Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3309 ggr
Mozzarellan
0

Hjälp till inköp...

Bara ni här kan hjälpa mig med denna infon. Då jag snart skall en tur till Sverige , vore jag mycket tacksam om ni vill dela med er vilka produkter man kan hitta på vanliga Ica som är bas i lchf maten. Läser ju att ni beställer mycket över nätet både inom Sverige och ifrån iherb. Iherb fastnar i tullen här. Allt av intresse. Kokosolja, kokosfett, husk o kokosnötsmjöl osv . Med er hjälp kan jag planera effektivt och inte förlora tid i den stora staden. Helst vill man ju handla vanligt i vanlig matbutik, men förstår ju att de kan bli hälsokost eller lchfaffären och andra dyrare alternativ. Tack på förhand.

Mooniq
0

har du någon bekant som bor i Sverige så kan du/bekanten ju gå in på lchf butiken och beställa kokosmjöl, husk och kryddor o lite annat..

crearome.se har kokosfett - tror att 5 kilos hink är den största

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
0

När jag läser på lchfbutiken.se villkor så skickar de även paket utomlands / europa.

Mozzarellan
0

Jo , jag har en vän som skulle kunna göra inköp åt mig antingen direkt i stan eller lchfbutiken. Stan är i detta fall är Stockholm. Alla tips är bra. Tack. Så man kan inte handla i vanlig " affär"?

Mooniq
1

klart du kan handla i vanlig affär men kanske att priserna blir bättre om du beställer.. speciellt på www.crearome.se som har bra pris på kokosfett. crearome är en jättekul sida att kolla på - ladda hem deras pdf-fil - katalogen. mycket skönhet - att göra själv och att köpa färdigt.

kokosnötmjöl kan nog bara svårt att hitta i butik, eventuellt kan det finnas i hälsobutiker. Om du har bekant som har tid så kan ju den personen kolla runt lite för dig.

Olika butiker har olika lchf kunskap. Vissa butiker har lchf-avdelning/hyllor - men ibland smygers sig konstiga icke-lchf varor in. tex olika typer av pasta.

Simonson
1

Hej,

Husk, mandelmjöl, hasselnötsmjöl brukar finnas på t.ex ICA.

Kokosfett av bra kvalité finns ibland men kostar mycket mer än t.ex på Bodystore. Kokosnötsmjöl likaså. Maila/ring någon ICA eller Coop butik i närheten där du kommer att bo och fråga om de har grejer.

Gymgrossisten på Sveavägen har kokosfett både med och utan kokossmak samt mycket annat kul. Kolla på deras hemsida vad som finns. Du kan beställa på webben eller köpa i butiken :-)

Sindri
3

Det billigaste kokosfettet utan smak som man kan köpa i affär är Biofoods. Jag kan köpa det på min ena ICA (den mindre), men inte på den större ICA Maxi. Kostar där 49.95. Du kan maila Biofood och fråga vilka ICA som säljer det. Coop har också, men en femma dyrare. Finns såklart även på vissa hälsokoster, men dyrare ändå där.

OBS! Kokosfett räknas som smör = räknas som flytande = får ej tas med i handbagage.
Fiberhusk (från Lindroos) eller Psyllium (från Finax), finns i många vanliga mataffärer. Bild-googla på dem så du lär dig känna igen förpackningarna, då går det fortare att hitta dem i hyllan. Står bland glutenfria produkter. Där finns också Pofiber (Semper) som jag använder en del när jag bakar.

Kung Markatta har också en del bra produkter. Nyligen såg jag mandelmjöl i deras sortiment. De har också kokosfett, men i stora glasburkar och dyrare såklart.

Om du hittar en butik som säljer Sellton så har de också både mandelmjöl och nötmjöl, samt rostade kokoschips som är väldigt goda. Jag gör egen nöt-musli med bl a dem.

OBS! VARNING! Både Kung Markatta och Sellton säljer kokosmjöl som alltså inte är samma sak som kokosnötmjöl. Det måste du hitta en hälsokostaffär som har. Det skall heta Aman prana.
Ta reda på vilka hälsokostaffärer som du kommer att ha tillgång till, de flesta kan man hitta på nätet och maila och fråga om de har/kan ta hem det du vill ha.

Om du kan ta dig lite utanför city och handla på t ex ICA så kommer du undan billigare än i små citybutiker.

Zepp
0

Men du.. är inte Italiensk mat ett strå vassare än svensk??

Jamenar.. det Italienska köket är ju helt klart det bästa i världen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
0

#7 😃😃😃😃😃😄😄. Jovisst har vi ett fantastiskt kök här men inte finns det kokosfett/olja. Kokos flingor finns men inte mjöl. Kan ju va bra o ha i skafferiet… Idag fick jag kollen i charken och skära xtra tunna skivor av lardo, Bara smälter i mun. Idag fick jag en present!!! Macaroons direkt influgna från Paris…. Luktade bara på dom sen fick mannen ta dom med sig jobbet😜😜😜😜😜

Mozzarellan
0

Tack för all hjälp och tips. Har surfar runt på de sajter o kollat lite. Nu väntar en kaningryta som jag rundat av med grädde, hoppas mannen gillar den varianten.

hemul
0

Pofiber. Det verkar bara finnas i Sverige. Lätt som ett fjun är det också, ifall du ska flyga med det.

Mozzarellan
0

Det är lugnt…..23 kg med SAS…..

[Columba]
0

#10 skrivetav hemul

Pofiber finns åtminstone i Finland i mataffärerna.

Anette J
0

Jag bor på " bondvischan "…& här har vi allt i affärerna, både på Lidl, Ica, Willys & Netto…mkt. olika "LCHF produkter"…så det borde finnas i storstan oxå…:-)..

Paukku
0

Jag har inte behövt beställa hem från nätet än, på min Ica maxi har de allt, det tar lite tid att strosa runt och leta men det kommer mer och mer produkter hela tiden 🙂

DEt finns ju en ica maxi innanför tullarna också, har för mig att jag kört förbi några gånger!

Men det var ett br tips att t ex maila butiken du ska besöka för att kolla om de har det du är ute efter!!

Mozzarellan
0

Åh, så bra att man kan hitta allt i stan.ska be min kompis pejla läget innan jag kommer. 😃😃tack

Sindri
0

Det finns en ICA Maxi på västra Kungsholmen - det är ju ganska centralt om man har svårt att ta sig utanför tullarna.

#14 skrivet av Paukku 

Har din ICA Maxi kokosfett från Biofood? Min har andra saker därifrån och jag har flera gånger bett dem ta hem det, men än har det inte lyckats.

Paukku
0

#16 nej det finns bara kung markattas och renee voltair, så jag har köpt kung markattas :)