det blir mycket av det. Snart kommer det hem lite produkter på posten också, så jag kan göra LCHF-bröd och -pasta. Bor i Grekland så ven om råvarorna är toppen så finns det inte alls produkter som Fibrex, Fiberhusk och Pofiber etc.
Vad jag söker är förslag på tillbehör, nåt nytt som jag inte tänkt på. r inte galen i för mycket ost heller, mest färskost isf.
Du kanske kan botanisera på min blogg? HÄR finns alla tillbehör samlade.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Suveräna tillbehör! Blev extra sugen på ärtmos, men visst är det en KH i ärtor? Vill verkligen föröka lära mig uppskatta broccoli och blomkål… vore så mycket enklare då.
#2 Gör mos av broccolin. Koka, mixa och ha i lite philadelphia. Då kan man krydda med det man tycker passar, persilja är gott t ex och då smakar det inte bara broccoli :)
Ja, jag ska nog testa broccolimos en dag och precis som du säger, krydda ordentligt för att sakta vänja mig vid smaken :). Alltid varit kräsen och alltid hatat det, ett verkligt handikapp!
Mos rekommenderar även jag. philadelphia ost eller en ost med starkare smak, lagrad parmesan eller Gruyere tex.
Men tsatziki är ju gott till nästan allt!!!!!!!🙂
Du kan väl bara utgå ifrån att välja grönsaker som inte kommer från underjorden, köp de du gillar och grilla, stek, woka, gör gratänger…..
Zucchini, paprika, fänkål, aubergine etc.
Är du inte alltför känslig mot kolhydrater kan du sticka med någon morot, jordärtskocka, palsternacka, rödbeta, liten lök mm, mm
#2 japp det är kolhydrater i ärtmos, men en gång ibland så fungerar det.😉
Jag gör också mos av brysselkål, jättegott!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Gräddstuvad vitkål är otroligt gott…..testa👍
Avokado med någon god "röra" är galet gott🤪
Färska gröna bönor, kokta, serveras med en klick smör, jättegott till kött
Tack alla! Tzatziki älskar jag, men är tyvärr inte så tuggigt. Just nu äter jag vitkål i olika former, eller sallader. Alla former av "slemmiga grönsaker" zuccini, aubergine, bönor etc gillar jag inte.men jag ska försöka lära mig! Så mycket nyttigt! Tack alla!
jag strimlar vitkålen, saltar pepprar och ringlar över olivolja smaksatt med vitlök/chili och grillar i ugnen mmmm :D
samma sak gör jag med broccolin men sen dippar jag det i bearnaise sås för jag gillar verkligen inte heller broccoli och det har funkat bra för mig 😃
När jag gör blomkålmos, blandar jag i knaperstekt, strimlat bacon. Gott.
Aubergine smakar inte sà mycket.
Prova att baka en hel i ugnen tills köttet är sà mjukt det kan skrapas ur skalet.
Mosa med kryddor, salt och örter och blanda i:
Feta ost
Smakrik hàrd riven ost
Yoghurt
Paprika utan skal, mosad i mixer med oljan den kommer i
Majonäs - Israelisk variant
Kapris kan mixas med oljan den kommer i - Italien
Oliver kan mixas med oljan den kommer i - Italien
Lök (vitlök) och tomat i smà kuber - Egypten
Tahini, olja, citron juice , vit vinäger, kummin, chili - baba ghanoush - Mellanöstern
Koriander, chili, grovkorning senap, baingan ka Bharta - Indien/Pakistan
Tahini (sesamsmör) 1msk = 3.2g kolhydrater
En god göra som sàs till fisk eller olika kött, speciellt malet kött.
man kan också göra en god enkel aubergineröra. Skala och skiva auberginen och koka skivorna i saltat vatten tills de är mjuka, slå av vattnet och mosa ihop med lite gurkmeja salt och peppar samt en klick smör. Förvånande gott!

Ugnsbaka hel aubergine och skrapa ut innehållet… Blanda med köttfärs , ägg, grädde och kryddor och gör supergoda köttbullar. Färska mynta o basilika blad i smeten är mums Kan även friteras.
Nu börjar jag bli smàtt hungrig 😉
Tack för era förslag! Idag har jag testat friterad sellerirot. Det smakar ju inte potatis, men det betyder inte att det inte är gott. En ny smak jag nog behöver vänja mig vid, men jag blev positivt överraskad! Imorgon testar jag kryddstark broccolimos eller broccoli dränkt i sås ;). Blomkål klarar jag inte ens lukten av… tyvärr.
Ratatouille gjord på aubergine, squash, lök, vitlök, paprika, tomat, en gnutta vitt vin och puttra på ett tag. Passar både till kött och fisk.
JoGull,
Blomkàlsmos rikligt blandad med parmesan (och grädde) doftar inte blomkàl. Vet vad du menar med doften men man kommer över der snabbt, lovar!